Nu får vinylpladen bedre lyd

Analog når det bedst

Nu får vinylpladen bedre lyd

Indlægaf ole n 84 » man 21. mar 2016 16:29

Nu får vinylpladen bedre lyd http://www.altomdata.dk/faar-vinylpladen-bedre-lyd?utm_sourc%20e=IT-UPDATE&utm_campaign=c1892cf3fe-UPDATE_3034142&utm_mediu%20m=email&utm_term=0_35acb11f6e-c1892cf3fe-296882713

De skriver: En særlig HD-pickup vil dog være nødvendig for at få det optimale ud af den forbedrede lyd, hvad mener de med det og hvad er en HD-pickup.

Ole N 84
ole n 84
 
Indlæg: 1110
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nu får vinylpladen bedre lyd

Indlægaf ejensen1981 » man 21. mar 2016 19:09

Pjat!
Jeg har en Jean Michel Jarre Oxygen 180g tryk, som der ikke har været al mulig digital tjavs ind over. Der kan man høre masterbånd sus. Jeg har allerede lidt imod de DMM presninger, som gør rillerne endnu tættere.
HD lyd på vinyl? Lyder allerede som det er dødfødt inden det er skudt igang. Ligsom 3D på fjernsyn.
ejensen1981
 

Re: Nu får vinylpladen bedre lyd

Indlægaf Captain Phoenix » man 21. mar 2016 20:23

Det her tror jeg helt bestemt IKKE bliver et fremskridt for lydkvaliteten på vinyl-skiverne (initiativet er også omtalt mere uddybende her - http://www.mixmag.net/read/hd-vinyl-cou ... -soon-news).

Korrektion af bl.a. sporingsfejl på masteren mv. lyder måske tillokkende, men jeg vil vædde nærmest hvadsomhelst på, at det bliver efter (næst)laveste fællesnævners princip - ligesom når der fifles med frekvensgang på mange radio-udsendelser for at få dem til at lyde bedre på dårlige/middelmådige anlæg.
Det kan meget vel føre til, at de såkaldte HD-plader vil lyde dårligere aftastet med tangential- eller 12"-pu-arme og højkvalitets pick-up'er - fordi der er korrigeret for fejl, som dårligere anlæg tilfører.

Og så skal man lige huske, at de nævnte korrektioner kommer til gennem massiv digital manipulation med signalet. Dét er der efter min erfaring meget sjældendt kommet noget godt ud af.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Nu får vinylpladen bedre lyd

Indlægaf møffe » man 21. mar 2016 20:41

SEEE MOA'R..! HVORFOR HAR MANDEN HAR IKKE NOGET TØJ PÅ...??!

møffe
møffe
 


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 36 gæster