Luxman PD-284 antiskating

Analog når det bedst

Luxman PD-284 antiskating

Indlægaf s_ranzau » tors 23. apr 2015 22:14

Jeg er den glade ejer af en Luxman PD-284 med en Ortofon MC 20 Super II pickup. Desværre oplever jeg ofte, at når jeg sænker pickuppen ned på pladen, og den ikke rammer rillen præcist, så kan den godt smutte hen over indkøringssporet på pladen og nogle gange ind i starten af første sang.
Jeg har skruet antiskating helt op på max, men det virker desværre ikke. Har også haft skruet bunden af den, og antiskating ser ud til at fungere med fjedersystemet.

Pickuppen er ret tung, og på grænsen af hvad armen kan klare, så derfor tænker jeg også at korrekt antiskating er vigtig. Men det undrer mig stadig at pickuppen trækker ret voldsomt indad, når nålen rammer pladen, når antiskating er justeret til max. Kan det tænkes at fjederen til antiskating kan være blevet slap, og derfor ikke giver korrekt modstand til armen? Pladespilleren er trods alt over 30 år gammel.

Kom gerne med input. :-)

Mvh.
s_ranzau
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 apr 2015
Lokalitet: Viborg

Re: Luxman PD-284 antiskating

Indlægaf his067 » tors 23. apr 2015 23:12

Oftest sker den slags fordi pickupen sænkes for hurtigt ned på pladen (og det sker når liftens silikonefedt tørrer ind). Det har sjældent noget at gøre med anti-skating, så stil den tilbage hvor den skal være og sænk pickupen laaangsooomt ned på pladen
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Luxman PD-284 antiskating

Indlægaf cdp » fre 24. apr 2015 08:08

Hejsa
Du kan evt. skrue armvægten tilbage så den er vægtløs, (nærmest svævende) og stille antiskate på nul.
Så får du en fornemmelse om den trækker retur når den føres ind over pladen. Sæt den f.eks. midt på pladen (lift oppe) og drej din skatíng til max, så skal armen dreje retur uden problemer. Vær også obs på at pickup sidder vinkelret på tallerkenen og at nålen ikke er beskadiget, vredet eller beskidt, at armen aftaster i "Water" og selve pladespiller står lige...

Dejlig pladespiller :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1683
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Luxman PD-284 antiskating

Indlægaf s_ranzau » lør 25. apr 2015 11:19

Har indstillet PU med en printselv protractor, hvilket jeg har været meget omhyggelig med at gøre korrekt, så jeg vil mene PU sidder korrekt. Har tjekket antiskating, og det fungerer som forventet, når armen svæver. Armen bliver trukket retur, så snart jeg skruer op for antiskating. Armen er også i water, når nålen rører pladen.
Når jeg sænker armen foregår det nogenlunde langsomt, og jeg har også prøvet selv at sænke den endnu langsommere. Resultatet er det samme, nogle gange bliver pickuppen trukket hurtigt ind over indkøringssporene og ind i starten af første nummer.
Er virkelig på bar bund her, da jeg synes alt sidder som det skal...
s_ranzau
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 apr 2015
Lokalitet: Viborg

Re: Luxman PD-284 antiskating

Indlægaf his067 » lør 25. apr 2015 11:26

Skraber armen imod liften?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Luxman PD-284 antiskating

Indlægaf vinyl » lør 25. apr 2015 11:40

Er selve lift armen (den plade armen hviler på under sænkningen) beklædt med gummi??

Jeg har flere gange oplevet:

1. Gummibelægningen er slidt af, i så fald skal det fornyes.

2. Gummibelægningen er blevet fedtet til, rens gummiet med lidt sprit på en vatpind)
vinyl
Fritids Branchemedlem
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08 mar 2011
Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Re: Luxman PD-284 antiskating

Indlægaf Max.H » lør 25. apr 2015 14:42

Jeg har haft et lignende problem med min Thorens.
Det viste sig at være pickupen , en næsten ny Ortofon 2M Blue
Alle mine andre pickupper virker fint
Max.H
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26 aug 2011
Lokalitet: 7400 Herning

Re: Luxman PD-284 antiskating

Indlægaf NikonSP » søn 26. apr 2015 07:59

Hej S_Ranzau

Ja, det er en underlig historie. Alle facts lyder til at være i orden, - men det passer bare slet ikke sammen med det, der så sker i den sidste ende :Tanke:

Men hvis du har tid, lyst og mulighed, - og ellers iøvrigt føler for det, er du velkommen her i Herning, så kan vi se på det og forsøge at nå til bunds i sagen. Du sender bare en PB, hvis det passer dig :thumbsup:

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Luxman PD-284 antiskating

Indlægaf X-ray » søn 26. apr 2015 09:53

Vertical azimuth - er også vigtig med sådan en fejl... :Gammel:
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Luxman PD-284 antiskating

Indlægaf nilsvalla » tors 30. apr 2015 15:28

Hej ranzau.
Er der nål på?
Hvis, så prøv at dreje azimuth lidt i urets retning. Hvis nål peger for langt ud mod højre (set forfra) og ikke går lodret i plade, kan den have sværere med at fange rillen, afhængig af hvor slidt nålen er.

For meget vægt på højre side af armen (set forfra) især ved omk.lejerne, vil også give en hurtigere bevægelse indefter.
Du skal i så tilfælde finde ud af hvorfor den mere vægt i højre side.
1.Står armen vinkelret på værket?
2. Har armen flyttet på sig imellem befæstigelses-punkerne (ved omd-punktet)?

mvh nils
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster