Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Analog når det bedst

Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » tirs 29. mar 2022 12:06

Kære alle
Jeg har givet efter en årelang fascination og har købt en 124/2'er. I første omgang har jeg brug for råd til indkøb af reservedele, som skal skiftes. Jeg håber at I vil hjælpe.

Værket er som udgangspunkt i god stand. Motoren er skilt, renset og smurt for nogle år siden og den holder hastigheden stabilt. Lejet er fint og velsmurt.

Sælger har rådet mig til at skifte mellemhjul, rem & mushrooms. Jeg tænker at jeg vil skifte motorophænget i samme ombæring. Jeg har ikke erfaring med den slags reparationer og har kun et køkkenbord som værksted, men har en fornemmelse af at det er en relativt overkommelig opgave. Hvad tænker I?

Jeg skal også have en ny plint. Jeg er ude efter en Ortofon - agtig model - altså en smal plint med sort lakering, men gerne med en vis masse, som kan dæmpe vibrationerne. Jeg bygger ikke selv. Har i nogle gode anbefalinger?

I forhold til mellemhjul, mushrooms, rem og motorophæng har jeg set på classic audio's muligheder. Jeg ved at Frede Kristensen & co gør et godt stykke arbejde, da jeg har brugt dem til en quad forstærker, men det er også en meget dyr løsning. Kan I anbefale nogle alternativer, som I selv har erfaring med?

Tak for hjælpen

Venlig hilsen Lars
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf KlausM » tirs 29. mar 2022 12:40

Hej
Prøv at kigge her:

http://www.audiosilente.com/spare-parts-thorens-td-124-td-135-td-184-td-121-td-224.html

https://shop.hanzehifi.nl/product-category/turntable-spare-parts/thorens-td124-spare-parts/

De er velrenommerede for deres TD-124 reservedele begge to. Audiosilentes mellemhjul og Jaap's fjedre til motorophæng.
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf Hasse Jakobsen » tirs 29. mar 2022 14:46

Det er lettere end man tror, bare man har lidt sans for mekanik. Hanzes fjedre og mellemhjulet fra Audiosilente kan klart anbefales, og begge "operationer" tager samlet ca 20 minutter. Udfordringen ved fjedrene er at motoren kommer til at hænge lavere, og det så er nødvendigt at flytte remhjulet længere op på akslen af motoren. Hvis det er en Beogram 3000 det drejer sig om, kan det være nødvendigt at fjerne bundpladen på plinten, da motoren sandsynligt kommer til at stå på pladen efter montering af fjedre
Hasse Jakobsen
 
Indlæg: 405
Tilmeldt: 13 jul 2013
Geografisk sted: Dronningmølle
Lokalitet: Dronningmølle

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » tirs 29. mar 2022 22:22

Tak Klaus og Hasse for jeres anbefalinger. Det med at installere fjedre og flytte remhjulet lyder lidt kompliceret, men det kan være at det gir sig selv, når man står med det..
Er der nogen som har erfaring med at køre med en tung plint og uden mushrooms?
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » man 18. apr 2022 10:49

Efter en grundig rengøring med inspiration fra Hess' tråd, skiftede jeg motorophænget til Hanzes motorsprings og bæltet til et endless blue belt fra Pickwelle Audio, som anbefalet i denne classic - tråd på Pink Fish Media.
https://pinkfishmedia.net/forum/threads ... 36/page-26

Bæltet er fabrikeret i et stykke uden samlinger i modsætning til andre bælter som er svejset.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af lcd12 man 18. apr 2022 11:08, rettet i alt 1 gang.
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » man 18. apr 2022 10:52

Har også skiftet mellemhjulet til et Audiosilente. Det passer perfekt i højden til de nye fjedre - ingen grund til at justere yderligere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » man 18. apr 2022 11:07

Plint fra Swisssonor med gel mushrooms. Armboardet passer angiveligt til en Ortofon tonearm.
Hastigheden kører ret stabilt mellem 33,2 og 33,4. Jeg tænker ikke at jeg kan høre den slags udsving ;)

Næste skridt er at finde en passende tonearm. Jeg har en ret god Grado pickup, som jeg kan montere, men også en Tekni-fi K3, som kan finde plads på en ny arm.
For at holde vintage stilen har jeg tænkt på en SME 3009, men jeg tænker også at en Jelco eller endda en Thomas Schick 9" kunne være et godt match.

Ideer modtages med tak!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf hess » man 18. apr 2022 20:13

Det ser godt ud. Fedt du kunne bruge min gamle tråd til lidt inspiration. Jeg har selv en MK2'er der skal igennem møllen på et tidspunkt.

Jeg synes du skal købe alle de arme du ka li' og så skifte lidt af og til. Det er så dejlig nemt på en 124'er :)
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » tirs 19. apr 2022 21:09

Tak Hess
Det er første gang jeg har rodet under hjelmen på en pladespiller. Det har været sjov. Næste skridt er at fifle med en ny arm...
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » lør 23. apr 2022 12:57

Nå, men..
Næste skridt er nok ikke kun at købe en ny arm..
Jeg er blevet i tvivl om centerlejets og indertallerkenens kvalitet.
Når jeg slukker for motoren går der kun 33 sekunder før tallerkenen står stille. Det er i hvertfald noget mindre end min gamle Lenco og jeg kan tilmed se at tallerkenen ikke kører helt plant. Jeg kan se en ganske lille ujævnhed i kanten under kørslen, men ved ikke om det skyldes slør eller at tallerkenen er lavet sådan.

Hvad tænker I om det?
Er der brug for en justering eller reparation?

Venlig hilsen Lars
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf his067 » lør 23. apr 2022 13:56

*piccc*
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » lør 23. apr 2022 16:01

Point taken:
https://youtube.com/shorts/3C8oCsMnd3M?feature=share

Er denne ujævne gang normal eller typisk for en td124'er?
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf Fredmarantz » lør 23. apr 2022 20:48

tak for en yderst god illustration! :-)

Jeg tror ærligt talt ikke, at den fejler noget. Det ser ud til, for mig, at de bearbejdninger/riller/udfræsninger mv. der er lavet i hovedtallerkenen, som forleder os til at tro, at der er ujævnheder, ikke er en del af tallerkenens egentlige "hovedform" - overtallerken (top-platter) er ligeglad med de nævnte bearbejdninger i godset på selve tallerkenen, så hvis toptallerkenen er helt plan, burde der ikke være problemer. håber, at dette gav mening?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » søn 24. apr 2022 00:28

Hej Freddy
Tak for tilbagemeldingen.
Det giver fin mening. Hvad tænker du om det hurtige stop af tallerkenen efter sluk?
Jeg har læst at et helt perfekt leje kan køre op til 2 minutter..
Men jeg er ny med 124eren og har endnu ikke monteret en arm og pu, så jeg ved ikke om det påvirker lyden og hvad jeg kan forvente..
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf Fredmarantz » søn 24. apr 2022 00:37

Ja, det hurtige stop antyder vel øget friktion i spindellejet. Dette er et sammensurium af adskillige fænomener. Slidtage spindel - slidtage leje - oliemængde - oliebeskaffenhed - trustplate tilstand - kugle nederst på spindelens tilstand. Jeg kan ikke komme i tanker om flere. Jeg mener at huske at vores ærede bruger KlausM har en TD124 med en nærmest naturstridig lang "afløbstid". på henved 3 min. Hvordan han har gjort det, kan jeg ikke huske.

Jeg har flere TD124'ere - og alle spinder af, så vidt jeg husker, på omkring 1 min og op til 1 min 15 sek. jeg er ikke helt tilfreds med dette og agter at gå på jagt efter længere afløbstid, når jeg føler mig hildet til det. For mine maskineres vedkommende mistænker jeg primært kugler og trustplaten på hovedspindelen.

Jeg tvivler på, at det påvirker lyden - medmindre lejets tilpasning til spindelen er så "off" at det ligefrem skrumler. Men der tror jeg ikke, at du er med din.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster