Min "nye" Thorens TD-124 - hvad nu?

Analog når det bedst

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Edge » lør 10. okt 2015 10:30

NikonSP skrev:Hej Freddy

Tillykke med den rigtig fine og historiebærende ting :thumbsup:
Det er lidt samme historie, som dine Model 500 fra Sø & Høyem/John

Vh/
Harvey

Er det dem jeg har en "andel" i ?
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Cinemad » lør 10. okt 2015 12:12

Hej Freddy

Sikke et fund. Og en fin historie. Tak for den. Jeg er ikke enig i at det er en MMC 1-5 pickup. De ser helt anderledes ud. Det ligner en MMC 20, eller en MMC 4000-5000-6000, hvor nåle beskytteren er fjernet. Du kan se det ved at tage pickuppen af, MMC 1-5 har fire pin's i enden, mens de andre har en slids bagi, hvor pickuppen skubbes ind over armen.

Go' vintage week-end
Erik
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad

Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Indlægaf D.Duck » lør 10. okt 2015 12:50

Hej igen Freddy
Jeg skal nok tage de små plastik dimser med til Herning. Det er også lykkedes at pille nålebeskytteren af en defekt MMC 4, den kan du lime på din PU hvis du vil.

Mvh Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC 209, TC-K770ES , TC-755 , TC-645 , Movic A2
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck

Lokalitet: Vestjylland

Indlægaf Helikon » lør 10. okt 2015 14:52

Hej
Det var da den fede historie - den er næsten bedre end selve grammofonen ! Det ligner en MMC4, den røde prik har jeg set på andre MMC4 ved lidt netsurfing, men det kan jo være næsten hvad som helst der er inden i huset og på enden af fanen når den kommer fra en prototypeafdeling. Stort tillykke med erhvervelsen og ikke mindst historien. Fantastisk at din kollegas far har viklet PU spoler - det er godt nok et eksotisk erhverv, måske har han selv viklet de spoler der er i PU'en..
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Fredmarantz » lør 10. okt 2015 20:54

Hej alle bidragydere - og tak for jeres yderst gode indspark til min nyanskaffelse:

Møffe:
Ja- øv da. Men har vi ikke allesammen lavet ét eller andet, som vi bitterligt har fortrudt. Jeg kan i hvert tilfælde også godt komme på et par ting.. Men ja - ærgerligt, at du har smidt sådan én ud. Måske kunne den godt være blevet reddet på trods af vandet. Det er jo ret robuste maskiner- og der hvor de helt sikkert ikke må korrodere, er der sandsynligvis en oliehinde til at holde vandet væk. Megen elektronik kan jo "komme igen" ved simpel tørring. og mekanik i denne klasse kan helt sikkert også.

Edge

Jep!!! :thumbsup: - og må jeg i den anledning rette en særlig tak til dig (for Gud ved hvilken gang). Dit opråb herinde gav mit samlerliv nyt indhold - og jeg nåede helt i mål på den transistorerede side (Marantz) - det kunne ganske simplet ikke blive bedre - heller ikke i det helt store perspektiv - næste trin må være over i noget religiøst.

Cinemad:

Hmmm- ja, jeg prøver at tage den af og kigge ind på terminalerne (jeg vender tilbage med dette.) - måske med et billede af "røven" :Thumpsup:

D.Duck: Dejligt med plastic-dupperne - og så kan vi måske lige tage en kop "Stumpekaffe" samtidig - det er altid hyggeligt. Fedt med nålebeskytteren - Den nålefane, som er på mit eksemplar, sidder godtnok pænt udsat.

Helikon

Ja- det er nemlig en god historie - og jeg sætter næsten lige så meget pris på disse historier, som på isenkrammet. Isenkram er jo dybest set kun "fysiske materialer" - og basalt set kun noget tingsligt. Men når historierne kommer på, så kommer der i hvert fald noget frem i min bevidsthed - en følelse - nogle billeder -pustet fra datiden osv... I Vintage-guitar-verdenen (og sikkert også andre steder) kaldes det "Mojo" - noget, som også andre har nævnt.

Nå - nu har jeg givet kabinettet træolie - og en gang voks, som skal hærde i 24 timer - herefter op-polering og det er flot. Sådan noget palisander er godtnok flot (der er egentlig ikke noget at sige til, at det er truet træ).

Hyggeligt ser det jo ud :-)
Billede

Smukt træ!!
Billede

Billede

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fredmarantz » tors 15. okt 2015 23:49

Pick-up-spørgsmålet nærmer sig sin løsning:

Udfra dette billede kan man se, at terminalerne stikker ud og kan sættes ind i 4 korresponderende huller i den særlige headshell.

Billede

Ergo En MMC - enten 1-2-3-4 eller 5. Ved nærmere kig på selve nålefanen og diamanten kan jeg tydeligt se, at nålefanen er rund hele vejen og ikke safir, men alu.

Edit: Jeg sidder så stadig og kigger på den satans pick-up og nu kan jeg se, at nålefanen er konisk, så det afgrænser vel "artsbestemmelsen" til at være en MMC 3 eller 4 - skulle jeg mene - eller hvad? - der er omtalt en "tapered" nålfane i nedenstående link. "Tapered" - er det , når man kan banket spidsen af nålefanen lidt sammen og sat en stift i? Hvis dette er tilfældet, er min en MMC 5.

http://www.beoworld.org/article_view.asp?id=69 -

Jeg har så også haft den til at spille og den lyder altså ved første lyt godtnok ikke ret godt - nærmest tappet for energi og brilliance. Enten gør jeg noget forkert eller også er den grovslidt.

Er dette ikke en MC-pu?

Vh
Freddy (som altså har lyst til at flytte dette over i en selvstærndig tråd under "grammofoner") - hvordan skal dette foregå? - skal jeg selv? - eller skal der en moderator ind over?
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf his067 » fre 16. okt 2015 00:42

Det er IKKE en MC pickup, men den moving Iron pickup. 'Tapered' betyder 'tynd i den ene ende og tyk i den anden'. MMC1-5 serien kunne vist nok belastes meget let, helt op til 1.000.000Ω (1 mega-Ω).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Fredmarantz » fre 16. okt 2015 00:51

his067 skrev:Det er IKKE en MC pickup, men den moving Iron pickup. 'Tapered' betyder 'tynd i den ene ende og tyk i den anden'. MMC1-5 serien kunne vist nok belastes meget let, helt op til 1.000.000Ω (1 mega-Ω).

Vil det sige, at "tapered" kan betyde "konisk"?

Jeg synes at kunne læse mig frem til, at man på hhv. MMC 1-2-3-4 -5 skelner mellem forskellige udførelser hvad angår nålefanens udformning. Dels
1: tapered (som måske betyder konisk?)
eller
2: Et rør, som har fået én med hammeren i den ene ende og derefter fået monteret en diamant i det flade felt
eller
3: et cylindrisk alu-rør som ikke bærer antydning af "koniskhed - men altså ...blot et rør med samme diameter hele vejen.

Mit kamera kan ikke fotografere så små emner med tilpas tydelighed - et kongerige for et foto-mikroskop.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf his067 » fre 16. okt 2015 09:06

'Tapered'=konisk

Ved at lave den på den måde koncentreres nålefanens masse tættere på omdrejningspunktet=lavere inerti.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Fredmarantz » fre 16. okt 2015 16:44

HrAndersen skrev:Super historie der bare gør pladespilleren endnu mere betydelig og spændende og så med en prototype pickup ser det ud til.
Meget interessant adapter der, hvis du skulle blive træt af den ........... så er jeg bestemt interesseret ;)

Tillykke med den Freddy.........

Nå - Hr. Andersen!

Jeg fandt lige dette - som måske kunne have din interesse.

http://www.ebay.de/itm/381423489037?_tr ... EBIDX%3AIT

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf HrAndersen » fre 16. okt 2015 17:21

Fredmarantz skrev:Nå - Hr. Andersen!
Jeg fandt lige dette - som måske kunne have din interesse.
http://www.ebay.de/itm/381423489037?_tr ... EBIDX%3AIT

Vh
freddy

Bestemt ! Din er bare lidt federe/flottere ;)
Mvh
Michael

Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen

Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Min "nye" Thorens TD-124 - hvad nu?

Indlægaf Fredmarantz » fre 16. okt 2015 23:08

Jeg har nu "gnavet" i alt på nettet (og det siger så ikke så lidt) - om disse MMC pu'er. Jeg ER kommet til den konklusion, at det ER enten en MMC 3 eller 4 (nok 4 - så bliver jeg ikke skuffet, hvis jeg skulle opdage noget andet engang.)

Jeg har monteret den igen - indstillet arm og hele skidtet - placeret den i MM-indgang på amp - sat en 47Kohm's belastning på - og det spiller rigtig fint (mit tidligere forsøg på at få god lyd igennem var åbenbart helt ud i skoven).

så Pu'en spiller med meget god lyd, men den kan finde på at falde lidt af i den ene kanal - ikke fuldstændigt, men den bliver bare svagere i den ene kanal og ledsages af lidt støj, som lugter af dårlig forbindelse. Alle forbindelser er ellers checket og virker solide, så jeg må nok erkende, at den pu ikke er helt driftsikker - øv.

Jeg skal på jagt efter en intakt MMC 1-2-3-4 eller 5. -

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf 2-mas » lør 17. okt 2015 02:14

Fantastisk Freddy :thumbsup:
Brugeravatar
2-mas

Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Indlægaf PVH » lør 17. okt 2015 09:25

Har en adapter til de pickup'er som har det flade stik, F.eks 4000/6000, hvis nogen har interesse.
MVH. Palle.
PVH

Lokalitet: Østfyn

Indlægaf Almarx » lør 17. okt 2015 11:32

Passer den adapter til mmc20en ?
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Foregående

Tilbage til Grammofoner