Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Analog når det bedst

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf sommer » tors 20. dec 2012 09:51

kbekke skrev:Hej Sommer.

Jeg brugte DL-110 det meste af tiden, da Sony'en var hos mig og det var jeg helt tilfreds med. Men om den er decideret "varm"... det ved jeg ikke rigtigt. Den er også ved at pebret i pris, desværre.

Hvad med Ortofon 2M Blue. Nogen, der har prøvet den?


Hej Kbekke
Ja, jeg prøvede også en Dl110 og den gav problemer. Jeg har den dog mistænkt for at være helt smadret - et makro billede viste en "hajfinneformet" diamant, der bar præg af slid = skyld i problemerne. På papiret er dataen perfekt, så det kunne godt være den vej jeg går.
Den Shure M91GD er også spændende - men datamæssigt knap så perfekt. Vægt 5,5 g og en Cu på 30 = jeg tror den er for blød til armen, da jeg så (se Rubens udregninger side 1) ender på 8,6 hz som resonans = tæt på de problemtiske 6 hz. Egentligt mærkeligt, at en øvre mellemklasse pladespiller fra 70'erne ikke passer til øvre mellemklasse pu'er fra samme årti :thumbsup: Det er møgirriterende, at jeg ikke kan finde den effektive armmasse på den sony arm. Overalt står der, at den har en let kulfiberarm, men på Vintage Knob skriver han den både har kulfiber og noget udnævnt andet. Et andet sted beskrives lillebroderen 4750's arm som "low compliance" - mærkeligt.

Udover det så er det en skøn pladespiller :cool1:
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf kbekke » fre 21. dec 2012 11:36

Ja, den arm er lidt af et mysterium. Men prøv at checke storebroderen (PS-8750). Den anvender en arm der hedder PUA-1600. Denne arm er beskevet på vinylengine. Den findes både i en lang og en kort version. PUA-1600 er IKKE magen til den arm, der er på PS-6750, men selve armrøret ligner. Effektiv armmasse er opgivet til 12,5g, men det må vel gælde for enten den ene eller den anden version (?).

Som du kan se monterede jeg DL-110'eren MED den medfølgende metalplade. Det syntes jeg gav det bedste resultat:

Billede

Jeg tror, at man skal tage det der med "kulfiber" med et gran salt. Jeg har på fornemmelsen, at selve armrøret de facto er aluminium, men overtrukket med carbon, hvilket giver den sorte overflade. Captain Phoenix har vist også kommenteret på dette tidligere.

Men en fed maskine den Sony.

Billede

Undrer mig ind i mellem stadig over at jeg lod den gå ;)

Iøvrigt har jeg lige set, at LP Gear sælger DL-110 til 139 USD... Go pris?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf Captain Phoenix » fre 21. dec 2012 13:49

sommer skrev: Egentligt mærkeligt, at en øvre mellemklasse pladespiller fra 70'erne ikke passer til øvre mellemklasse pu'er fra samme årti

Det kan du have ret i.
Én af årsagerne er sikkert, at man før midten af 1970'erne ikke var så opmærksom på armresonans. Tror at det danske magasin "high fidelity" var nogle af de første, der tog dette rigtigt alvorligt - og det var vist i midten af 1970'erne.

Desuden kom arm/pladespiller og pick-up ret sjældent fra samme firma dengang - Shure, Pickering osv. var rene pu-producenter og selv Ortofon gjorde langt mere ud af pu'erne end armene (og samspillet mellem dem).
Det kan have fået arm/pladespiller-producenterne til at fokusere på noget, der var solidt (=tungt) for udseende og stivhed/resonansfrihed - men pu-producenterne fokuserede på høj compliance, så man kunne reklamere med nåletryk helt ned til 1 gr osv.

Jeg husker endnu hvordan vi sidst i 1970'erne i min fars radio/hifi-forretning grinede af at Akai monterede deres AP-006 (der har et "vandrør" som arm) med den blødeste Ortofon pu (VMS 20E). Det så desideret hasarderet ud når man spillede en plade der var bulet - armresonansen har vel ligget på 4-5 Hz...
Hver for sig OK produkter - men kombinationen var skidt. Helt fortjent bar den tilnavnet "Gyngehesten" :lol:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf sommer » fre 21. dec 2012 21:41

Kbekke; Ja, 139 Usd er en fin pris. Men bliver den told-ramt, og det gør den jo nok, så ryger lidt af charmen. Men et godt bud. Egentligt havde jeg ikke den plade imellem, da jeg prøvede en 110er sidst. Det må jeg huske. Og ja, jeg tror heller ikke armen er af carbon, men en blanding. Om armen er lidt over 12g. eller nærmere 10g., finder jeg nok ikke ud af, men tak for info om storebroderen alligevel :cool1:

Captain; Spændende info. Jeg tror mere og mere det bliver en 110er - nu skal den bedste deal bare findes. Ellers har jeg nok et brugteksemplar på hånden. Problemet er bare at tjekke standen uden mikroskop = umuligt. Kender du/I et sted i Københavnm, der kan tjekke PUer for et symbolsk beløb? Anders i Audioconsult måske?
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf kbekke » lør 22. dec 2012 00:34

Du slipper for selve tolden, da varens værdi + fragt er under grænsen på 1150,- Inkl. moms og importgebyr burde du kunne få den hjem for ialt ca. 1200,- (jvf. Toldpriser.dk). Det er ca. det samme som phonophono.de har dem til (159 EUR). Hvis du finder en deal bedre end det, så må du gerne sige til.

Er der virkelig ikke nogen, der har nogle gode alternativer i prisklassen? Hvad med f.eks. Grado Silver (Citat: "Für mittelschwere Tonarme Grado-Empfehlung: 10-18g dyn. Masse") :?:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 22. dec 2012 11:02

Jeg har været meget glad for Grado Gold, som jo er en Silver med ekstra gode målinger. Det er jo noget helt andet. måske nogen vil syntes den er lidt kedelig? Du må høre den engang. 10-18g burde vel være fint til de fleste s-arme? Mener min pioneer ligger i den lave ende, vist nok 11 g. Det virker ok. Sikkert ikke optimalt. I forhold til billigere pickupper som f.eks. AT95, OM20, og naturligvis Grado Black, mange flere detaljer. Men ikke sådan "smæk-ud af dåsen" fornemmelse. På nogen måder var der måske mere "vippe tå" effekt i OM10 på Michaels Technics 1500, Gradoen mere rolig, kontrolleret og detaljeret, tør uden at blive kold. Der var noget der fungerede m ed mine Amadeus højttalere i hvert fald. Tror lige jeg vil prøve den i stuen for at sammenligne med Concorde 30...

Edit: lidt testeri frem og tilbage med forskellige pickups og DD'ere. Fik bedste resultater med Grado på PL 530. Den er ikke så ringe.

I øvrigt en brand lækker Sony den 6750!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf sommer » lør 22. dec 2012 20:52

Kbekke - ja, den deal bliver nok ikke bedre. Jeg har en brugt 110 på hånden fra Gottschalck her på siden, men skal igennem ham også afprøve en Shure M97XE m. Jico forpart (og original forpart også naturligvis) - den glæder jeg mig til at høre. Den er ret blød, men grundet Shures børste-system, så kan den dæmpes nok til at køre fint på mellemsvære arme. Det skrives der ihvertfald flere steder på det store internet

Bob - Har også overvejet Grado og fedt at høre, at den kører fint på en lidt tungere arm. Og ja, den er fed den Sony :cool1: Der var en til salg for en lille uge siden på "den anden side" med helt ny OM30 (dårligt PU-valg) i flot stand (som min) til 1500 kr!!!! Den røg MEGET hurtigt og før jeg fik notificeret her på siden.

Tak for hjælpen ellers!

Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf sommer » lør 19. jan 2013 20:41

Hej Igen
Synes jeg skylder en update vedr. pickup-situationen pt.

Som sagt så har jeg jeg jo kørt med en AT-95E en rum tid, som jo lyder meget godt, men som jeg også efter længere tids lytning konkluderede lød lidt hårdt i mit setup (Rogers LS3/5A, Naim Nait 2). Jeg fandt herefter ud af, at jeg rent faktisk havde en ældre DL160 liggende. Jeg havde for længe siden købt en STD 305M, hvor den sad på, og nu lå den i skuffen og kedede sig. Jeg troede egentligt den var udtjent, men et makro billede viste en fin diamant (ikke en brugbar måde at verificere en PU på, I know, men i mangel af bedre) og en (næsten) lige nålefane. Jeg gav den et skud, og halleluja - den spillede, og den spillede GODT!

Jeg vidste dog, at den havde mange timer på bagen, så jeg stoppede ikke med at søge en PU, da jeg egentligt gerne ville spare 160'eren - den er jo sjælden nu - og så have den i et løst headshell til hurtig skift, når lysten skulle komme over een.

Ind fra højre kom så en Shure N97XE med både original nål og Jico SAS forpart (V15VxMR og ikke den "nyere" 77x3) fra Gottschalcks skatkammer.

Shure PU'ens originale nål er engagerende og behagelig, men også MEGET afrundet i toppen. Jico-nålen er noget helt andet! Det er uden tvivl den bedste PU, der har været her på matriklen - letflydende, musikalsk og varm, uden at være en sweater, man konstant har lyst til at tage af 8) Den skulle i teorien køre bedst i lidt lettere arme, men vælger man at benytte Shures børstesystem, så bliver brug i tungere arme muligt. Her kører den ihvertfald helt perfekt i en mellemsvær arm og uden det mindste feedback i højttalermembranerne.

Det skal lige nævnes, at jeg i processens løb også valgte at hente min trofaste Dynaco SCA-35 ned fra dens ferie på loftet (Her befandt den sig, da min lille etårige søn "naturligvis" bruger hifi-skænken til at støtte sig, når han øver sine første gå-trin, og derfor helst ikke skal brænde sig på det gamle bæst - nu må han lære det på den hårde måde :roll: :lol: )

Jeg blev aldrig helt tilfreds med lyden, når Nait'en var spændt for Rogers'ne. De KRÆVER altså rør! Egentligt ville jeg gerne sælge den, men lejlighedens kvindelige beboer nedlagde bestemt veto! Hun eeeeelsker den forstærker (læs; hun kan lide designet :p) og nu spiller den i køkkenalrummet med en Denon DP-57 (OM30) og JBL L20T. Her lyder den nu også dejligt, og jeg ved godt, at jeg ikke skal ikke klage - jeg har en MEGET large og hifi-venlig frue, når jeg kan have sådan et set-up i mit køkken :OLO:

Jeg er glad og musikken spiller :p

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf mickr » tors 21. feb 2013 01:35

Jeg har været så heldig at få sådan en fin Sony 6750 op under neglene, så jeg tillader mig lige at genbruge denne tråd.

Mit eksemplar er ganske pæn kosmetisk, men noget tyder på at silikoneimplantaterne på min model(s plademåtte), er begyndt at lække. Den var i hvert fald lidt klistret at røre ved på undersiden, og havde efterladt lidt "fedtemøg". Ikke noget katastrofalt, men benævnte måtte er nu lige så meget i karantæne som Linse og Anni, fra mit liv! Det er først nu at det sjove begynder med læder, gummi, kork og så videre :thumbsup:

På det originale headshell (som jeg er glad for, fulgte med), sidder en Ortofon VMS20E.

Jeg har imidlertid (tak Leif) en interessant National Panasonic 270 C II liggende, uden nåleforsats, som der kan købes en Jico forsats til for menneskepengehttp://www.zum-shop.de/JICO-EPS-270ED-SAS-fuer-Technics-EPC-270C-270CII_p9480_lde_x2.htm

Tror I, det ville være et fornuftigt match?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 48 gæster