Technics SL-Q2

Analog når det bedst

Technics SL-Q2

Indlægaf John J » søn 17. okt 2021 15:39

Hej allesammen jeg sidder med en syg Q2 jeg forsøger at genoplive den, har en i forvejen så jeg elsker dem.

Den sprang den lille 400ma sikring. Undersøg: hovedtrafoen er sprængt i stykker! Intet output til strømforsyningen på boardet jeg tænker hvordan ? har den været sat på 110v ? Jeg ved jo intet.

Kender i AC outputtet fra den lille trafo ? Vil forsøge at redde den.Jeg gætter på ca.25v ac så er der ca.35v jævnstrøm på systemet som vil passe på kondensator på 50v med så lille sikring er strøm begrænset.

Håber jeg får den op og virke da den er meget fin, mangler dog også hele pickup hovedet, men dem kan jeg tage fra mine 2 andre spillere. Har lige restaureret en Pioneer PL 514X jeg spiller meget på nu. Ikke mindst den nyeste plade jeg har købt: Kamelot I am the empire live from the 013

MVH.John
John J
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20 aug 2020
Lokalitet: Fredericia

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf Helikon » søn 17. okt 2021 18:54

Hej John
Når du er så heldig at have to af dem i huset, så mål da på den du har der virker, så er der vished for hvad spændingen skal være.
God fornøjelse med dem begge.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf John J » søn 17. okt 2021 19:53

Tak jaa det kom jeg også på godt efter jeg havde skrevet smil, men den er så god så jeg vil jo helst ikke skille den af mere end højst nødvendigt, men gør det nu for at rengøre den yderligere ,og måske finpolere tallerknen selv om den er fin.J TAK MVH. john
John J
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20 aug 2020
Lokalitet: Fredericia

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf tctla » man 18. okt 2021 10:57

Stop en hal'
400mA sikringen springer ikke, fordi transformatoren er defekt.
I din grammofon, kan transformatoren selvfølgelig godt være defekt, men det får ikke den sikring til at springe.
Derimod vil det få den anden sikring på 125mA til at dø.
Hvad sker der, hvis du sætter en ny 400mA sikring i holderen?
Hvis den dør, vil jeg gætte på, at der er en fejl i strømforsyningen.
Den fejl kunne nemt være en defekt elektrolytkondensator (C1), en defekt ensretter brokobling (D1) eller måske spændings-regulatoren (IC1)
Kig på vedhæftede diagram.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf John J » man 18. okt 2021 13:45

Hej Torben Tak for diagram den havde jeg ikke endnu - Ja den dør igen den lille 400ma men den anden er fin, outputtet fra min Q3 trafo er 20,2 v AC så i teori er der 28,57VDC på systemet fik ikke lavet målinger må jeg erkende, Der er 0v på kondensator de ser begge 2 optisk fine ud, tror jeg vil prøve at teste begge 2 for at være sikker. Min største kond var 220uf 63V surt! og ret beset reseveret til en SA 8100 Pioneer forforstærker efter jeg har lavet RIAA med alle kond plus transistorer den virker.

En ting er sikkert jeg vil IKKE udskifte ic når den ikke har en sokkel på det er et mareridt det gider jeg ikke de 2 andre dele OK når jeg har delene.
John J
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20 aug 2020
Lokalitet: Fredericia

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf John J » man 18. okt 2021 14:28

Nyt info kikker på Torbens diagram og ser min volt er for lidt jeg målte ved D1 så er der lidt tekst nederst der siger skal køre 33 rpm det gjorde min ikke! den var kun skilt af for at komme ind til delene for at måle.

Det haster ikke med at fixe den og delene er ikke testet endnu. Men stædig er jeg! Jeg har fixet mange ting siden 1984 så hvorfor ikke en SL-Q2 ? alle dele er fine nu og vasket og rengjorte som jeg altid gør. MVH John
John J
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20 aug 2020
Lokalitet: Fredericia

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf tctla » man 18. okt 2021 21:32

Du kan måle Volt?
Altså har du et måleinstrument, af en art, og det kan sikkert meget mere end at måle Volt.
Mit gæt er, at det også kan måle Ohm, og det har du meget mere brug for, end at rengøre komponenterne.
Altså:
1. Frakobl lysnet-stikket, så du ikke får et rap eller værre.

2. Fjern 400mA sikringen fra holderen, så transformatoren ikke er tilkoblet.

3. Indstil dit instrument til laveste Ohm-område. Er der en speciel stilling, der kan bruges til at måle kortslutning med, så brug den. Normalt hyler instrumentet, når du kortslutter målepindene. Ellers vil instrumentet vise 0 Ohm, når du kortslutter pindene. Samme 0 Ohm, eller tæt på, når du måler en kortslutning i en komponent.

4. Mål nu skiftevis mellem alle 4 ben på ensretter brokoblingen D1. Hyl = kortslutning. Hvis du hører hylet, når du måler over + og - benene på ensretteren, kan det stadig skyldes en kortsluttet C1 eller indgangen på IC1 er kortsluttet til stel. Det sidste sker meget sjældent.

Så er der din modvilje mod at skifte IC. Spændings-regulator IC'et har TRE ben, et mere end en kondensator, og et mindre end ensretter brokoblingen. Det kan vist ikke volde de helt store problemer, selvom det ikke sidder i sokkel. Men, få nu styr på, om det overhovedet er nødvendigt at interessere sig for det IC, ved at lave de Ohm-målinger. Jeg har set mange ensretter brokoblinger, hvor den ene diode indeni har været kortsluttet. Den fejl præcis, vil aflive 400mA sikringen på et splitsekund, og det samme vil en kortsluttet C1. Du kan jo håbe...

Lad os høre, hvordan det går.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf John J » tors 21. okt 2021 09:19

Hej Torben Målinger:Fra AC stik på brokobling til Minus ved røde pletter 1: 628 OHM nr 2 : 614 OHM
igen AC stik til plus 1: 628 OHM og 2: 614 OHM.

Nu kommer joker : mellem plus og Minus ben Kortslutning jeg håber ikke at ic er DEF. fik kikket på ben på den og ja få ben. RC i Vejle Nord har den er jeg sikker på. Jeg håber !

Mail fra Vintage kom i min spam box så jeg så dem først i dag sorry MVH.John
John J
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20 aug 2020
Lokalitet: Fredericia

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf tctla » tors 21. okt 2021 10:07

Hvordan ved du, at det ikke er C1, der er kortsluttet?
For den sags skyld, vil en kortslutning af Q1 mellem kollektor og emitter til lige med en kortsluttet D2 OGSÅ give dig det måleresultat du har.
Du skal derfor ikke bestille et nyt IC før, du har tjekket nævnte komponenter.
FØRST så frilodder du den ene ende af C1 og løfter den ud af printet.
Dernæst måler du over den med dit Ohm-meter.
Nul Ohm = kaput kondensator.

Prøv det først.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf X-ray » tors 21. okt 2021 15:25

Nu skal jeg ikke blande mig, men...
Der var en på det store net, der havde lignende fejl.
Det skulle være en 'snubber' ved on/off, som var kortsluttet... Den er således ikke med i 'vores' diagram.
Ellers ville jeg nu også gætte på C1 eller C4... ;)

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf John J » tors 21. okt 2021 18:36

Til tctla Tak for info var ikke nået til C1 endnu havde kun målt volt på den der var 0.

Har lige afloddet plus på C1 og JA kortslutning fra begge sider jeg leder efter dine andre punkter nu her om lidt jeg har transistortester også på begge typer men jeg håber bare på en def kond , Måler også lige på D1 igen forventer andre værdier nu.

jeg leder efter en ny transformator, det undrer lidt at jeg kun målte 20vac fra min Q3 men diagram siger 30v men uden den kørte 33 rpm det er vel iorden tænker jeg.

Til X-Ray nej den er tjekket ok det var noget af det første jeg gjorde . MVH.John
John J
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20 aug 2020
Lokalitet: Fredericia

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf tctla » tors 21. okt 2021 23:08

John J skrev:Til tctla Tak for info var ikke nået til C1 endnu havde kun målt volt på den der var 0.

Har lige afloddet plus på C1 og JA kortslutning fra begge sider jeg leder efter dine andre punkter nu her om lidt jeg har transistortester også på begge typer men jeg håber bare på en def kond , Måler også lige på D1 igen forventer andre værdier nu.

jeg leder efter en ny transformator, det undrer lidt at jeg kun målte 20vac fra min Q3 men diagram siger 30v men uden den kørte 33 rpm det er vel iorden tænker jeg.

Til X-Ray nej den er tjekket ok det var noget af det første jeg gjorde . MVH.John



Hvorfor vil du dog ønske at lede videre efter fejlen, hvis du allerede HAR fundet den?
Er kondensatoren kortsluttet, som du siger, ja så er det vel den, der afliver 400mA sikringen?
Skift den ud, sæt en ny sikring i, og start vidunderet op....

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf John J » fre 22. okt 2021 08:45

Hej Torben Ja du har ret men jeg er blevet lidt pessimistisk og tror dårligt på de nemmere løsninger, længere jeg har stadig en død trafo ledninger blev fjernet før jeg målte fra den så jeg er sikker.

30vac fra lille trafo burde kunne findes når den ikke skal levere meget strøm .Finder nok ikke en original.?
Jeg skal også have fundet flere 400ma flink sikringer har kun 500ma tilbage. MVH.John
John J
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20 aug 2020
Lokalitet: Fredericia

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf John J » fre 22. okt 2021 09:04

Nyt info Grin eller hvad ? jeg måler nu 21,7vac fra trafoen den er ikke død alligevel havde kun afmonteret en blå ledning ved da ikke om jeg målte over der ? tror jeg henter kondensator i Jelling i dag sammen med min Mor der skal på sygehus TAK FOR ALT MVH.John
John J
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20 aug 2020
Lokalitet: Fredericia

Re: Technics SL-Q2

Indlægaf John J » fre 22. okt 2021 21:41

Nyt info ja well så er den fixet!! KUN hæve sænke armen er knækket i plastikket og skal limes fast igen.
jeg hentede som sagt dele ved rc i dag. C1 dog i en 63v miniudgave og 400ma.sikringer X10 fik ikke brug for D1 ensretter brokobling -delene er monteret og den virker!!! Er lige så stille som min Q3 Nice !

MEN en lille hage ? ved det røde lys på 33 er det som om den kører en anelse for stærkt den sorte streg står ikke helt stille - det gør den på 45 har prøvet begge tallerkner, Ved et godt gennemkik på diagram Tak Torben ... så jeg en mulig potmeter til begge hastigheder der skal jeg ind og kikke.

Men lige nu er den samlet og jeg er ved at sætte den originale PU på den gode 207C Den vil jeg også forsøge at finde ny nål til da den lyder hammer godt med god bas.men tror den er slidt.min 2 nål er ny og lyder bedre. Jeg mangler hele SME hovedet samt PU til den endnu, nogen havde stjålet den fra det marked jeg købte den fra. surt!!!!

Mit næste projekt bliver en NAD effektforstærker med et følsomt beskyttelses kredsløb som efter få minutter slukker for HT og diode bliver rød Tak for denne gang og som Arnold siger : I"ll be back MVH.John J. Fredericia
John J
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20 aug 2020
Lokalitet: Fredericia

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 56 gæster