SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Analog når det bedst

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » man 8. feb 2021 20:47

Pokemon, jeg synes ikke denne diskussion går nogen vegne. Jeg har forklaret min fremgangsmåde og mine resultater og 25 maj sidste år forklarede jeg også hvorfor jeg foretager disse målinger.
Så må du enten ryste på hovedet over dem eller forklare på en forståelig måde hvorfor du synes at min indsats er forkert eller uinteressant

Hvis du vil hjælpe, vil det være godt og påskønnet, om du gav en anvisning, trin for trin, som viser hvordan du mener, at man skal bruge Feickerts software til at stille VTA.

Hvis du bare vil kritisere, hvad jeg gør eller måden jeg gør det på, er jeg sikker på, at de fleste ville foretrække, at vi mundhugges i privaten.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » søn 9. maj 2021 18:03

Jeg kom til at glemme at slukke for min timer, så nu gætter jeg på, at jeg har nået 150 timer med denne SPU.

I mellemtiden har jeg så fortalt min røverhistorie om min Oracle Delphi MK VI. Jeg får mine penge tilbage fra Barclaycard. Men jeg har skiftet værket ud med en Technics SP10 Mk II. Den sidder i en 53 kg skifer plinth, som jeg har sat på nogle billige, men meget effektive ben med små spiralfjedre, som alså godt kan udbalancere denne 65 kg pladespiller uden at gå i knæ.

I må tage mig på ordet, når jeg siger, at den lyder godt: jeg slæber i hvert fald ikke min SP10 med til træf næste år!

Men hvad der er særligt interessant er at skiftet til SP10 har ændret ved måleresultaterne.

Lateral fres.jpeg


Vertrical fres.jpeg


THD.jpeg


Nu er jeg jo temmeligt sur på Oracle (eller rettere, deres uærlige Engelske agent) men kan disse forskelle være forårsaget af Oracle værket alene. Der er jo i hvert fald ikke andet jeg har ændret på.


Jeg tænkte at ensartetheden kunne påvirkes af anti-skatingen så jeg lavede to målinger mere: Mørchs arm har ikke en gradering, så jeg kan kun sige, at jeg målte de to yderstillinger og midterstillingen.

Jeg sætter ikke de målinger op endnu, for de kræver lige lidt verifikation. Men det ser ud til at anti-skatingen kan sættes ved hjælp af en -20dB eller -40dB 1 khz tone....

Pickuppen sporer 60µm fint men begynder at forvrænge ved 70 µm, comme d'habitude.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Tonni » søn 9. maj 2021 18:14

Masse kontra trampolin? Eller arm?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf bjerager » man 10. maj 2021 05:22

Nu har du vist ikke fortalt hvad der præcist var galt med den Oracle, ud over at den nogen gange lød godt og andre skidt. Jeg tænker umiddelbart motor eller motorstyring - er det noget periodisk, så tænker jeg, at det er et problem I elektronikken.

Der er et spørgsmål, som rejser sig - er de målinger, du lavede på den foretaget mens den har lydt godt eller skidt?

Det er vist den samme arm, du bruger hele vejen igennem?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » man 10. maj 2021 07:06

Bjerager, du har ret i at jeg har brugt den samme arm, med enten Rødt eller blåt armrør. Det røde armrør gav jeg ekstra vægt med 7.g gram bly, så det to armrør gav mere eller mindre den samme f-res.

Da jeg fandt ud af at der var noget galt med Oracle pladespilleren skrev vi Juli 2020. Jeg skrev blandt andet til Oracle:

"If I hold one finger under the subchassis and use my thumb to press the rim of the platter downwards the platter can move very easily 1.5mm to 2.5 mm laterally. Or to put it words your average punter would say: the bearing has excessive play, or in the local vernacular around here “that cannae be right”. I should add that if I press in the horizontal plane (and at exactly 90° to the bearing) there does not seem to be any play.

I am asking because I have noticed a good deal of low-frequency noise coming through my new (second-hand) Martin Logan Vantage speakers. The arm is a Mørch DP8 with an Ortofon SPU Royal so the lateral f-res is 15 Hz (with a +9 db amplitude) which should be fine." (Der skulle selvfølgelig have stået "vertical f-res")

Med andre ord: I juli 2020 var jeg blevet tilstrækkeligt klar over lavfrekvent støj (som jeg ikke hørt igennem mine små KEF LS50 højttalere), til at tage mig sammen til at skrive til Oracle .

Som jeg også sagde i min røverhistorie, lækkede centerlejet olie. Sommetider må den derfor have haft tørre øvre leje-pinoler (jeg prøvede at holde den "våd" men proceduren med at løfte pladetallerkenen, måle oliestand, fylde op, og, især, at sætte pladetallerkenen på plads igen er tidskrævende og ikke let på en Oracle.

Om målingerne blev taget imens pladespilleren lød godt eller skidt, kan jeg ikke sige. Det ligger jo i sagens natur, at der skal en del til, før man reagerer på er forringelse af lyd: det skal først blive tilstrækkeligt slemt til at det høres og det sædvanlige "hold kæft hvor lyder det godt"-filter bliver sat ud af drift.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » tors 3. nov 2022 20:28

Knapt 300 timer.

Ny pladespiller: Taurus Morgentau
Ny RIAA: Lyngdorf 3400/Ortofon T3000

SPU lateral.jpg


SPU vertical.jpg


THD.jpg


https://www.hi-fiworld.co.uk/vinyl-lp/70-tests/103-cartridge-tests.html?showall=1
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Hanzi » tors 3. nov 2022 21:56

Jeg håber, du får løst udfordringerne med den den nye pladespiller. Desværre kan jeg ikke byde ind med råd.

Dog blev jeg lidt nysgerrig, da jeg kan se, du har skiftet din NLE17 ud med en ny riaa plus step up.

Er det lysten til at prøve noget nyt eller er NLE’en gået i stykker?
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » tors 3. nov 2022 22:38

NLEen har det fint og sidder stadig i stereoracken, men uden at være tilsluttet noget. så den er, lige som jeg selv, gået på deltidspension. Jeg har siden den kom på markedet haft et godt øje til Lyngdorfen. Den har løst en række problemer med resonanser i huset (min kone klagede tit at 'nu gør anlægget igen det der med bassen' og jeg fandt rigtigt at en Lyngdorf løste det problem). Den løser også det problem at konen ikke kan finde ud af at tænde for anlægget!
Nu har vi Roon og Qobuz til dagligdags: det er en fantastisk måde at lære ny musik at kende og til at tage beslutningen om man nu skal købe på vinyl. Her til aften lod vi 'Roon Radio' tage os på en tur igennem det seneste års Franske popmusik med begyndelsen i den helt nye Benjamin Clementine LP 'And I have been'. Pludselig er man i et helt andet lydunivers, hvor ordene er ligeså vigtige som de alt for fede klange som man finder i Engelsk-sproget musik.

Jeg er forøvrigt stadig mægtig indtaget i Taurus Morgentau. Den lyder bare fantastisk godt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Hanzi » fre 4. nov 2022 19:44

Ah - det giver god mening med Lyngdorf med Room Perfect ift. resonanser. Det fungerer rigtig godt, kan jeg forstå på.

Jeg skal helt sikkert læse mere om din Taurus Morgentau. Jeg har kun haft én pladespiller i form af en Luxman pd441.

Hvis NLE’en sættes til salg, må du lige sige til:)
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf mondial » fre 4. nov 2022 22:59

En NLE 17 er her i 2022 stadig en rigtig fin og yderst velspillende RIAA, har selv en og det er bestemt en keeper her
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » fre 4. nov 2022 23:05

Se, den er jo en klassiker.... Jeg har brugt den siden 1998. Meeen, uden at jeg egentlig vil af med den, er det jo fristende at overveje et anlæg uden NLE: ude i biblioteket står der en Sansui AU 11000A, som ikker er til at kimse af. Og hvor jeg ellers skal finde brug for NLEen?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf lillebror » lør 5. nov 2022 10:20

Er sådan en Taurus Morgentau ikke en slags Goldmund studio/studietto i anderledes "tøj"? Jeg mener at have læst, at Pierre Lurné var konstruktøren. Så er den vel, som vi jyder udtrykker det, ikke decideret dårlig ;)
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » lør 5. nov 2022 12:11

Jeg tror det er mig, der foreslog at den var designet af Pierre Lurne. Men den er (næsten) god nok: jeg skrev til Pierre og fik et meget detaljeret svar tilbage. Pierre skrev blandt andet:

'This Morgentau remains a mystery. Your pictures do not help. All this is new to me. Maybe Taurus made just a few of it ? Production is terribly time consuming and discourages many. Arm production is even worst.

This turntable ressembles to the Studietto, you are right. I do not speak about the intensive use of black metacrylate/plexiglass. There are also a few similar details. As the suspensions for instance. The springs look exactly like mines ! Except that I used white paint spots.
....
The platter is the copy of the Goldmund Studio and Studietto. All the brass weights increase the platter Mass of course but Brass is not the best material. Lead is ideal. Besides, under the stylus it is better to have always the same ticknesses of the same materials all along the tracking. Not the case here. Tracking starts upon metacrylate only, then little by little on brass too, with interruptions, and again metacrylate only at the end of the record.
Adding more Mass requires a full sheet of heavy material. Preferably lead.

A good point anyway : your pictures show that 2 of the platter brass masses have a hole. The reason is probably for the dynamic balance of the platter. Always necessary.'

Taurus (som stadig eksisterer) har ikke svaret på min henvendelse i September sidste år.
Og, ja, den er ikke helt dårlig.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » lør 5. nov 2022 21:17

Her får i et par senere målinger:

Vertical 3.jpg


SPU lateral 2.jpg


Jeg målte også Wow og Flutter: 0.02% med et 0.5 Hz filter, 0.08% uden filter. Et absolut respektabelt resultat.

THD er stadig omkring 3.5 %. Det er, efter hvad jeg læser, et højt tal. Men det er det samme som da pickuppen var ny.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » man 2. jan 2023 19:54

Det bliver mystiskere og mystiskere.....

Jeg har jo fået repareret min Oracle i Canada og nu er den i top form.
Jeg har også brugt en del timer over julen med at sætte Mørch armen helt rigtigt op: jeg har justeret på VTA, 'centre of gravity', Azimuth, sporingskraft, o.s.v.

Jeg har også brugt et oscilloskop til at justere SPUen ind til at gengive 60 µm uden forvrængning i begge kanaler (højre kanal kunne jeg se på oscilloskopet (men ikke høre) begyndte at bryde op ved 60 µm ved 30 mN). Så stedet for 30 mN er sporingskraften sat til 32 mN).

Azimuth står nu perfekt- overhøring (krydstale) er -25.2 dB højre->venstre og 25.2 dB venstre->højre.

Og nu er det så, at jeg ikke kan forklare nye målinger: Både horisontal og vertikal f-res er helt perfekt (ingen resonanshævning) og THD er meget bedre end før (men se bemærkningen under det to THD målinger)

Så her er målingerne: THD først:

THD Ana.jpg


THD.jpg


f-res målingerne er perfekte

f-res lateral[1].jpg


f-res vertical.jpg



Jeg har dog en mistanke til Lyngdorfen i denne forbindelse:

I de gamle målinger havde jeg slået Lyngdorfens infrasoniske filter fra. I disse nye målinger er det slået til. Jeg orker ikke at lave nye målinger idag....det må blive morgen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 48 gæster