Rep. af antiskating på Rega Planet

Analog når det bedst

Rep. af antiskating på Rega Planet

Indlægaf High Sky » tirs 18. dec 2012 10:46

Jeg har byttet mig til en Rega Planet. Jeg ved godt det er dårligere arm end de nye og alt det der...men den lyder altså på en eller anden måde mere dynamisk end Rega med en RB300 arm.
Den overrasker mig og kan det virkelig passe at jeg overhovedet ikke kan høre at min anti-skating står fuldstændigt tilfældigt...læs helt ude i skoven. Jeg aner jo ikke værdien med et knækket anti-skating bælte.
Der er lidt mere af det hele med R200 armen, hvor RB300 er langt mere korrekt og lidt kedelig.

Men som det altid er problemet med de Planeter R200 arme, så er bæltet indeni (anti-skating) knækket.
Jeg ved godt der findes et nyt bælte på e-bay, men det er en grim grim tur ind til dette bælteskift.

Nogle bruger snor og andre fikserer med lim. Jeg tror gerne jeg vil fiksere ved 1,5 g. Men kender nogen herinde metoden. Ville helst undgå at skulle "åbne" armen.

PS. der kommer billeder senere.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Rep. af antiskating på Rega Planet

Indlægaf kbekke » tirs 18. dec 2012 20:05

Nu er det jo slet ikke sikkert, at din antiskating rent faktisk er "ude i skoven". Det er jo ikke helt usandsynligt at der sad en pickup på, der fordrer et nåletryk i omegnen af 1,5g sidste gang bæltet fungerede og måske betyder det, at antiskatingen rent faktisk er justeret nogenlunde fornuftigt ind også?

Det er selvfølgelig teoretisk og der er ingen, der kan vide det, men det passer jo med dit lytteindtryk.

Har du prøvet at checke visuelt med en blank plade/testplade eller bare når du løfter nålen fra udløbsrillen?

Det smuldrende bælte i Acos-armen er livligt diskuteret flere steder på nettet og det har du jo nok allerede checket.

Men alligevel: Det sidste, der anbefales, er normalt at begynde at skille armen/lejerne ad. AudioOrigami har på et tidspunkt tilbudt en "løsning", der vistnok går ud på at lime lejerne sammen og så montere et traditionelt antiskating lod a lá SME. Personligt ville jeg nok synes, at det ville ødelægge det oprindelige visuelle udtryk for meget til at være farbart. Især når det rent faktisk allerede lyder bedre end en Planar med RB300, men det er jo dit valg.

Min "løsning" da jeg stod med det samme problem var vist bare noget i retning af at fjerne de løse stumper af bæltet og så på en eller anden måde mingelere tandhjulet til hvad der føltes som midterposition. Derefter checkede jeg visuelt, hørte at det (stadig) lød godt og lod så 2 og 5 være lige.

Det er jo, hvad man har temperament til. Men ihvertfald en fin gammel pladespiller at holde i live. Håber at den får mange gode timer hos dig.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rep. af antiskating på Rega Planet

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 18. dec 2012 21:10

kbekke skrev:Har du prøvet at checke visuelt med en blank plade/testplade eller bare når du løfter nålen fra udløbsrillen?

En testplade (med signal) er det rette til at tjekke antiskatingen.
Ortofon lavede nogle med forskellige skæringer, heraf én hvor signalet gradvis øges (op til rilleudsving på 80 um). Dén skæring er meget velegnet til at tjekke antiskating (og nåletryk): Hvis forværngningen indtræder ca samtidig (ved samme rilleudsving) i begge kanaler, står antiskatingen OK.
Hvis ikke skruer man på den til det forvrænger samtidig (det kan du så ikke...).
Hvis pick-up'en klarer 80 um uden hørbar forvrængning, så klarer den også 99% af musikindspilningerne.

Og generelt: hellere lidt for højt nåletryk (så pu'en bliver i rillen) end for lavt (hvor den ikke kan følge rilleudsvingene og slider pladen ved at hoppe/hakke/forvrænge).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Rep. af antiskating på Rega Planet

Indlægaf High Sky » ons 19. dec 2012 09:36

Hej

Tak for begge jeres bud, jeg vil gerne lige høre lidt mere om hvordan du kbekke, mingelerede med det tandhjul.
Du mener vel det tandhjul som er inde omkring selve armbasen. Og hvordan kom du derind uden at skille hele armen ad.
Er det ikke også korrekt at det stik som sidder i bunden af armen med signalkablet, at det er noget skrøbeligt noget når det løsnes. Lige inde bag ved sidder lodninger.

Men jeg tror den står nogenlunde, altså anti-skatingen, for når jeg løfter pu fra rillen går den lige op.

God julestemning
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Rep. af antiskating på Rega Planet

Indlægaf kbekke » ons 19. dec 2012 23:45

Hej igen.

Fandt lige nogle billeder af "dyret", selvom High Sky jo godt ved, hvordan sådan en arm ser ud

Værket er iøvrigt ikke en Planet, bare en almindelig Planar 3.

Billede

Som det ses på billede nr. 1 bør phonokablet være rimeligt solidt monteret. Selve armen er fastgjort med en stor møtrik på undersiden. Når den er løsnet kan hele molevitten fjernes fra plinten. Husk ikke at stramme møtrikken alt for meget, når armen monteres igen.

Billede

Billede

Den nederste stjerneskrue på billede nr. 3 løsner selve knappen til antiskating-anordningen. Når knappen er fjernet, er der frit udsyn til antiskating-bæltet (eller resterne af det).

Som jeg husker det, sidder der et lille tandhjul eller lignende inde i armbasen og jeg tror måske at jeg ved hjælp af et eller andet langt og tyndt fik drejet det helt ud til hvad der svarer til position "2" og så lidt tilbage igen. Bemærk hvor lang vandring der er fra "0" til "1,5" i forhold til fra "1,5" til "2".

Det er ikke nogen særlig præcis beskrivelse I know, men desværre det bedste min hukommelse kan præstere lige nu.

Dernæst blev den gjort ren og fin:

Billede

...og spillede så røven ud af bukserne på Brahms & Co.

Billede
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster