Beogram TX er den det værd?

Analog når det bedst

Beogram TX er den det værd?

Indlægaf Dan63 » man 27. maj 2013 08:48

Hej!

Jeg har fået tilbudt en Beogram TX type 5651 for kr. 1000, den er i . orig. im. med manual og alle ledninger, der skulle køre som den skal.(siger sælgeren):)
Har denne model egentlig nogen kendte svagheder?

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 617
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beogram TX er den det værd?

Indlægaf MDA » man 27. maj 2013 09:50

Hvilken Pick up sidder på den?
Jeg ville hellere vente på den Beogram 8002 som er en bedre pladespiller, som også kan findes for omkring 1000kr alt efter pick up.
mener TX er en nedgraderet version.
Hvis den har stået stille i mange år trænger den også til at blive kigget på.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Beogram TX er den det værd?

Indlægaf Hackenberg » man 27. maj 2013 10:45

Hej Dan.
Der kan være problemer med både TX'eren og 8002. Det kan være smørelsen i mekanikken og manglende forbindelse gennen relæerne.
Lyden er selvfølgelig bedst på 8002 men det gælder selvfølgelig med den samme PU.
Det er feter min mening kun MMC 2 og, helst, MMC 1 der kan bruges. MMC 1 er simpelthen en fremragende PU "all over".
Hvis den er i orig. emb. må man forestille sig at den er blevet godt behandlet. Hvis der tilmed sidder en MMC 2 på er du godt kørende og prisen er OK.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2121
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Beogram TX er den det værd?

Indlægaf Dan63 » man 27. maj 2013 10:51

Hej Mads.

Tak for info!:)
Da jeg ikke kender sælgeren og han sagde at den sådan lige havde kørt lidt da han anskaffede den og han så ikke skulle bruge den alligevel.
Jeg ved ikke hvilken pu, der sidder på den, men jeg kunne forestille mig at det er den, den oprindeligt blev solgt med. :)

Mvh. Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 617
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beogram TX er den det værd?

Indlægaf his067 » man 27. maj 2013 21:20

En TX er slet ikke samme maskine som en 8000. TX er en 6000 uden B&Os fjernbetjeningsinterface. Den er derfor en remdrevet maskine med en B&O tangential arm.

8000 er en interessant konstruktion med en usædvanlig motor: den drives på kanten af pladetallerkenen på samme måde som en gammeldags el-måler

Beophile beskriver den således :

Looking at the two record decks, both Beolab 4000 and Beolab 8000 had similar features, and of course had similar functions. However, the platter on the Beogram 8000 was totally different in terms of technology and how it had been designed. It was based on the tangential drive principle, the same motion that is obtained when an electric current is passed through, say, your electric meter. There is no motor as such… in simple terms it’s down to magnets pulling the platter around in an extremely smooth fashion, day and night, without any upkeep or maintenance. The control of the turntable by microprocessors was totally new too. Not only did they ‘remember’ arm positions when playing a disc, but the same microprocessors were involved in the sophisticated Datalink system which had just been developed whereby useful control could now be made via the receiver’s remote control, and not just ‘START’ and ‘STOP’ as had been the case with previous versions.
No one can doubt that this machine was not of an exceptional class, but one can also look at both Beogram 4000 and Beogram 8000 to say that, despite technological advancements, the Beogram 4000 still stood ahead of its rival.
Fitted originally with the MMC 20CL pickup, Beogram 8000 was replaced by Beogram 8002 in 1984 when a new range of combined cartridges/styli was announced.
Beogram 8000 was still a lovely machine, and way ahead of its class, but it never really turned out to be the way that the engineers had hoped. It could however be used with either Beomaster 8000 or Beomaster 6000 and remains today an eagerly sought-after Bang & Olufsen product.

Hvad de prøver at sige på en pæn måde er at den ikke lyder særligt godt: Motordrevet inducererer et stærkt magnetfelt som påvirker pickuppen og maskerer mikrodetaljer. Den er nok 1000 kr værd (jeg ville købe den til den pris) men heller ikke mere.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster