Pioneer PL-600 suspension

Analog når det bedst

Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf Allan. A » man 19. mar 2018 16:59

Hejsa.

Jeg har fået sat i sådan en pladespiller (den direkte drevne model med Quartz Lock)

Har haft den til service hos sound2vision ved Lars og alt elektronik automatik t.sker 100% efter deres service omgang..

Dog har den problemer med affjedring/suspension. Tallerknen hænger for meget foran og der er stort set kun affjedring i den bagtil. Kort sagt, tallerken skal justeres på plads igen.

Er der nogle herfra Midtjyllands området som har forstand på at lave det? Jeg selv er ikke kyndig nok til det
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf tctla » man 19. mar 2018 17:18

Her er det lidt usikker ud-af-boxen tænkning, men jeg synes at huske, at netop det problem skyldes defekte gummibøsninger, indbygget i alle 4 fødder.
De hedder noget i stil med PEB-100 eller PEB-114 og kan måske stadig skaffes NOS.
Jeg kan spørge min leverandør...
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf Allan. A » man 19. mar 2018 17:28

Jeg har også en mistanke om at de forreste er defekte. Så der skal sikkert laves noget nyt
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf Allan. A » tirs 20. mar 2018 14:15

tctla skrev:Her er det lidt usikker ud-af-boxen tænkning, men jeg synes at huske, at netop det problem skyldes defekte gummibøsninger, indbygget i alle 4 fødder.
De hedder noget i stil med PEB-100 eller PEB-114 og kan måske stadig skaffes NOS.
Jeg kan spørge min leverandør...


De hedder PEB-102
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf cdp » tirs 20. mar 2018 20:41

Har set et billede på nettet af modellen - det ser ud til arm/værk/tallerken er afkoblet fra plinten..
Har du kigget under tallerkenen ?? hvis den har db. afkobling, så mål lige "Water" hhv. på tallerken og plint.
- just in case... ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf Allan. A » tirs 20. mar 2018 21:22

cdp skrev:Har set et billede på nettet af modellen - det ser ud til arm/værk/tallerken er afkoblet fra plinten..
Har du kigget under tallerkenen ?? hvis den har db. afkobling, så mål lige "Water" hhv. på tallerken og plint.
- just in case... ;)


Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf cdp » ons 21. mar 2018 07:11

Er det kun pladetallerkenen der hælder, - eller hele spillen..?(foto)
Edit - måske tager jeg fejl mht. opbygning Allan, på min Onkyo er der bøs med fjedre, der afkobler værk/arm.
Disse skulle også efterjusteres for at ophænget stod 'lige'. Derudover er der selve fødderne, som afkobler plinten.
Men som sagt, det kan sagtens være anderledes på din jo. ;) - hvis du forsigtigt tager tallerkenen af, løfter den samtidig med modhold på akslen, så kan du sikkert lure systemet af og se hvor der er hængepartier, - hvis ikke Sound 2 V. allerede har justeret det op...Ps. motor må helst ikke få strøm uden tallerken.

Have you tried adjusting the feet?

There are several sources and solutions for new cushions or boots for the Pioneer PL-600. The springs and feet in this model are also used in a number of other decks. But the lower-level models like PL-400 and PL-5 use a different foot.

When searching for solutions, the PL-L1000 seems to be the most popular of the bunch. The boots are pioneer part PEB102. Many try some type of washer or o-ring instead of a full boot.

There are new solutions coming up all the time. For example, google produced these: https://www.etsy.com/listing/266683207/ ... -l1000-etc


There was also an ebay seller and Pioneer PL-L1000 'guru' Professor Bizzt from Florida. I think he's pretty much done using ebay but you might find him with some searches. He makes / made O-rings for the cushions.

And ebay seller Lasermel made boots in the past. Not sure what his status is at the moment.

I wouldn't recommend using the transport screws.
User avatar
Van_Isle long player
long playercontributor Posts: 1439Images: 33Joined: 23 Oct 2008 19:21Location: British Columbia
Canada
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf Allan. A » ons 21. mar 2018 12:09

cdp skrev:Er det kun pladetallerkenen der hælder, - eller hele spillen..?(foto)
Edit - måske tager jeg fejl mht. opbygning Allan, på min Onkyo er der bøs med fjedre, der afkobler værk/arm.
Disse skulle også efterjusteres for at ophænget stod 'lige'. Derudover er der selve fødderne, som afkobler plinten.
Men som sagt, det kan sagtens være anderledes på din jo. ;) - hvis du forsigtigt tager tallerkenen af, løfter den samtidig med modhold på akslen, så kan du sikkert lure systemet af og se hvor der er hængepartier, - hvis ikke Sound 2 V. allerede har justeret det op...Ps. motor må helst ikke få strøm uden tallerken.

Have you tried adjusting the feet?

There are several sources and solutions for new cushions or boots for the Pioneer PL-600. The springs and feet in this model are also used in a number of other decks. But the lower-level models like PL-400 and PL-5 use a different foot.

When searching for solutions, the PL-L1000 seems to be the most popular of the bunch. The boots are pioneer part PEB102. Many try some type of washer or o-ring instead of a full boot.

There are new solutions coming up all the time. For example, google produced these: https://www.etsy.com/listing/266683207/ ... -l1000-etc


There was also an ebay seller and Pioneer PL-L1000 'guru' Professor Bizzt from Florida. I think he's pretty much done using ebay but you might find him with some searches. He makes / made O-rings for the cushions.

And ebay seller Lasermel made boots in the past. Not sure what his status is at the moment.

I wouldn't recommend using the transport screws.
User avatar
Van_Isle long player
long playercontributor Posts: 1439Images: 33Joined: 23 Oct 2008 19:21Location: British Columbia
Canada


Hejsa igen.

Den er bygget op på den måde, der er fjedring i selve bunden af pladespilleren. I selve fødderne, sidder der en fjeder som hviler i en gummiskål som man normalt kan justere. De gummiskåle er på en eller anden måde defekte/rådne, så man ikke kan justere tallerkenen op foran, så den får samme højde som bagtil. Jeg har fået instrukser i hvordan jeg skal gøre, men jeg kan ikke justere på fjederskålen, da den tilsyneladende er i stykker.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf MaxJ » ons 21. mar 2018 12:22

Jeg har en service manual hvis det har interesse.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf Allan. A » ons 21. mar 2018 12:27

MaxJ skrev:Jeg har en service manual hvis det har interesse.


Det har jeg også, dog på computeren, men den reservedel er udgået
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf Allan. A » ons 21. mar 2018 12:55

Nå Lars fra sound2vision mener han kan skaffe nogle nye gummi skåle, så det satser jeg på i første omgang :)
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf cdp » ons 21. mar 2018 15:18

Allan. A skrev:Nå Lars fra sound2vision mener han kan skaffe nogle nye gummi skåle, så det satser jeg på i første omgang :)


Super Allan - så er den ged jo barberet.. :lol: - og tillykke med spillen.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Pioneer PL-600 suspension

Indlægaf Allan. A » ons 21. mar 2018 15:21

cdp skrev:
Allan. A skrev:Nå Lars fra sound2vision mener han kan skaffe nogle nye gummi skåle, så det satser jeg på i første omgang :)


Super Allan - så er den ged jo barberet.. :lol: - og tillykke med spillen.


Ja Lars siger at som det ser ud lige nu, så kan de stadig skaffes. Hvordan han gør ved jeg ikke, jeg har søgt over alt på nettet hehe.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster