Audio technica at637 pickup renser

Analog når det bedst

Audio technica at637 pickup renser

Indlægaf otto » søn 8. mar 2020 14:40

Hej
Har sådan en audio technica at637 men syntes ikke den virker særligt godt
Den ryster fint med den får ikke rigtigt skidtet væk fra nålen selv om jeg putter pickup rense væske på børsten
Er dee nogen der har bedre erfaringer med den
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: Audio technica at637 pickup renser

Indlægaf his067 » søn 8. mar 2020 16:25

Ja, afgjort.
Men jeg lader den virke i 60 sekunder.
Der kan være en frygtelig masse hårdt materiale (vinyl-rester?) som har brændt sig fast på nålen. Jeg købte engang en SPU Gold som var beskrevet som defekt på e-bay. Efter et par ture med AT-en og med en Discwasher Stylus Brush kunne jeg se i mikroskop at den var som ny igen. Og den lød præcis som den skulle (Jeg havde to SPU Gold på det tidspunkt, så jeg er ganske sikker).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Audio technica at637 pickup renser

Indlægaf Hackenberg » man 9. mar 2020 12:28

Jeg er også meget glad for min fra AM-kemi.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Audio technica at637 pickup renser

Indlægaf otto » tirs 17. mar 2020 14:06

Hej
jeg prøver med de 60 sekunder og ser om det virker
Syntes det er en god måde at rense pickup på
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: Audio technica at637 pickup renser

Indlægaf his067 » fre 27. mar 2020 01:42

Jeg syntes jeg lige ville opdatere denne tråd.
Jeg kunne ikke stå for et tilbud på e-bay: en Rega Apheta som havde stået i flere uger til en Buy it Now-pris på £150. jeg pruttede den ned til £125 (en ny koster £1250!). ifølge sælger var den lidt træt og advarede mig: "Hi you will be aware this does need to be retipped/ rebuilt. Rega can do this It does play but does sound a bit rough as its worn". jeg har hørt den slags før og har altid ment at det er lidt så som så med det: "trætte" pickupper er ofte simpelthen beskidte med en belægning af smeltet vinyl. og da sælger også sagde at ophænget var fornyet af Rega for to år siden sprang jeg til. Og konstruktionen er jo temmelig interessant eftersom det ikke er nogen "tie-wire" til at holde nålen på plads
th.jpeg


Så da pickuppen ankom tog jeg mit USB-mikroskop i brug for at inspicere nålen. Det var som jeg ventede: en sort kage på nålen:

S20200325_005.jpg



Her til aften fik den så den store tur: to minutter hvilende i en Discwasher SC2 pickup-børste som jeg havde vædet med AT stylus cleaner og derefter to minutter på min AT637 renser. Nu ser den såden her ud:
S20200326_010.jpg


S20200326_011.jpg


Keine Hexerei, nur Behändichkeit. Godt nok har jeg ikke fået den sat ordentligt op endnu, men den ser da temmeligt godt ud indtil videre.

Og, for lige at understrege og forhindre en anmeldelse til Vintagepolitiet: pointen er at sådan en Audio Technica AT637 er temmeligt god til at rengøre pickupper.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Audio technica at637 pickup renser

Indlægaf Fredmarantz » fre 27. mar 2020 02:41

pas på.....vi har korte bukser på - og ....vi er ikke bange for at bruge dem :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Audio technica at637 pickup renser

Indlægaf ralphandersen » fre 27. mar 2020 09:31

Lidt off-topic. Hvad er det for et USB-mikroskop? Jeg ville gerne kunne checke mine pickupper på samme måde.
Hvordan gør du?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Audio technica at637 pickup renser

Indlægaf his067 » fre 27. mar 2020 10:58

Freddy, jeg er mere skræmt af det overskæg....

Ralph, det er et billigt USB mikroskop fra Amazon. Det er længe siden jeg købte det, men det ser (næsten) ud som det her: https://tinyurl.com/rmy2utf. Lysregulringen sidder lidt anderledes på mit, men ellers er de ens.
Meget vigtigt fif er at du har brug for en god (metal-)stander. Desværre kan jeg ikke finde et billede af den jeg har, men hvis jeg skulle købe idag ville jeg nok købe dette: https://tinyurl.com/rrtrjtw.

Endnu et fif: som det også er tilfældet med vampyrer er Dagslys en fjende for mikroskopet. Det kan ikke håndtere kontrasten. Brug det efter solnedgang!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Audio technica at637 pickup renser

Indlægaf ralphandersen » fre 27. mar 2020 11:46

Tak, Jeg har bestil et i DK.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 188 gæster