Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Analog når det bedst

Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf (((O))) » tirs 29. nov 2011 22:42

Står mugligvis med en Garrard 301 i løbet af ugen, og ligger inde med en Rega RB300 arm som jeg gerne vil plante på Garrard 301. Er der nogle der kan hjælpe med at finde ud af afstand, og plaseringen? Ska siges at jeg ikke har prøvet den slags før, så det er en jomfulige rejse for mig.
(((O)))
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25 okt 2011
Lokalitet: Nørrebro

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf mcs_5 » tirs 29. nov 2011 23:08

Du kan sikkert finde tegninger på Vinylengine.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf r-l-b » tirs 29. nov 2011 23:24

http://www.acoustica.org.uk/other/garrard.html det er til udskæring

så skal du have afstanden fra spindle på pladespiller til udboring til arm - det kan du få oplyst hos rega det er nogen og tyve cm men skal helst være præcist

så skal du nok lave et forhøjet armbord fordi rega armen ikke kan justeresi højden særligt meget og kun med mellemskiver

da 301 har højere tallerken end regas egen pladespiller så er det nok et par cm arboardet skal forhøjes
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf kbekke » tirs 29. nov 2011 23:35

r-l-b skrev:http://www.acoustica.org.uk/other/garrard.html det er til udskæring

så skal du have afstanden fra spindle på pladespiller til udboring til arm - det kan du få oplyst hos rega det er nogen og tyve cm men skal helst være præcist

så skal du nok lave et forhøjet armbord fordi rega armen ikke kan justeresi højden særligt meget og kun med mellemskiver

da 301 har højere tallerken end regas egen pladespiller så er det nok et par cm arboardet skal forhøjes


222 mm er hvad Rega selv anbefaler som afstand imellem spindel og center af armbasen.

Men der er også fundamentalister, der sværger til 219,5 mm.

:shock:

Der er mere at hente her (se under download):

http://www.vinylengine.com/library/rega/rb300.shtml
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf Kim Christensen » tirs 29. nov 2011 23:56

Monteringsafstanden (altså afstanden fra midten af centerspindelen til midten af armens monteringshul) skal være præcis 222 mm. Selve hullet skal være 23 mm i diameter.

http://www.vinylengine.com/tonearm_data ... i=&cw=&mp=

Ja som r-l-b siger få hævet armen lidt med et armboard (gerne op i samme højde og flugte med 301'erens chassis overside).

Mhv.
Kim Christensen
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf Kim Christensen » ons 30. nov 2011 00:03

Grunden til at vælge 219,5 mm er hvis man vil bruge andre nulpunkter (nemlig Baerwald) end dem som armen er konstrueret til. Samtidig vil pickuppen så komme til at sidde en smule indad-roteret i headshell.

Men ingen grund til at overkomplicere opgaven og med de foreskrevne 222 mm går du ikke galt i byen. Så justerer du bare pickuppen med en Rega Stevenson protraktor når du kommer så langt i processen.
Kim Christensen
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf (((O))) » ons 30. nov 2011 22:26

Mange tak for jeres oplysninger, ser meget frem til at få dyret i hus.
(((O)))
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25 okt 2011
Lokalitet: Nørrebro

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf (((O))) » ons 7. dec 2011 20:00

Blev ikke til noget med den Garrard, så jeg holder mig til Lenco l 75, idenne omgang. Der var både slør og en metalisk mislyd, så jeg sparrede pengene istedet.
(((O)))
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25 okt 2011
Lokalitet: Nørrebro

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf (((O))) » ons 7. dec 2011 20:00

Blev ikke til noget med den Garrard, så jeg holder mig til Lenco l 75, idenne omgang. Der var både slør og en metalisk mislyd, så jeg sparrede pengene istedet.
(((O)))
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25 okt 2011
Lokalitet: Nørrebro

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf Louis » ons 7. dec 2011 20:24

(((O))) skrev:Blev ikke til noget med den Garrard, så jeg holder mig til Lenco l 75, idenne omgang. Der var både slør og en metalisk mislyd, så jeg sparrede pengene istedet.


Lenco L75 er absolut heller ikke nogen dårlig spille - slet ikke når man tænker på de flere 1000 kroners forskel :cool1:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf Ehapa » ons 7. dec 2011 21:22

Ja man skal passe på med at købe Garrard 301(Oile)/401, deres leje skåle blev lavet af stål :shock: , spindel-skaftet+skåle
æder af hinanden hvilket skaber slør, man placere blot en pegefinger på hver side af tallerkenen og trykker ned skifte
vis så vil man kunne ane eller måske hører at det måske er slidt ned. Thorens124 leje er meget bedre lavet, og lenco ligeså, 301 grease har også bronce-leje.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf his067 » ons 7. dec 2011 22:09

Ehapa skrev:Ja man skal passe på med at købe Garrard 301(Oile)/401, deres leje skåle blev lavet af stål :shock: , spindel-skaftet+skåle
æder af hinanden hvilket skaber slør, man placere blot en pegefinger på hver side af tallerkenen og trykker ned skifte
vis så vil man kunne ane eller måske hører at det måske er slidt ned. Thorens124 leje er meget bedre lavet, og lenco ligeså, 301 grease har også bronce-leje.

Nej, det passer ligegodt ikke: min 401 (som nu er i Japan) havde et leje bestående af et stål skaft og en bronze skål indfattet i en plasticfatning. endvidere er der foret med to bronze cylindre i top og bund så der er Ikke nogen problemer der.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf Ehapa » fre 9. dec 2011 22:05

his067 skrev:
Ehapa skrev:Ja man skal passe på med at købe Garrard 301(Oile)/401, deres leje skåle blev lavet af stål :shock: , spindel-skaftet+skåle
æder af hinanden hvilket skaber slør, man placere blot en pegefinger på hver side af tallerkenen og trykker ned skifte
vis så vil man kunne ane eller måske hører at det måske er slidt ned. Thorens124 leje er meget bedre lavet, og lenco ligeså, 301 grease har også bronce-leje.

Nej, det passer ligegodt ikke: min 401 (som nu er i Japan) havde et leje bestående af et stål skaft og en bronze skål indfattet i en plasticfatning. endvidere er der foret med to bronze cylindre i top og bund så der er Ikke nogen problemer der.


Ok, jeg kunne ikke finde Darren fra slatedeck hjemmeside hvor han viser hvilke lejer det drejer sig om, jeg anbefaler
ikke nogen at købe 301/401 over nettet på grund af risikoen for at købe en slidt pladespiller, hvis man ikke har været påpasselig med at hælde olie på er skaden mange gange sket med de leje-skåle, det er desværre et ret almindeligt fænomen, jeg har vedhæftet et link hvor de diskutere problemet. det har også vist sig at kokomo-kittet slider og laver fordybning i skaftet med deres keramiske kugle.

http://www.world-designs.co.uk/forum/ar ... -2218.html
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf r-l-b » fre 9. dec 2011 23:11

I will say this once : Grease Bearing rocks :Thumpsup:
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Garrard 301 med Rega RB300 tonearm Hjælp !!

Indlægaf his067 » lør 10. dec 2011 00:27

Ehapa skrev:
his067 skrev:
Ehapa skrev:Ja man skal passe på med at købe Garrard 301(Oile)/401, deres leje skåle blev lavet af stål :shock: , spindel-skaftet+skåle
æder af hinanden hvilket skaber slør, man placere blot en pegefinger på hver side af tallerkenen og trykker ned skifte
vis så vil man kunne ane eller måske hører at det måske er slidt ned. Thorens124 leje er meget bedre lavet, og lenco ligeså, 301 grease har også bronce-leje.

Nej, det passer ligegodt ikke: min 401 (som nu er i Japan) havde et leje bestående af et stål skaft og en bronze skål indfattet i en plasticfatning. endvidere er der foret med to bronze cylindre i top og bund så der er Ikke nogen problemer der.


Ok, jeg kunne ikke finde Darren fra slatedeck hjemmeside hvor han viser hvilke lejer det drejer sig om, jeg anbefaler
ikke nogen at købe 301/401 over nettet på grund af risikoen for at købe en slidt pladespiller, hvis man ikke har været påpasselig med at hælde olie på er skaden mange gange sket med de leje-skåle, det er desværre et ret almindeligt fænomen, jeg har vedhæftet et link hvor de diskutere problemet. det har også vist sig at kokomo-kittet slider og laver fordybning i skaftet med deres keramiske kugle.


http://www.world-designs.co.uk/forum/ar ... -2218.html


Prøv at se her: der er klart nok nogle divergerende meninger om Garrardens leje-tolerancer og materialevalg.
selv har jeg aldrig hørt nogen klage her i Storbritannien (bortset fra den nu nedtagne Slatedeck hjemmeside).
Min egen Garrard havde været i daglig brug hos BBC her i Aberdeen i 40 år uden synlige eller hørbare mén. Jeg brugte den imedens min SOTA blev repareret (en langvarig affære) og måtte indrømme at der var få ting som SOTAen gjorde bedre end Garrarden da jeg endeligt fik den tilbage.

http://reviews.ebay.co.uk/Garrard-301-a ... 0007183498
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster