Walchris

Analog når det bedst

Walchris

Indlægaf Audiofines » tors 18. nov 2021 08:53

Hej alle.
Har købt mig sådan en fætter af danske Walchris.
Det er uhørt svært at finde noget data på det mærke. Har ladet mig fortælle at de producerede SPU'er på samme tid som Ortofon og var lidt i konkurrence med hinanden. Umiddelbart virker det som om at den Walchris er af højere kvalitet. Den virker mere solid og vejer væsentlig mere en en SPU A.

Sidder der mon et par stykker som kender lidt til historien om Walchris og hvad det evt. er jeg kigger på her? Så vil jeg sætte meget pris på dette.

God dag derude...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Audiofines
 

Re: Walchris

Indlægaf hmt » tors 18. nov 2021 14:42

Den ser virkelig spændende ud. Har aldrig hørt om dem før. En SPU A er i forvejen en tung sag, så hvis den vejer mere, må der næsten være speciallavet arme til den, da de fleste arme jeg har haft i forvejen har haft svært ved at tumle de 32 g en spu sædvanligvis vejer. Det vil være spændende at høre om hvordan den spiller, også i forhold til en almindelig SPU mono?

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Walchris

Indlægaf Captain Phoenix » tors 18. nov 2021 15:35

Walchris var (svjv) et énmands-firma nord for København, der også fremstillede dele til musikinstrumenter (og anden elektronik/fin-mekanik).
Jeg gætter (!) på at firmanavnet er en forkortelse for Walther (evt. Waldemar) Christensen - og om han havde en officiel forbindelse til Ortofon ved jeg ikke. Men det ser ud som der er hentet inspiration... herfra. Reverse-engineering måske?
Modellen her er sikkert fra start 1950'erne - og dét betyder nok, at nåleophænget er dødt/hårdt/skal udskiftes. Derfor nok lidt frisk at beskrive standen som "Mint" med mindre du har fået det skiftet?

Lad os gerne vide om der er købere til de 40.000,- du har sat den til.

Skærmbillede 2021-11-18 kl. 14.03.51.png

PS: Det vil være god stil at nævne, at du har den til salg internationalt når du beder om hjælp på forum'et.
Så véd alle ligesom hvad der er gang i.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix tors 18. nov 2021 18:49, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Walchris

Indlægaf dfms » tors 18. nov 2021 18:41

Audiofines skrev:Så vil jeg sætte meget pris på dette.


Det har du så gjort :roll: Hvad har du selv betalt for den ?
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Walchris

Indlægaf MDA » tors 18. nov 2021 19:42

Trådstarter er ekskluderet" - Tråden lukket af admin.
Har man noget som man ønsker at tilføje, bedes man sende en pb. til mig.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 163 gæster