Fidelity Research FR-1 Mk.3-erfaringer?

Analog når det bedst

Fidelity Research FR-1 Mk.3-erfaringer?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 24. jan 2021 23:15

Det er præcis 3 år (på dato!) siden, jeg fik mine oprindelige JBL L166 "hjem igen" sammen med en Connoisseur pladespiller med SME-arm (viewtopic.php?f=569&t=2150&start=195#p96765).

Og netop på 3-års-dagen kom gymnasie-kæresten Inger sørme forbi.
Hun/manden havde fundet nogle smådele, hun lige ville give videre. Jamen er det da ikke dejligt :p
Der var dels lidt Ortofon-/Audio Technica-tilbehør...

Ortofon Concorde.jpg

... dels lidt SME-ditto...

SME + FR.jpg

... samt en nydeligt udseende Fidelity Research FR-1 Mk.3 pick-up.

FR-1 Mk3.jpg

Jeg har aldrig hørt en FR-pick-up (så vidt jeg véd), men deres tonearme er velrenomerede forstår jeg.
Er der nogle herinde som kan gøre mig klogere ud fra jeres erfaringer/råd, så vil det være meget velkomment.
Jeg har ikke monteret pu'en endnu, så det er muligt at den slet ikke fungerer (men den ser nu helt og fin ud).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Fidelity Research FR-1 Mk.3-erfaringer?

Indlægaf pqrannes » søn 24. jan 2021 23:27

Captain Phoenix skrev:Og netop på 3-års-dagen kom gymnasie-kæresten Inger sørme forbi.


Løb, Claus, løb, gå aldrig tilbage til fuser.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Fidelity Research FR-1 Mk.3-erfaringer?

Indlægaf Fredmarantz » søn 24. jan 2021 23:49

Skøn samling, skøn ekskæreste + mand (altså ex-kærestens) - et dejligt tidsbillede af gode dimser, som man jo kunne tilkøbe, hvis....

Disse ting lå altid i en glasmontre - godt beskyttet mod pilfingre og det, der er værre.

De er nu gode at have. Ofte har jeg i øvrigt haft det sådan, at når jeg først fik fat i "dimserne" - havde jeg ikke brug for dem - og selvfølgelig ..omvendt ligeså. Jeg kender desværre ikke noget til FR-pickup'en, men er spændt på, om der kan komme god lyd ud af den. Det kan der nu nok. Tillykke med den gave :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fidelity Research FR-1 Mk.3-erfaringer?

Indlægaf Tonni » man 25. jan 2021 02:00

Det må da i den grad kaldes en flot gave! Stort tillykke!

Lidt lekture er der da på vinylengine.
Men svært at se hvad for udgaver, de forskellige udsagn dækker...
https://www.vinylengine.com/cartridge_r ... model=FR-1

- Dog ser det ud til den skal have en tung arm, for at trives...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fidelity Research FR-1 Mk.3-erfaringer?

Indlægaf bjerager » man 25. jan 2021 07:51

Mk3 udgaven har alle de år jeg har trawlet rundt på udenlandske sites været meget velanset alle vegne. Jeg har ikke selv nogen erfaringer med den. Jeg har en mc201 liggende, som jeg aldrig rigtig har fået til at køre. Jeg mener at kunne huske at en tung arm er sagen og at impedansen sikkert passer fint til en ortofon t-20, som du vist har. Sølvspole der er luftviklet, som jeg husker det.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Fidelity Research FR-1 Mk.3-erfaringer?

Indlægaf nybegynder » man 25. jan 2021 08:13

hej
Du har måske allerede set den i test-jornalen. http://www.worldofhifi.dk/?page=galleri ... &img=15108

mvh nyb
nybegynder
 
Indlæg: 88
Tilmeldt: 25 apr 2013
Lokalitet: 6261

Re: Fidelity Research FR-1 Mk.3-erfaringer?

Indlægaf rimmer » man 25. jan 2021 09:05

Jeg har en FR6se med original nåleforpart i god stand. Ingen umiddelbare slidtagemærker på selve diamanten. Den er... udemærket. Lyden er lidt tilbagelænet og dunkel.

Min vurdering er, at nålen bare er for gammel, og at gummiophænget deraf er blevet hårdt. Det er der ikke noget at sige til efter 40+ år. Et stift ophæng vil netop gøre at lyden bliver dunkel og tilbagelænet, da nålen ikke er i stand til at flytte nålefanen med tilpas hastighed i et stift ophæng. Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det.

En ny nåleforpart koster ca. 500€ i dag... Helt sikkert ikke det værd, da vi i dét prisleje åbner gevaldigt op for nyere og mere effektive MM-design.

Claus, virker din pickup, er det jo bare super. Vi er lidt ude i "fuld tilfredshed eller Ingers tur var spildt." :)

/Rimmer

Billede
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Fidelity Research FR-1 Mk.3-erfaringer?

Indlægaf bjerager » man 25. jan 2021 09:27

rimmer skrev:Jeg har en FR6se med original nåleforpart i god stand. Ingen umiddelbare slidtagemærker på selve diamanten. Den er... udemærket. Lyden er lidt tilbagelænet og dunkel.

Min vurdering er, at nålen bare er for gammel, og at gummiophænget deraf er blevet hårdt. Det er der ikke noget at sige til efter 40+ år. Et stift ophæng vil netop gøre at lyden bliver dunkel og tilbagelænet, da nålen ikke er i stand til at flytte nålefanen med tilpas hastighed i et stift ophæng. Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det.

En ny nåleforpart koster ca. 500€ i dag... Helt sikkert ikke det værd, da vi i dét prisleje åbner gevaldigt op for nyere og mere effektive MM-design.

Claus, virker din pickup, er det jo bare super. Vi er lidt ude i "fuld tilfredshed eller Ingers tur var spildt." :)

/Rimmer

Billede


....Men turen på Inger var ikke spildt.... Arh....Den var vist lidt...nej....fy....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Fidelity Research FR-1 Mk.3-erfaringer?

Indlægaf Tonni » man 25. jan 2021 12:11

bjerager skrev:
rimmer skrev:Jeg har en FR6se med original nåleforpart i god stand. Ingen umiddelbare slidtagemærker på selve diamanten. Den er... udemærket. Lyden er lidt tilbagelænet og dunkel.

Min vurdering er, at nålen bare er for gammel, og at gummiophænget deraf er blevet hårdt. Det er der ikke noget at sige til efter 40+ år. Et stift ophæng vil netop gøre at lyden bliver dunkel og tilbagelænet, da nålen ikke er i stand til at flytte nålefanen med tilpas hastighed i et stift ophæng. Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det.

En ny nåleforpart koster ca. 500€ i dag... Helt sikkert ikke det værd, da vi i dét prisleje åbner gevaldigt op for nyere og mere effektive MM-design.

Claus, virker din pickup, er det jo bare super. Vi er lidt ude i "fuld tilfredshed eller Ingers tur var spildt." :)

/Rimmer

Billede


....Men turen på Inger var ikke spildt.... Arh....Den var vist lidt...nej....fy....

Ja der var vi vist ved at hoppe af rillen..! :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 187 gæster