Ortofon T20 og Ortofon MC15 Super Mk. II

Analog når det bedst

Ortofon T20 og Ortofon MC15 Super Mk. II

Indlægaf NikonSP » søn 17. okt 2021 15:43

Hej alle i forum

Ortofon T20(ikke mk 2) skal helst 'parres' med en pickup med 2 - 4 ohm internal impedance
Ortofon Mc15 Super mk. II har en internal imp. på 7 ohm

Efter det 'passer' de 2 ikke sammen, - rigtigt?

Men hvad sker der egentlig med lyden, hvis man nu alligevel bruger de 2 i samme opstilling??

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon T20 og Ortofon MC15 Super Mk. II

Indlægaf hmt » søn 17. okt 2021 17:44

Det skader ikke at prøve. Det rigtige vil være at sige at det ikke helt går i en perfekt verden. Omvendt var der er periode, hvor mange kørte deres MC PU'ere på den almindelige MM 47 Kohm, fordi de syntes det lød bedst (kan ikke huske hvad jeg selv syntes dengang). Så trial and error!

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Ortofon T20 og Ortofon MC15 Super Mk. II

Indlægaf KenRas » søn 17. okt 2021 18:25

Hej Harvey,

Lad os prøve med lidt matematik :p

MC15 Super har en intern modstand på 7 Ohm og det anbefales at belaste med en modstand større en 20 Ohm.

Din T20 har et “gain”, eller “optransformerings forhold” på 35 dB. Det svarer til ca. 56 gange. Samtidig anbefales det at den belastes med 47 kOhm.

Impedans omsætningen er lig med 56 x 56 = 3136 gange.

Det betyder at 47 kOhm bliver til 47000 / 3136 = ca. 15 Ohm belastning af MC15. Det er lavere end de anbefalede 20 Ohm. Så altså ikke optimalt, matematisk set.

Hvis din Phono indgang kan stilles til højere impedanser end 47 kOhm, så kan det måske kompensere for dette. Hvis vi siger 20 Ohm x 3136, så får vi 62720 Ohm, så kan du stille den til fx. 68 kOhm eller 100 kOhm, så var det værd at prøve. T20 er ganske vist ikke belastet optimalt, men det er MC15.

Hvordan det lyder med de forskellige impedanser har jeg ingen erfaring med :QQS: Her er der sikkert andre der har mere erfaring.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Ortofon T20 og Ortofon MC15 Super Mk. II

Indlægaf NikonSP » tirs 19. okt 2021 15:08

KenRas skrev:Hej Harvey,

Lad os prøve med lidt matematik :p

MC15 Super har en intern modstand på 7 Ohm og det anbefales at belaste med en modstand større en 20 Ohm.

Din T20 har et “gain”, eller “optransformerings forhold” på 35 dB. Det svarer til ca. 56 gange. Samtidig anbefales det at den belastes med 47 kOhm.

Impedans omsætningen er lig med 56 x 56 = 3136 gange.

Det betyder at 47 kOhm bliver til 47000 / 3136 = ca. 15 Ohm belastning af MC15. Det er lavere end de anbefalede 20 Ohm. Så altså ikke optimalt, matematisk set.

Hvis din Phono indgang kan stilles til højere impedanser end 47 kOhm, så kan det måske kompensere for dette. Hvis vi siger 20 Ohm x 3136, så får vi 62720 Ohm, så kan du stille den til fx. 68 kOhm eller 100 kOhm, så var det værd at prøve. T20 er ganske vist ikke belastet optimalt, men det er MC15.

Hvordan det lyder med de forskellige impedanser har jeg ingen erfaring med :QQS: Her er der sikkert andre der har mere erfaring.

Mvh Kenneth


Hej Kenneth

Tak for den fine matematiske rundvisning i sagen, - det er bestemt tungt stof for en 'sproglig' :lol:

Jeg håber så på, at der er nogen der kan sige lidt om, hvordan lyden evt. ændrer sig afhængig af opsætningen.

Som jeg husker det, er T20 lavet til at passe bedst sammen med alle MC20 typerne, er det ikke rigtigt?

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon T20 og Ortofon MC15 Super Mk. II

Indlægaf kbekke » tirs 19. okt 2021 17:54

NikonSP skrev:
Som jeg husker det, er T20 lavet til at passe bedst sammen med alle MC20 typerne, er det ikke rigtigt?

Vh/
Harvey


Hej Harvey.

Iflg. Ortofon selv, så er T-20 (mk. I) optimeret til brug med MC200 og den første generation af MC-10, 20 og 30-serien:

https://www.ortofon.com/media/15195/ort ... 0_p004.pdf

Altså pickupper med væsentligt lavere output end "Super"-serien.

Hvordan det påvirker matematik og lyd skal jeg ikke forsøge at gøre rede for - jeg er også "sproglig" ;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon T20 og Ortofon MC15 Super Mk. II

Indlægaf KenRas » tirs 19. okt 2021 18:18

Hej Harvey,

Du kan sådan set bare glemme matematikken og så koge mit indlæg ned til at der er en (god?) chance for en mere optimal belastning af din MC15 + T20 kombination, hvis du kan sætte din phono indgang til fx 68 kOhm eller 100 kOhm. Det er da værd at prøve.

Matematikken tog jeg med, da jeg alligevel havde lavet det.
I håb om at det kan være til gavn for nogle :p :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Ortofon T20 og Ortofon MC15 Super Mk. II

Indlægaf bjerager » tirs 19. okt 2021 18:31

For lav en belastning kan få den til at lyde afrullet i toppen og tung i bunden. For høj belastning kan få den til at lyde lidt skinger. Jeg havde en MC15 Super MKII engang. Dejlig pickup, som jeg levede fint med i flere år. Meget "Value for money" I modsætning til ortofons lidt ældre pickupper er den her nok mere tilpasset til at skulle bruges sammen med den typiske indbyggede mc-step up i en almindelig for- eller integreret forstærker.

Jeg husker den ikke som værende særlig "sart". Jeg tror ikke du hører den store forskel - om nogen. Du vil nok snarere opleve det som om den har et lidt højere output end ellers. Hvis din RIAA kan håndtere de ca 14 mV den får ind, så skal det nok gå. Jeg tror såmænd jeg selv har brugt den sammen med en T-20 engang, og jeg husker ikke at det gav anledning til problemer.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster