Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Analog når det bedst

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf shadow » ons 17. jun 2020 19:03

Så må jeg prøve at pille den orange kondensator fra, og se om det gør nogen forskel.
REED relæ, det har jeg ikke den ringeste ide om hvad er?
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf Helikon » ons 17. jun 2020 19:19

En reed kontakt er en magnetisk aktiveret kontakt. Det er et kontaktsæt der typisk sidder i et lille glasrør og når en magnet kommer nær nok slutter kontakten.
På din grammofon er det nok den flade sorte plast dims der sidder på beslaget over for den orange kondensator. Når et eller andet, en arm med en magnet på feks. svinger hen foran den slutter kontakten.
https://www.evaluationengineering.com/i ... reed-relay
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf shadow » ons 17. jun 2020 19:33

Ok så er jeg med tak.
Er sådan en til at reparere eller udskifte ret billigt hvis det er?
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf Helikon » ons 17. jun 2020 19:51

shadow skrev:Ok så er jeg med tak.
Er sådan en til at reparere eller udskifte ret billigt hvis det er?


Hvis reedkontakten hænger og er sluttet, skal strømmen jo komme et sted fra og det eneste sted den kan snige sig i gennem er kondensatorene og den ene har du skiftet..
Prøv nu det med kondensatoren først, det er mest sandsynlige.

Det kan selvfølgelig være at en af de andre kontakter hænger en lille bitte smule.... men det er absolut på et akademisk plan.

Hvis det er reed'en så kan den ikke repareres, den skal skiftes og koster nok 10 - 15 kroner.

I øvrigt er det ligegyldigt om reeden hænger, for den orange, C1, har fat direkte i motorenviklingerne, det nævnte tctla også noget om.
Så hvis der løber lækstrøm gennem den kører motoren rundt, det kan omvendt skrives: motoren kører rundt fordi der løber (læk)strøm gennem den orange C1 = defekt => skiftes
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf shadow » tors 18. jun 2020 10:40

Jeg tog det ene ben fra den orange 0,1 uf 450v kondensator.
Den eneste forskel det gjorde, var at nu kommer der en lav kliklyd med nogle sekunders mellemrum, samtidig med den kører konstant.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf MaxJ » tors 18. jun 2020 10:52

Efter en nærmere studering af diagrammet - underligt diagram - det eneste sektionen med reed relæet gør er at kortslutte en modstand og en kondensator. Det må være til styremotoren. Det må ligge i de andre kontakter.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf Captain Phoenix » tors 18. jun 2020 12:02

Med kondensatorerne "ude af ligningen" er det vel nærliggende at have Repeat - Start/Cut-omskifteren under mistanke.
Som jeg husker det, sørger kontakten når den er i Repeat-funktion for, at der er konstant strøm til motoren - og det er jo dén situation du står overfor.
Ved/husker ikke hvordan denne er monteret - eller om den er beregnet til at blive åbnet - men dén slags består hyppigt af et plast-hus (det sorte) som er sat sammen af to halvdele. Dem kan man nok vriste fra hinanden vha. en Stanley-kniv-klinge, hvis ikke udskruning af de to (plast?)skruer gør det alene.

PS: Virker "Cut"-funktionen, når du aktiverer denne (den skal afbryde afspilningen)?
Senest rettet af Captain Phoenix tors 18. jun 2020 12:10, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf MaxJ » tors 18. jun 2020 12:10

Captain Phoenix skrev:Med kondensatorerne "ude af ligningen" er det vel nærliggende at have Repeat - Start/Cut-omskifteren under mistanke.
Som jeg husker det, sørger kontakten når den er i Repeat-funktion for, at der er konstant strøm til motoren - og det er jo dén situation du står overfor.
Ved/husker ikke hvordan denne er monteret - eller om den er beregnet til at blive åbnet - men dén slags består hyppigt af et plast-hus (det sorte) som er sat sammen af to halvdele. Dem kan man nok vriste fra hinanden vha. en Stanley-kniv-klinge, hvis ikke udskruning af de to (plast?)skruer gør det alene.


Det er vel nemmere at lodde den fra i første omgang.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf shadow » tors 18. jun 2020 12:23

Nej der sker intet når jeg flytter knappen over på start/cut.
Men jeg må vel nok hellere få en som ved hvad de laver, til at kigge på den.
Jeg havde lidt håbet det bare var et nemt quickfix.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf Helikon » tors 18. jun 2020 15:53

Det var lige godt grov! - På diagrammet er der to kontakter, SW1 sidder på 9 og 10 samt SW2 sidder på 7 og 8 plus en timing motor sidder på 5 og 6.
For at motoren får forsyning SKAL der løbe strøm gennem kredsløbet med SW1, der er to veje, kontakterne eller kondensatoren og modstanden. Kondensatoren har du afbrudt - ja?. så er der kun kontakten tilbage. Prøv at afbryde ledning 9 eller 10
Du må lokalisere de to kontakter og kontrollere at de er åbne, bare følg ledningerne fra printet.
Der er også den mulighed at timing motoren der styrer automatikken med SW! og SW2 og reed kontakten har sat sig og holder kontakterne sluttede hele tiden.

På det første billede du har af hele indmaden er der et metal chassis med et kvadratisk hul i, i det hul ses det ene kontaktsæt sammen med en hvid plast dims, det er en skive på motoren og den styrer automatikken, hvis den sidder fast og holder kontakten sluttet kører motoren.

Der er også den mulighed at diagrammet ikke passer.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf shadow » tors 18. jun 2020 18:56

Det hvide hjul kan sagtens køre rundt. Men den kører direkte over på den ene kontrakt ligeså snart der kommer strøm på. Også selvom jeg flytter den manuelt inden.
Men repeat reagere i hvert fald nu og får det hjul og det hele til at køre en omgang og trykke på den anden kontakt. Men den stopper stadig på den første kontakt.
Den sætter ikke farten ned imens den ikke trykker den første kontakt ind.
Jeg har dog sat den orange kondensator til igen, bare så jeg ikke ender med at glemme den.
Men så må jeg vel lige prøve at klippe de 2 ledninger til den ene kontakt.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf Helikon » man 22. jun 2020 20:49

Hvordan går det med forbindingen, noget nyt? Noget plastik der er revnet ?
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf shadow » tirs 23. jun 2020 12:04

Jeg fandt ud af, at den ene kontakt det hvide hjul trykker på hang. Så en masse trykken på den fik det løsnet.
Så nu starter den ikke med bare at køre, først når jeg vælger start/cut.
Men nu stopper den så først, når armen kører helt ind på midten og kører autoreturn.
Løfter jeg den bare og flytter den tilbage i hvileposition manuelt, så stopper den ikke. Knappen stopper den heller ikke.
Så et problem er løst og et nyt er fundet desværre.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf Helikon » tirs 23. jun 2020 15:31

Fedt du fandt fejlen, så er der bare en tilbage - det må også være noget kontakt fejl, slutte-bryde funktion der ikke er i orden. Bare klø på, du skal nok få ram på den.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Lidt hjælp til Akai AP-103 pladespiller

Indlægaf shadow » ons 24. jun 2020 11:53

Jeg blev lidt træt af at rode med den. Så jeg satte en plade på og legede lidt i stedet for.
Jeg tænkte gad vide om repeat kører tilbage og start det rigtige sted på pladen, må hellere lige teste.
Så løftede den armen og kører hen lægger sig på hvilepladsen hvorefter motoren stopper med at køre.

Så nu står jeg og tænker, om Akai bare har skrevet repeat i stedet for return måske?
For den virker tilsyneladende ikke som repeat funktion, men som retur og stop :?

Men total nice jeg endelig har fået styr på den, og lyden er fin :p
Jeg føler jeg har lært lidt om at rode med en pladespiller nu, og har lært til næste gang vil købe noget at sætte i stand.
Så bliver det noget simpelt og nemt, som en ældre knallert eller bil i stedet for ;)

Mange tak for råd og vejledning :Thumpsup:
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster