Bedste måde at justere Antiskating

Analog når det bedst

Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf otto » man 8. jun 2020 19:46

Hej ‘
Hvad er den bedste måde at justere A.T På
Har googlet meget rundt men har ikke fundet en måde jeg syntes virker 100 %.
Syntes også det er svært med de pickuper der kun køre med 1 gram nåletryk
Mvh
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf x-tian » man 8. jun 2020 20:13

Har læst et par steder at man skal bruge en glat plade og PU'en skal køre lige så stille ind mod midten eller bruge udløb på LP'en og nålen skal placeres mellem rillerne og ikke falde i (altså køre mellem rillerne, Nu kan jeg jo ikke lige huske hvor jeg læste det såeeee men det er sådan jeg justerede min og jeg synes det virker. (jeg kører med 1,5 g nåletryk)

Ellers kunne det være spændende at høre andre forslag gerne med begrundelse :-)

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf Pokemon » man 8. jun 2020 20:29

otto skrev:Hej ‘
Hvad er den bedste måde at justere A.T På
Har googlet meget rundt men har ikke fundet en måde jeg syntes virker 100 %.
Syntes også det er svært med de pickuper der kun køre med 1 gram nåletryk
Mvh

der finnes ikk nogen 100% måde at gør det på
med minder du vælge en tangetialarm
for raidalarme er afhægig af rilemodulation og afstan til pladecenter og armlængde
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf his067 » man 8. jun 2020 20:32

x-tian skrev:....Nu kan jeg jo ikke lige huske hvor jeg læste det såeeee men det er sådan jeg justerede min og jeg synes det virker....


Du har nok læst det her:

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=13500&p=119460&hilit=antiskating#p119460

Der er flere links til forklaringer i den tråd.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf x-tian » man 8. jun 2020 21:01

his067 skrev:
x-tian skrev:....Nu kan jeg jo ikke lige huske hvor jeg læste det såeeee men det er sådan jeg justerede min og jeg synes det virker....


Du har nok læst det her:

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=13500&p=119460&hilit=antiskating#p119460

Der er flere links til forklaringer i den tråd.


Garanteret så det er jo en troværdig hj. side ;) BTW utrolig spændende tråd ! :thumbsup:
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf trikker » man 8. jun 2020 21:13

Jeg så en lille stump film på YouTube hvor der
Blev brugt en blank cd / dvd skive i stedet fir
En blank lp, men kan ikke finde den igen
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf spuncut » man 8. jun 2020 22:01

Alternativt kan man gå på jagt efter dobbelt albummet: Johnny Winter "Second Winter" fra 1969. Den sidste side er nemlig blank og egner sig derfor fortrinligt til at justere antiskating.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf Skorpio » man 8. jun 2020 22:20

Pointer der blev givet her er jo netop at en blank skive ikke har rette modstand og derfor ikke er retvisende...ligesom afstanden til center også er betydende...så, så som meget andet, et kompromis...

Man kan omvendt stille spørgsmålet, har jeg er antiskating problem?
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf otto » man 8. jun 2020 23:07

Har en gamle shure test plade hvor der er et nr man kan juster AT med. Men læste på nettet at det ikke er en god måde Tror også det er nemmere med en spu med 4 gram nåletryk end en. B&o mmc1 pickup.
Men det måske ikke korrekt
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf Captain Phoenix » man 8. jun 2020 23:31

Skorpio skrev:Pointer der blev givet her er jo netop at en blank skive ikke har rette modstand og derfor ikke er retvisende...

Enig - og der er ikke én korrekt indstilling.
Det der på en (radial) tonearm giver behov for AS er nålens friktion mod rillen - rettere den (skating)kraft denne skaber. Denne friktion (og altså dermed skating-kraft) afhænger af bl.a. nåletrykket/sporingskraften, rille-modulationen, nålens form mm.
På en blank plade er der næsten ingen friktion ift. en (kraftigt) moduleret rille - og derfor bliver skating-kraften mindre end når rillen er moduleret/der er signal på pladen. Så at få nålen til at blive “stående” på en blank plade kræver altså mindre AS end under afspilning af musik - og dette svarer altså ikke til “realistiske” afspilningsforhold.
Jeg synes det er vigtigst, at Pick-up’en ikke forvrænger ved afspilning af selv de kraftigste passager på pladen. Derfor indstiller jeg nåletrykket på mindst det anbefalede - og hellere lidt højere end lavere. Og jeg justerer herefter AS så forvrængning opstår samtidig i begge kanaler (hvis den opstår). Til dette anvender jeg Ortofons (uundværlige) testplade hvor man bruger ørerne som “måleinstrument” - der kan sikkert findes andre/finere metoder, hvis man tilslutter måleudstyr.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf Fredmarantz » man 8. jun 2020 23:44

Og- det er lige præcis sådan jeg også gør......

jeg kan ikke regne særlig godt - og vil gerne have, at det lyder fint alligevel :p Derfor bruger jeg modulationsrillerne på Ortofons testplade - og når forvrængningen/sporing er "på kanten" lige meget i begge kanaler, så kan jeg ikke gøre det bedre med de midler, jeg kan og vil stille til rådighed. Nåletrykket stiller jeg også lige "godt og vel" på det af fabrikanten anbefalede.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf Pokemon » man 8. jun 2020 23:52

Captain Phoenix skrev:
Skorpio skrev:Pointer der blev givet her er jo netop at en blank skive ikke har rette modstand og derfor ikke er retvisende...

Enig - og der er ikke én korrekt indstilling.
Det der på en (radial) tonearm giver behov for AS er nålens friktion mod rillen - rettere den (skating)kraft denne skaber. Denne friktion (og altså dermed skating-kraft) afhænger af bl.a. nåletrykket/sporingskraften, rille-modulationen, nålens form mm.
På en blank plade er der næsten ingen friktion ift. en (kraftigt) moduleret rille - og derfor bliver skating-kraften mindre end når rillen er moduleret/der er signal på pladen. Så at få nålen til at blive “stående” på en blank plade kræver altså mindre AS end under afspilning af musik - og dette svarer altså ikke til “realistiske” afspilningsforhold.
Jeg synes det er vigtigst, at Pick-up’en ikke forvrænger ved afspilning af selv de kraftigste passager på pladen. Derfor indstiller jeg nåletrykket på mindst det anbefalede - og hellere lidt højere end lavere. Og jeg justerer herefter AS så forvrængning opstår samtidig i begge kanaler (hvis den opstår). Til dette anvender jeg Ortofons (uundværlige) testplade hvor man bruger ørerne som “måleinstrument” - der kan sikkert findes andre/finere metoder, hvis man tilslutter måleudstyr.


vis du instiller antiskating ved mer end 50u blive der for meget antiskating

du kan lete nåltryket til din pickup ikk spore mer end 50u
ellers vil din indstiling bliv for meget antiskating
og bagefter rete nåltryket til

de flest plader er ike indspilet kraftiger end 50u
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf Fredmarantz » tirs 9. jun 2020 00:04

Tak for et godt tip :thumbsup: - det skal jeg da prøve......det giver mening i mit hoved.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf his067 » tirs 9. jun 2020 09:34

Pointen i Peter Ledermans indlæg (og Thomas Scheu, Mørch, osv) er jo netop at antiskating skal kompensere for det gennemsnitlige rille-Udsving. På den måde slides nålen mere symmetrisk og holder derfor længere. Endvidere, da de største rille-udsving rilleudsving finder sted i Bassen (og dermed er skåret i mono) giver det mening at tage mere hensyn til gennemsnitligt rilleudsving. Og under alle omstændigheder synes pickupper altså også at forvrænge ganske hæderligt (jvf. Min måling af en spritny SPU andetsteds her på forum)
Skating-effekten varierer selvfølgelig med afstanden til centrum. Derfor er det bedst at lave anti-skating med en urfjeder som pga sin natur bliver strammere jo tættere nålen kommer på centrum. (Så: ud med SME, Rega, Ortofon, Jelco, osv)
Et alternativ til Second Winter (som jeg husker fra min meget unge ungdom) er Donald Fagen Sunken Condos som også har en blank side 4. Snarky Puppys “Sylva” kan derimod ikke bruges: den har graveret et logo på Side 4.
Jeg har både en SPU og en MMC1: de er begge lige nemme at justere (at det så har vist sig at MMC1 kører bedst ifølge Lederman-metoden uden AS!)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Bedste måde at justere Antiskating

Indlægaf Pokemon » tirs 9. jun 2020 13:22

his067 skrev:P...Og under alle omstændigheder synes pickupper altså også at forvrænge ganske hæderligt (jvf. Min måling af en spritny SPU andetsteds her på forum)

den forværing du tale om skyldes ike skating
den forværning du måler er når nålen spore
hvis nålen skater spore den ikk
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 176 gæster