Er Pickup'en slidt? - hvordan ser/hører vi det?

Analog når det bedst

Re: Er Pickup'en slidt? - hvordan ser/hører vi det?

Indlægaf his067 » man 8. aug 2022 18:05

Det ville jeg også sige.

For øvrigt har jeg i det sidste års tid haft adgang til et stereo mikroskop af den type som Shure i sin tid brugte og anbefalede til deres forhandlere. Mærket hedder Swift, men modellen kan jeg ikke huske. Jeg har siddet og kigget på de mange pickuper, som jeg har og nogle som jeg fik med i bytte handler med gamle grammofoner. Jeg mener nu, at jeg nok kan se forskel på de forskellige slid.
Et eller andet sted på internettet fandt jeg en anvisning på, hvordan man bygger en prøveopstilling til at se på og bedømme pickup-slid. Pickuppen skal belyses fra hver sin side af enheden således at lyskilderne står 90° på nålerøret. Det giver så en refleksion i selve diamanten, der hvor der er kontakt med rillen. Jo større slidfladen er og jo rundere den er, des mere slid.

Men som vi jo altså også har påpeget flere gange, er det mere sandsynligt at sliddet sidder i pickupens ophæng snarere end i diamanten: jeg har i tre omgange fået SoundSmith til at se på dels en MMC 1, dels en MMC 2 og til slut en SoundSmith 'The Voice' fra 2009. Alle tre var brudt sammen i ophænget snarere end i diamanten. Peter Lederman skrev at The Voice var 20/30 procent slidt (ikke dårligt for en 13 år gammel pickup), mente at der endnu var en del liv tilbage i den (som han sagde 'useable, but your choice').

Om min MMC 1, som jeg købte brugt!, skrev Lederman: I was able to fully restore and upgrade this original MMC1; it came out extremely well. PLEASE be careful putting the stylus guard upwards NOT to snag the guard. The stylus has almost no wear whatsoever - I hope this give you many years of pleasure'.
Om min ligeledes brugte MMC 2 skrev han, ' I have rebuilt the suspension complete; performed full alignment and all internal upgrades and modifications. No wear on stylus.'

Så her har vi tre brugte pickupper. Alle tre havde et ødelagt ophæng, og den yngste af dem havde efter tretten år 25-30% slid, mens de to øvrige (som sikkert kom fra gode københavnske borgerhjem i 1990erne) havde næsten intet slid på diamanten.

Enten er jeg meget heldig, eller også er der nok mere grund til at bekymre sig om ophænget end diamanten.

MAO Peter lod mig vælge om jeg ville have den helt bygget om til ny, For en sikkerheds skyld har jeg bedt ham om at bygge den om, så jeg glæder mig til at se herovre i denne uge! Hvis den er lige så god som min MMC 1 har mine SPUer fået alvorlig konkurrence....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Er Pickup'en slidt? - hvordan ser/hører vi det?

Indlægaf his067 » man 8. aug 2022 18:39

Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 48 gæster