Direct drive eller remtrukket??

Analog når det bedst

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf hificlassic » ons 13. nov 2019 23:51

MaxJ skrev: En rem kan give sig lidt i de kraftige passager og det syntes jeg at jeg kan høre. Men det er bare min mening.


Hvordan dælen skulle det have en sammenhæng????
Venter spændt p et nørdet svar ;)
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf Fredmarantz » ons 13. nov 2019 23:54

Nu er dette forum et noget "mærkeligt" forum på flere måder, men vi holder alle af Vintagehifi, men med forskellige vinkler og tilgang på tingene. Den gode eller "bedste" lyd er ikke altid målet alene. Skodlyd vil vi dog ikke have.

Jeg tror ikke, at vi kan komme i mål med, hvad der er "bedst" hvad angår driftprincippet på de kære gamle pladespillere.

Vi ved, at der i hvert driftprincip befinder sig nogle absolutte stjerner og selvfølgelig også det modsatte.

Direkte drev er fede, fordi er præcise, driftsikre - støjsvage og ukomlicerede at betjene - nogle af dem har endog voldsom motorkraft (SP-XX fra Technics fx) - men også andre. Men også fordi de repræsenterer pladespillerteknikken, når det skulle være godt, fra ca begyndelsen af 70'erne og frem. De var jo (næsten) det eneste rigtige for de fleste dengang i 70'erne og firserne. Det er i denne gruppe, vi finder nogle meget voldsomme og store (også og ikke mindst Radiofoni-modeller) modeller fra flere Japanske mærker ...Technics - Denon - Sony - Kenwood/trio -


senere - oftest til feinschmecker-segmentet:

Her kom tunge pladetallerkener og tynde driv-tråde m. separate motorstande ind i billedet - primært fra Micro Seiki, men også senere fra SME og andre, men så er vi væk fra det, som vi her definerer som den "gyldne tidsalder" for vintagehifi (kom SME'erne 30 og 20 -10? ikke omkring 1988-1990?). Disse var fine sager og lød sikkert også fint og flot - støjsvage osv...men motorkraften her var ikke i fokus som på DD-maskiner. her tænkes især på start stop- for enertien var med de tunge tallerkener jo særdeles voldsom.. Jeg er ikke i tvivl om, at disse fine "motor - tråddrevne" pladespillere med separat motor og tunge tallerkener er gode lydmæssigt, men de har næppe være kulturbærere i større skala - da det gik løs dengang.

Så er der de centraleuropæiske (Thorens - Dual - Lenco) og Britiske mellemhjulere (Garrard) ..... elsket af mange og hadet af nogle. Disse kræver ofte en del vedligeholdelse og kæmper med noget rummel og "drev/motorstøj", så disse maskiner er tit for den eksperimenterende enthusiast - som kan se vippestænger, remme, drivhjul og mekanik, noget som centraleuropæere altid har været gode til. Besnærende lyd, hvis man kan tæmme dem - og masser af atmosfære.
Jeg synes, at hhv. Thorens 124/224 samt Garrard 301/401 er kongerne på dette felt - muligvis har jeg overset noget, men disse maskiner er nok de mest velbyggede fra denne klasse af pladespillere. Dog synes jeg at Lenco (fx L75) er en skæg ting, da den kan noget, og samtidig var kulturbærer - Dual ligeså....
og så lige....: Emt 927 og 930 - måske flere fra den kant, er mellemhjulere - og selvom de aldrig bliver hvermands eje pga pladsmangel - økonomi og servicemuligheder, så er det mægtige skabninger, som kun kan skabe respekt.

De rent remdrevne har vel også deres egen berettigelse - og megen god lyd er smuttet ud af disse gennem tiden - mange har dem - har dem stadig - driftsikre - relativt simpelt opbyggede - måske med flydende ophæng osv...Hvis man kan få has på støj - så er de virkelig fine. Men også her er der jo gode og dårlige. Thorens har været en del med her - B&o ligeså - selvom jeg ikke synes, at alle B&O's er specielt driftsikre (for megen plast, synes jeg)

Interessen for Vintagehifi handler ikke KUN om god lyd, men også om kulturhistorie og minder - æstetik - samt en stor nørdefaktor- da det er muligt med netop vintagehifi at reparere og eksperimentere med det- noget, som jeg da tror er sværere og måske mindre interessant at gøre med nyere grej. (brug og smid væk fx?).
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf le-tube » tors 14. nov 2019 00:28

Vil det betyde, at kvalitet og kultur ikke kan gå sammen? Vil det så sige, at Picasso ikke er kultur?
le-tube
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 11 sep 2019
Lokalitet: aa

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf spuncut » tors 14. nov 2019 07:34

Læg mærke til at Freddy bruger begrebet "kulturbærere", altså noget som bærer kulturen, i dette tilfælde "at lytte til reproduceret musik". Begrebet kulturbærer handler således meget om hvad der var hvermands eje og populært i den brede forstand fx. Lenco L75, Garrad'er i 60'ernes radioskabe, 70'ernes direkte drevne Technics-pladespillere mfl. Op igennem tiden har der været bedre pladespillere som fx. TD124, monsterpladespillere med eget tyngdefelt mfl. men da prisen var høj var disse apparater ikke en del af en hver husholdning og således ikke kulturbærende i den brede forstand. Når vi tager på museer, slotte og herregårde for at opleve fortiden forledes vi ofte til at tro at alle kørte i hestevogne og at kvinderne gik i store kjoler, desværre er det ofte kun overklassens ting der er bevaret og bragt til skue for nutidens publikum. 99% af befolkningen var fattige bønder og landarbejderer de måtte klæde sig i de klude de kunne finde og skulle de transportere sig var der kun apostelenes heste. Hvis man ser bort fra den lille subkultur som havde midlerne var smarte hestevogne og store kjoler således ikke kulturbærere men snarere eksponenter for overklassens legetøj, der i kraft af deres bevaringsværdighed har overlevet tidens tand.
Hvad Picasso angår så må man vel sige at hans værker er rimeligt udbredte og derfor i et vidst omfang kulturbærende. Sammen med mine stakkels elever har jeg netop set en udstilling af Picasso's værker på Arken så han har da i hvert fald båret kultur til os, forsøgt i det mindste... Her til lands findes der nok ikke et ældre hus som ikke på et tidspunkt har været prydet af en reproduktion af en skagensmaler. Jeg tror derfor ikke at jeg tager meget fejl ved at påstå at skagensmalerne har båret meget mere kultur end Picasso her i vores lille land.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf hificlassic » tors 14. nov 2019 09:13

Man kunne da hurtigt lave en liste over 10 pladespillere der af forskellige subjektive hifitestere rundt i verden har været kåret som "verdens bedste pladespiller" og blandt disse er der både remtrukne, mellemhjul og direct drive. Der er altså ikke noget der tyder på at teknikken bestemmer at lyden bliver overlegen. Det er nok primært en kombination af mange faktorer som: motor, plint, arm, tallerken, pickup og dygtig markedsføring, der skal til for at blive verdens bedste pladespiller.
Men både Linn Sondek, Micro Seiki RX1500, Technics SL1000, Denon DP100, Garrard 301/401, Thorens 124 har været udråbt som de bedste på trods af meget store forskelle i teknik og udførelse
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf MaxJ » tors 14. nov 2019 09:50

hificlassic skrev:
MaxJ skrev: En rem kan give sig lidt i de kraftige passager og det syntes jeg at jeg kan høre. Men det er bare min mening.


Hvordan dælen skulle det have en sammenhæng????
Venter spændt p et nørdet svar ;)


Drivremmen vil virke en lille smule som en elastik, det vil især udarte sig som manglende dynamik, i værste tilfælde også på tonehøjden.

Jeg har selv en EMT948 den kører helt stabilt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf MaxJ » tors 14. nov 2019 09:53

hificlassic skrev:Man kunne da hurtigt lave en liste over 10 pladespillere der af forskellige subjektive hifitestere rundt i verden har været kåret som "verdens bedste pladespiller" og blandt disse er der både remtrukne, mellemhjul og direct drive. Der er altså ikke noget der tyder på at teknikken bestemmer at lyden bliver overlegen. Det er nok primært en kombination af mange faktorer som: motor, plint, arm, tallerken, pickup og dygtig markedsføring, der skal til for at blive verdens bedste pladespiller.
Men både Linn Sondek, Micro Seiki RX1500, Technics SL1000, Denon DP100, Garrard 301/401, Thorens 124 har været udråbt som de bedste på trods af meget store forskelle i teknik og udførelse


Pladespillere, forstærkere eller biler. Verdens bedste er og bliver den dommerpanelet kan lide. Det behøver ikke være den rigtige. Den bedste måde at finde " den bedste " er at bruge sin sunde fornuft.

Fordi den er dyr og flot, behøver den ikke også at være verdens bedste.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf le-tube » tors 14. nov 2019 10:22

Der er intet i ordet kulturbærer, der fordrer at det skal være for masserne.

@MaxJ - korrekt.
@hificlassic - hifitestere vil altid være subjektive ;)
le-tube
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 11 sep 2019
Lokalitet: aa

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf MaxJ » tors 14. nov 2019 11:05

le-tube skrev:Der er intet i ordet kulturbærer, der fordrer at det skal være for masserne.

@MaxJ - korrekt.
@hificlassic - hifitestere vil altid være subjektive ;)


Netop. :cool1:
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf spuncut » tors 14. nov 2019 11:28

"Kulturbærer: Person, institution eller andet der viderefører eller er en vigtig støtte for en befolkningsgruppes kultur"
(Den danske ordbog)

Der skal i hvert fald bæres kultur til en befolkningsgruppe før prædikatet "kulturbærer" kan anvendes.

"Befolkningsgruppe: Nærmere afgrænset del af en befolkning som regel med sociale, religiøse, kulturelle eller andre særtræk"
(Den danske ordbog)

Blandt halvfjerdsernes befolkning var der, uden tvivl, hele befolkningsgrupper, fx. unge, der har købt pladespillere og det var altså tusinder.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf MaxJ » tors 14. nov 2019 11:32

For at vende tilbage til Elektronik`s spørgsmål.

Hvis du køber en grammofon af en rimelig god kvalitet og i rimelig prisklasse, ikke for billig men tilpas til din tegnebog, så er du ikke helt galt på den. Om det er med rem eller direct drive er for de fleste mennesker ligegyldigt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf le-tube » tors 14. nov 2019 12:09

..
Senest rettet af le-tube fre 5. mar 2021 14:08, rettet i alt 1 gang.
le-tube
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 11 sep 2019
Lokalitet: aa

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf Elektronik » tors 14. nov 2019 17:05

le-tube skrev:@spuncut
disse pladespillere til var oftest af særdeles ringe kvalitet. Jeg husker ikke mærket på min første pladespiller, en rejse grammofon, men det eneste gode ved den var at jeg nu kunne høre musik på værelset. Der gik ikke lang tid føre den blev opgraderet til en tekniks. Og da jeg begyndte at have mine egne penge, blev Micro Seikien købt. Den skal nok med i graven. ;)

@Max
Vi er stort set enige igen, dog med en lille over vægt til DD, da den er mindre vedligeholds krævende. Det er vist nævnt før.

Og så vil jeg da også gerne undskylde for at vi hijackede din tråd med vores ordskvalder.

/Leif

No problem. Det er ikke ordsvalder. Det er guldkorn for os med mindre erfaring med vinyl musik apparatet. ;) :ide:
Elektronik
 

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf Elektronik » fre 15. nov 2019 10:50

Efter nærmere mail korrespondancer med Thorens, kan jeg udelukke DD modellen, da den IKKE er fuldt automatisk. Dvs. har kun automatisk start og stop af pladetallerkenen.
DD modellen kan desværre ikke fås med fuldt automatik. :(
Så valget bliver TD 148A som er fuldt automatisk. :thumbsup:
Elektronik
 

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster