SPU vs SP1

Analog når det bedst

SPU vs SP1

Indlægaf pqrannes » tirs 12. maj 2020 21:17

Som I ved, elsker jeg at skyde genvej til det, som alle vil have.

Da alle ville have en Thorens TD-124 transcriptiongrammofon, fandt jeg ud af at Sudgen BD1 også kaldte sig "transcription" og lavede sådan om til det (se evt. viewtopic.php?f=565&t=753&hilit=bd1).

Nu vil alle have Ortofon SPU pickupper, og sådan en har jeg ikke, ja, jeg har nærmest aldrig hørt en (jo, en mono en til et træf, hvor jeg jo var mere optaget af mit eget mono-setup).

Men da jeg sidst savnede en SPU, kom jeg i tanke om den SP1, der sad på en Lenco L70 på mit kontor på min arbejdsplads.

Nu sidder den på min Garrard TP-10 tonearm (på en Thorens TD-124, ok) og spiller super-dynamisk-vintage-agtigt godt:

IMG_20200512_210106.jpg


Er de mon nogen, der har prøvet at spille en B&O SP1 op i mod en Ortofon SPU, der kan fortælle, hvordan de to performer over for hinanden, og fortælle hvor meget jeg går glip af ved ikke at have en SPU?

Tak.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af pqrannes ons 13. maj 2020 10:39, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: SPU vs SP1

Indlægaf mantelteo » tirs 12. maj 2020 21:50

Jeg har det stadigvæk til gode at nyde med en SP1 - jeg mangler simpelthen en adapter! Jeg har prøvet at finde en i mange år, altså adapteren...
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: SPU vs SP1

Indlægaf pqrannes » tirs 12. maj 2020 21:55

mantelteo skrev:Jeg har det stadigvæk til gode at nyde med en SP1 - jeg mangler simpelthen en adapter! Jeg har prøvet at finde en i mange år, altså adapteren...


Min SP1 er lige til at skrue fast i Garrard-headshell'en og ser ud som denne:

sp_1_2_a.jpg


PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: SPU vs SP1

Indlægaf kbekke » ons 13. maj 2020 09:25

Hej Peter.

Husk at optimal VTA (hvis man bekymrer sig om den slags) for B&O SP1 er anderledes end "standard":

https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=710

En SP1 uden 1/2" adapter er en SP2.

Den største forskel er vel, at SPU'erne er Moving Coil, eller findes der også ikke-MC SPU'er?

God fornøjelse med "genvejen" :Thumpsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: SPU vs SP1

Indlægaf pqrannes » ons 13. maj 2020 12:54

kbekke skrev:Hej Peter.

Husk at optimal VTA (hvis man bekymrer sig om den slags) for B&O SP1 er anderledes end "standard":

https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=710

En SP1 uden 1/2" adapter er en SP2.

Den største forskel er vel, at SPU'erne er Moving Coil, eller findes der også ikke-MC SPU'er?

God fornøjelse med "genvejen" :Thumpsup:


Tak for VTA-rådet: jeg tjekker det ud, næste gang jeg bøjer mig ind over Garrard tonearmen.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 147 gæster