Garrard SP 25 mrkIII

Analog når det bedst

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf kbekke » lør 16. jun 2012 22:27

DJ Poul O skrev:Undskyld Bent.
Jeg har så godt som ingen forstand på mekanikken i pladespillere. De eneste måder jeg har hørt om, er direkte og bælte/remdrevet. Så når den ikke har en rem, så tænker jeg at den måtte være direkte drevet. Det er så forkert. Undskyld min uvidenhed!
Men havde jeg været ekspert, havde jeg jo ikke behøvet at spørge!

Men det virkelige spørgsmål er: Betyder det noget om det er en direkte, rem eller mellemhjuler hvis den overhovedet ikke kører?

Til kbekke.
Tak for henvisning.


Ingen årsag og det var ment som en hjælp, hvis der skulle være nogen tvivl :D

Når det er sagt, så synes jeg helt seriøst, at du skulle bruge lidt tid på at læse op på nogle af de internationale fora. Det er helt i orden at stille "dumme" spørgsmål her og vi er mange, der gerne vil hjælpe. Jeg har stor respekt for din entusiasme. Men der er også ting, som er forholdsvist elementære for dem, der har været med i lang tid og (her er pointen) allerede er beskrevet andre steder.

Hvis du bruger tid på sites som f.eks. vinylengine.com, audiokarma.org og ikke mindst lencoheaven.net, vil du kunne finde tråde, der meget dybtgående og præcist beskriver de forhold, der gør sig gældende omkring pladespillere (og meget andet også).

Mange af trådene er også illustrerede og beskriver f.eks. step for step, hvordan man renoverer motoren på en Lenco L-75 bare for at tage et eksempel. Jeg ved ikke om noget tilsvarende findes specifikt for Garrard, men jeg er ret sikker på, at uanset hvilket problem du har med din SP 25, så er der nogen et eller andet sted i verden, der også har haft det og måske løst det.

Alt det her er ikke for at virke bedrevidende eller fortælle dig, hvordan du skal opføre dig. Det er bare et tip om, hvordan du kan opbygge din viden, ligesom så mange af os andre har gjort. Jeg håber du bevarer gåpåmodet og får løst problemet i sidste ende. Det kan godt være, at din SP 25 ikke er den mest attråværdige Garrard på bjerget, men den skal kunne bringes til at spille og vil sikkert også lyde ganske fint, når det sker.

:thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf r-l-b » søn 17. jun 2012 13:05

http://www.youtube.com/user/spannerworks1/videos?query=Garrard+sp

you tube - en mand viser hvordan han restaurerer en garrard sp 25
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf mcs_5 » søn 17. jun 2012 14:08

kbekke skrev:Hvis du bruger tid på sites som f.eks. vinylengine.com, audiokarma.org og ikke mindst lencoheaven.net, vil du kunne finde tråde, der meget dybtgående og præcist beskriver de forhold, der gør sig gældende omkring pladespillere (og meget andet også).

Men nu er det altså ikke alle der bruger det meste af tiden på at læse div. internationale fora. De fleste spørgsmål der stilles her, kunne der sikkert findes svar på på andre fora, men hvad skal vi så med vintagehifi.dk? Jeg tillader mig derfor også i fremtiden at stille dumme spørgsmål, som en hurtig google-søgning ikke har givet et klart svar på.

Jeg synes det er dejligt med et forum som her, hvor man normalt får et godt svar, og ikke bare RTFM! eller GIYF!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf MDA » søn 17. jun 2012 14:16

mcs_5 skrev:Men nu er det altså ikke alle der bruger det meste af tiden på at læse div. internationale fora. De fleste spørgsmål der stilles her, kunne der sikkert findes svar på på andre fora, men hvad skal vi så med vintagehifi.dk? Jeg tillader mig derfor også i fremtiden at stille dumme spørgsmål, som en hurtig google-søgning ikke har givet et klart svar på.

Jeg synes det er dejligt med et forum som her, hvor man normalt får et godt svar, og ikke bare RTFM! eller GIYF!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Hørt...
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf ole n 84 » søn 17. jun 2012 14:21

mcs_5 skrev:
kbekke skrev:Hvis du bruger tid på sites som f.eks. vinylengine.com, audiokarma.org og ikke mindst lencoheaven.net, vil du kunne finde tråde, der meget dybtgående og præcist beskriver de forhold, der gør sig gældende omkring pladespillere (og meget andet også).

Men nu er det altså ikke alle der bruger det meste af tiden på at læse div. internationale fora. De fleste spørgsmål der stilles her, kunne der sikkert findes svar på på andre fora, men hvad skal vi så med vintagehifi.dk? Jeg tillader mig derfor også i fremtiden at stille dumme spørgsmål, som en hurtig google-søgning ikke har givet et klart svar på.

Jeg synes det er dejligt med et forum som her, hvor man normalt får et godt svar, og ikke bare RTFM! eller GIYF!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Det er ikke alle som kan læse og forstå engelsk, jeg kan kun læse og skrive dansk, så jeg kan ikke være med på de udenlanske sider. Så jeg syntes det er dejligt at folk skriver her på Dansk.

Forsat god dag Hilsen Ole Nielsen
ole n 84
 
Indlæg: 1110
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf his067 » søn 17. jun 2012 14:31

ole n 84 skrev:
mcs_5 skrev:
kbekke skrev:Hvis du bruger tid på sites som f.eks. vinylengine.com, audiokarma.org og ikke mindst lencoheaven.net, vil du kunne finde tråde, der meget dybtgående og præcist beskriver de forhold, der gør sig gældende omkring pladespillere (og meget andet også).

Men nu er det altså ikke alle der bruger det meste af tiden på at læse div. internationale fora. De fleste spørgsmål der stilles her, kunne der sikkert findes svar på på andre fora, men hvad skal vi så med vintagehifi.dk? Jeg tillader mig derfor også i fremtiden at stille dumme spørgsmål, som en hurtig google-søgning ikke har givet et klart svar på.

Jeg synes det er dejligt med et forum som her, hvor man normalt får et godt svar, og ikke bare RTFM! eller GIYF!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Det er ikke alle som kan læse og forstå engelsk, jeg kan kun læse og skrive dansk, så jeg kan ikke være med på de udenlanske sider. Så jeg syntes det er dejligt at folk skriver her på Dansk.

Forsat god dag Hilsen Ole Nielsen

Hørt!!
:cool1:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf DJ Poul O » man 18. jun 2012 08:45

1. Jeg er vist kommet til at starte en principiel debat om det at stille "dumme" spørgsmål. Jeg vil stille alle de spørgsmål jeg har lyst til. Det er der også andre der vil. Ganske som det opfordres til på forsiden.

Ingen er jo forpligtet på svare. Men hvis du gør, så hjælp dem der spørger. Synes du det er for elementært, så glæd dig over hvor langt du er kommet siden du første gang skruede låget af en gammel defekt spillemaskine og bare ville have den til at virke.
Som lærer i mange år for børn, unge og voksne med særlige behov, har jeg overgivet mig til den ressourcefokuserede pædagogik, der søger at finde de kompetencer den enkelte har og bygge videre på dem. (Dens modsætning fokuserer på det den enkelte ikke kan og fylder "huller".)


2. Tak til Bent, hvis indlæg lærte mig at der findes "mellemhjulere". Rimelig basal viden, som har vist sig meget nyttigt at få klarlagt.

3. Tak til kbekke, som ledte mig videre til andre sites med et væld af informationer og viden. Meget nyttigt, men også ganske overvældende. Vinylengine var det første site jag gav mig i kast med. Efter lidt tid fandt jeg den komplette manual til fri download. - se punkt 6.

4. Tak til ole n 84, som fik mig til at dreje på motoren. Den begyndte at røre på sig, men kun laaaangsomt.

5. Tak til alle andre for velmenende råd.

6. Med den nu downloadede manual, godt det ikke er "vintage computer" der er på programmet, kunne jeg se hvor min Garrard skulle have en lille dråbe.
Og så kom den ellers igang med at dreje rundt.

7. Nu kommer så den store rengøringstur.
Den har heller ingen stik DIN/Phono.
Og så er der spørgsmålet om indtilling af pu og arm. Jeg læser lige lidt først og spørger så siden. Allerede nu kan jeg dog se at den indstillings drejeknap øverst på armen ikke lader til at have et start og slut punkt. Så hvordan man bruger den i justeringen bliver det nok aktuelt at spørge om!

P
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf mcs_5 » man 18. jun 2012 15:38

DJ Poul O skrev:Allerede nu kan jeg dog se at den indstillings drejeknap øverst på armen ikke lader til at have et start og slut punkt. Så hvordan man bruger den i justeringen bliver det nok aktuelt at spørge om!

Er det indstillingen til nåletryk? Den har forhåbentlig en skala fra 0 til 3g eller lign. Du indstiller nåletryk så armen "svæver", og drejer så skalaen til 0. Derefter drejer du så op til f.eks. 1,5g. Hvis der ikke er en skala, skal du bruge en nåletryksvægt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf DJ Poul O » man 18. jun 2012 17:12

Jeps, det er indstilling til nåletryk i første omgang. Som man kan se og læse i owners manual fra Vinylengine, lader det til at være ret simpelt. Men knappen "Stylus force dial" kan dreje rundt og rundt. Måske er det bare så simpelt at sætte den på nul, som anvist, og dreje den til det ønskede nåletryk. Har ikke haft tid endnu.
Skal have skiftet hus til det Ortofon hus jeg har, hvortil jeg har købt en 78 nål. Der er så noget med sporing mener jeg at kunne huske. Ortofon laver en scala som man kan bruge til det. AudioVision i Skive, hvor jeg købte 78er nålen, havde udsolgt, men får hjem igen. Købte også en vægt til nåletryk. Begge dele løber vist op i omkring 50kr tilsammen. Små nyttige ting at have. Hermed mit første tip givet videre.
(PS har ingen forbindelse til butikken. Det var lidt sjovt at købe en 78er nål og en lille vippevægt og så gå ind og kigge på det opstillede anlæg til 600.000kr. Bla nye lækre Marantz ting. Men ingen pladespiller! Det kan da være de må låne min Garrard når den kommer helt op at køre!!!)

Linket herunder er til omtalte manual. Man skal lige registreres som bruger for at kunne downloade materiale.

http://www.vinylengine.com/library/garrard/sp-25.shtml
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf mcs_5 » man 18. jun 2012 17:30

DJ Poul O skrev:Men knappen "Stylus force dial" kan dreje rundt og rundt.

Ja, det er normalt - du skal selv nulstille den. Efter du har monteret den nye pickup selvfølgelig.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf his067 » man 18. jun 2012 18:07

Passer et Ortofon-hus til armen? Ortofon huse (både SPU og senere) skal jo have en S- (eller J-) formet arm.
Der er også, så vidt jeg husker en kile imellem pickuppen og huset så at sporingsvinklen (også kendt som VTA) bliver korrekt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf kbekke » man 18. jun 2012 18:25

Hej Poul.

Tillykke med fremdriften i projektet. Du er helt sikkert på rette spor og i trygge hænder.

Hvad angår "debatten", så vil jeg bare rigtigt gerne være fri for, at man fortolker mine indlæg derhen, at vi ikke skal hjælpe hinanden eller ikke skal stille "dumme" spørgsmål her på siden. Det er faktisk det stik modsatte, jeg skriver og i hvertfald ikke et forsøg på at kanøfle nogen.

Budskabet er såmænd, at der også er andre muligheder for at indhente viden og uanset hvad, så er manualer bare en ret fornuftig ting at have ved hånden, inden man begynder at skille noget ad.

ps Husk lige at tage billeder/video/smalfilm, når I sætter den SP 25'er til limousine-anlægget. Ellers er der ingen, der vil tro dig om... 50 år? :p

Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster