Beogram 8002 type 5635.

Analog når det bedst

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » søn 23. maj 2021 13:12

Efter en “lille” pause med BG8002’eren har jeg nu efterloddet CPU’en, men desværre sænker den stadig ikke PU-armen :'(
Der kommer ingen spænding frem til sænkespolen 5L1. Jeg måler kun omkring 60 mV på både P3/1 og P6/18, så noget tyder på, at CPU’en ikke giver signal til at sænke PU-armen.

Ben 31 på CPU’en hedder “Lift manuel”. Er der mon nogen i Forum, der kan give en forklaring på denne funktion? Jeg måler cirka 250 mV på P6/12 både med og uden plade på tallerkenen :roll:


Har iøvrigt fundet ud af, at Basen på TR15 er meget følsom. Hvis jeg måler spænding på den med mit digitale voltmeter (13,7 V), så stopper tangentialarmen ikke ved pladestart. Uden måling på Basen stopper armen fint ved pladestart.
Skal den virkelig være så følsom for en spændingsmåling? Eller er signalet simpelthen for svagt?

Det havde været rart, hvis B&O i sin tid havde givet en bedre forklaring på virkemåden. F.eks. et fejlfindingsdiagram, som de har lavet til andre modeller :QQS:

Mvh. Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Tonni » søn 23. maj 2021 15:52

Må jeg spørge hvilket meter du måler med?
Der er vel tale om et DMM, med omkring en MOhm? Måske et rør/FET VM kan gøre det? De belaster oftest med 10+ MOhm.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » søn 23. maj 2021 17:03

Jeg måler spændingerne med et almindeligt digitalt multimeter.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » man 24. maj 2021 10:24

Har nu målt noget mere omkring "LIFT-kredsløbet", Diagram-udsnit er vedhæftet.
Det er TR9, som skal åbne for 5 V spændngen til spole 5L1, som hæver/sænker PU-armen.
Der kommer stort set ikke spænding til Basen på TR9 (8 mV), men hvis jeg manuelt lægger 4 V ud på Basen, så sænker PU-armen fint - Der er altså liv i TR9, og TR8 virker også - såvidt så godt :cool1:

Koncentrerede mig herefter om IC1 (LM324N), som er en operationsforstærker (OP-AMP) med fire uafhængige forstærkere A-B-C-D.
Det er forstærker B, som skal give styrespænding til TR9, men der kommer ikke spænding på IC1/ben 7, så den er under kraftig mistanke for at være defekt.
Forsyningsspændingen til IC1 er OK med 14,4 V til ben 4, så måske er forstærker B "gået i udu" :QQS:

Jeg har i hvert fald bestilt et par nye LM324N, så må vi se, om der også kommer liv i PU-armen :roll:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf X-ray » man 24. maj 2021 12:13

Jeg læser det, som at du kan måle 5V på TR9' collector, det er fint. Men ved at sætte 4V på basis - er du nok mere ved at brænde TR9 af... Har du kontrolleret den.
Jeg ville kontrollere om Muting kredsløbet virker - for så vil jeg mene, at du kan udelukke IC'en.
Det var bare lidt hurtige tanker...
I øvrigt burde der nok monteres en diode over solenoid'en - men få nu gang i den først.

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » man 24. maj 2021 18:12

Hej X-ray - tak for kommentarerne :p
Ja, der er 5 V på TR9/Emitter, så det er OK.
TR9/92PU01 har en Veb på max. 5 V, så jeg regner ikke med, at den har taget skade af den korte “testberøring” med de 4 V på Basis - i hvert fald reagerede den fint på PU-armen :p

Efter din kommentar om “Muting-kredsløbet” har jeg kontrolleret alle fire operationsforstærkere i IC1/LM324N.
Forstærker C/ben 8 og forstærker D/ben 14 er begge OK, men der kommer som nævnt ikke signal fra forstærker B/ben 7 og heller ikke fra forstærker A/ben 1 (Muting) så jeg hælder stadig til, at den er gal med IC1.

Har som nævnt bestilt ny LM324N og snuppede samtidig en erstatningstransistor (2SC4135) for TR9 (92PU01) med ved samme lejlighed.

Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » ons 16. jun 2021 21:26

Mission compleeted!
Efter udskiftning af IC1, LM324N, kom der gang i PU-hæve/sænke automatikken - endelig lykkedes det :p

Det viste så derefter, at styringen af tangential-armen skulle justeres helt op, for at fungere nogenlunde.
Udskiftede derfor foto-modstanden 5R1 og den tilhørende pære 5IL2, og så kunne tangential-styringen fint justeres, så servomotoren nu regulerer for cirka hver tredie omdrejning på pladetallerkenen.

Tilbage står nu kun at få fat i en retippet MMC4-PU, så er det efterhånden langvarende grammofon-projekt afsluttet.
Tak for mange gode input fra Forum under processen :cool1:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf KenRas » ons 16. jun 2021 22:28

En lang sej rejse er slut. Godt gået :thumbsup:

Det har været spændende at følge.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster