Beogram 8002 type 5635.

Analog når det bedst

Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » tirs 16. feb 2021 12:59

Jeg reddede lige denne Beogram 8002/5635 fra at blive smidt i elektronik-containeren på genbrugspladsen.
Ejeren fortalte, at der var flere fejl på den:
- Diamanten til MMC4-pickuppen var brækket af.
- Den kørte uregelmæssigt frem og tilbage.
- Armen gik ikke langt nok ind på pladen, og PU’en blev ikke sænket ned.
Derfor havde han dødsdømt den :(

Jeg har ikke meget erfaring med grammofoner, men det er der jo andre i Forum, som har :thumbsup:
Derfor spørger jeg, om det mon kan betale sig at gå igang med den, eller om jeg skulle have ladet den gå i containeren?
Gode forslag modtages med tak :p
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf ST-lab » tirs 16. feb 2021 15:23

Uh nej, ikke i containeren da! Specifikationsmæssigt er det den bedste pladehøvl som B&O har lavet. Pickup'en er selvfølgelig noget dyr at få repareret, men resten af fejlene kan du sagtens fixe.

Der er masser af inspiration, tips og tricks at finde hos bl.a. https://beolover.blogspot.com/p/beogram ... ation.html

Skulle du løbe i problemer, så spørg endelig.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » tirs 16. feb 2021 16:44

Det lyder godt Mogens, så vil jeg begynde at kigge på den. Kosmetisk ser den faktisk fin ud.

Jeg mener at kunne huske, at der er en vis Hans Erik ? ovre ved København, som kan lave PU’er.
Tak for det fine Beolover-link, som indeholder en masse informationer, og ikke mindst dit tilbud om support :thumbsup:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf his067 » tirs 16. feb 2021 22:36

Ellers har jeg et par stykker liggende.....MMC3 og op.

mht armen som ikke går langt nok ind er det næsten altid en ny rem til "arm-motoren", så det er sådan set kun frem-og-tilbage problemet som er reelt..
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf ST-lab » tirs 16. feb 2021 23:07

Jeg synes den fortjener et kondensator-kit og selvfølgelig en ny rem, og eventuelt en ny tacho disc af metal, hvis den gamle af plastik er ved at gå til: https://www.beoparts-shop.com/product-c ... gram-8002/

Og endelig lidt TLC de rigtige steder, så får du en fantastisk pladespiller!
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » tirs 16. feb 2021 23:56

Tak for gode råd/tilbud og links :cool1:

Har i mellemtiden fundet ud af, at “PU-manden” retteligt hedder Hans Henrik og bor i Brønshøj.
En renovering af en MMC4 omfatter ny diamant, nyt rør og nye ophæng, og det koster 1199,- kr.
Mange gode forklaringer på Beolover-linket Mogens :p

Det ser ud til, at den uregelmæssige frem- og tilbagedrejning af pladetallerkenen har noget med en dårlig tacho-skive at gøre.
Dejligt at der er mulighed for at købe reservedele hos beoparts-shop, herunder også ny tacho-skive, rem og elektrolytter. Så det skulle vel ikke være umuligt, at få grammofonen op at køre igen, selv om det er første gang for mit vedkommende :roll:
Det er iøvrigt vistnok Martin (Dillen) fra Beoworld, som har beoparts-shoppen!

Det bliver spændende at “prøve kræfter” med 8002’eren, og ikke mindst med god opbakning fra erfarne folk i Forum :thumbsup: Melder selvfølgelig tilbage!
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Fredmarantz » ons 17. feb 2021 00:36

:LKL: Det er spændende det her, så jeg følger lige med. :p

Min søn har en Beogram 8000 som venter på at han servicerer den - de ligner vist hinanden pænt meget...altså disse to maskiner. :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » ons 17. feb 2021 11:45

Så kom jeg ind til “de ædlere dele”, og det ser vist ikke så tosset ud :p
Den lille rem til forskydning af armene er meget slap, så her ligger måske årsagen til en del af problemerne?
Er endnu ikke kommet helt ind til Tacho-skiven - jeg synes nemlig, at den sorte tallerken over den sidder lidt fast, men jeg skal måske bare tage lidt mere fat?
Her kommer lige lidt flere billeder!
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf ST-lab » ons 17. feb 2021 13:36

Pas lige på - der er vist en optokobler der skal flyttes eller afmonteres for at du kan komme til tachoen. Jeg sender lige en manual - kig i afsnittet "Dissassembling".
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » ons 17. feb 2021 13:44

Tak for det Mogens :p
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » ons 17. feb 2021 19:19

Fandt så ud af, at trafoen sidder med stikben, og kan skubbes ovenud. Det giver så igen plads til at fjerne hele printet.
Der sidder en hel del elektrolytter på det, som jeg vil udskifte. Der er vist også en stor elektrolyt inde i selve trafo-huset, som jeg vil udskifte.

Som Mogens advarede om, så er der ganske rigtigt en arm ind til optokobleren under den sorte tallerken, som skal forskydes, for at komme ind til tacho-skiven :thumbsup:
Har dog ikke forsøgt det endnu, da jeg i første omgang vil koncentrere mig om printet og elektrolytterne.
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Nillerviborg » ons 17. feb 2021 21:02

Vær ops på, at den store cap på printet osse bliver brugt til at "flytte" stel imellem et par baner. Så 2 af benene på "Hus-Ringen" skal forbindes. Det er en af begynder-fælderne og gå i.
- - -
Personligt mener jeg ikke den er de kroner værd, som det koster og fixe den - Pickup pris kontra kvalitet er den store DealBreaker for mig, og så synes jeg den er grim som bare. ...
TX2'eren er meje flottere - Kan godt ske 8000 - værket er bedre...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Gah » ons 17. feb 2021 22:26

Uha-uha når jeg ser på alle de billeder, så bliver jeg mere og mere glad for min gamle ERA Mk II, her er der stort set ikke noget der kan gå i stykker, så hvorfor lave noget så simpelt som en pladespiller så kompliceret.
Ok jeg ved da godt hvorfor, - men jeg kunne da ikke lade være med lige at tænke tanken.
Men held og lykke med projektet, jeg glæder mig til at følge resten af forløbet.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » ons 17. feb 2021 23:03

Tak for reminderen om stelforbindelserne igennem huset på den store “metal-elektrolyt” Lars :cool1:
Det bliver jo nok en almindelig 2-benet elektrolyt, som jeg erstatter den med, og så kunne stelforbindelserne sikkert let være gået i glemmebogen.

Har iøvrigt fundet ud af, at der sidder 16 stk. elektrolytter på selve printet, og 1 stk. i metalkassen til displayet.
Herudover er der en bipolar elektrolyt i trafo-huset, men den er jeg endnu ikke kommet ind til.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf ST-lab » tors 18. feb 2021 00:04

Nillerviborg skrev:Personligt mener jeg ikke den er de kroner værd, som det koster og fixe den - Pickup pris kontra kvalitet er den store DealBreaker for mig, og så synes jeg den er grim som bare. ...
TX2'eren er meje flottere - Kan godt ske 8000 - værket er bedre...

/ Lars


Jeg synes heller ikke det er den smukkeste pladespiller - den er langt fra et design ikon som en 4002'er. Men specifikationerne er fine.

Og det kan da diskuteres om det kan betale sig at få den repareret, hvis den skal forbi et prof. værksted som dit til 500 i timen, men som aften-hygge-projekt og et sæt elektrolytter til under 100 kr., kan det da ikke gå helt galt...?
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 38 gæster