Brum fra ERA med SME

Analog når det bedst

Brum fra ERA med SME

Indlægaf MKO » ons 18. maj 2022 08:27

Vi har en almindelig ERA mk6 med SME-arm. Kablet fra armen er nyere, og det er en ordentlig kvalitet.
Der er ret kraftig irriterende brummeri når volumen er skruet bare lidt op.

Det jeg slet ikke forstår er, at når jeg tilslutter stelledningen til den dertil indrettede på den ydmyge Yamaha forstærker - så bliver det mange gange værre.

Mon der er en der kan spotte hvad jeg gør forkert, eller hvordan det kan være? Har desværre kun én grammofon, ellers kunne jeg prøve med en anden.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf Elektronik » ons 18. maj 2022 08:33

Er det kun, når du bruger pladespilleren?
Hvad med fx CD indgangen på forstærkeren?
Elektronik
 

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf Gah » ons 18. maj 2022 08:44

Da jeg i sin tid modtog min Era direkte fra importøren, så havde jeg samme problem.
De havde glemt at forbinde selve SME armbasen / armen til stel, du kan tjekke dette, ved at holde på armen og så bemærke om brummet bliver forstærket ved denne berøring.
Hvis at det er dette, så har du jo blot nogle lange uskærmede ledninger løbende igennem armen og ned til ledningsstikket.
Jeg kan ikke komme til min egen lige nu, men jeg mener, at der er en lille lodde flig, nede under armbasen som der med en lille stump ledning skal forbindes til stel på udgangs stikket.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf MKO » ons 18. maj 2022 10:19

Tak for svar. Har netop testet begge dele:

Det er kun grammofonen.

Uanset hvor jeg rører på arm og plint er der kun samme brum.

Det er virkelig underligt og svært irriterende, for selvom musikken er lidt over middel, kan vi høre den konstante brum.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf MKO » ons 18. maj 2022 10:29

Her er et billede af ERAéns underside med tilslutninger. Stelledningen sidder fast opp i grammofonen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf Elektronik » ons 18. maj 2022 11:34

Der er mange malede overflader.
Prøv lige med et multimeter i Ohm indstilling og se om du har reel stel hele vejen igennem.
Elektronik
 

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf X-ray » ons 18. maj 2022 12:33

Ja - der er ikke noget entydigt som viser, at stelledningen når ud til armen.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf KenRas » ons 18. maj 2022 12:36

Jeg ville skille stikket ad og rense kontakterne. Især den kontakt der udgør stelforbindelsen over den ene skrue, har jeg haft problemer med på min ERA/SME combo.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf MaxJ » ons 18. maj 2022 12:40

Den stelledning der er skruet på stikket ser ikke ud ti lat have forbindelse med noget. Det er lidt svært at de på billedet.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf Gah » ons 18. maj 2022 13:17

I forbindelse med at der er sat nye kabler i armen, så har man sikkert ikke været opmærksom på den ledning, som der skal jordforbinde armen, det ser ud til på fotografiet, at det kun er ledningerne til pickuppen som der er monteret på stikket, men at hele armen “svæver” og at stelledningen til armen mangler.
Du kan evt prøve at holde en løs ledning på armbasen og til stelforbindelsen, jeg vil næsten tro at brummet så forsvinder / ændre sig.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf MKO » ons 18. maj 2022 13:55

Det hjælper desværre ikke med ledning mellem armbasen (alle mulige steder) og stelforbindelsen på forstærkeren. Der er dog en underlig ting. Når denne stelledning køres frem og tilbage på selve den sortmalede plint (af en slags blik) så kommer der samme "lyde" som når man renser pickup. Gætter på der er en fejl et sted, jeg aner bare ikke hvordan jeg skal finde den. Indtil videre er den ERA eneste i huset.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf MKO » ons 18. maj 2022 13:59

Min første ERA med SME var mage til, den blev købt ny i 1976 - fyldt op med selvklæbende blyplade og var stendød i resonans. Den stod så på en tyk tilpasset skifferplade og var rigtig god i mange år. Fjolset solgte den - så da vi igen ville købe plader valgte jeg den samme, ikke mindst for en dag at bruge armen på noget bedre. Ved godt der er mange der er bedre i dag end den SME 3009, men jeg kan nu godt li den.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf MKO » ons 18. maj 2022 14:11

Jeg har taget et billede mere. I den gule ring ses stelledningen loddet på. Det er så vidt vides en radiomekaniker i en forretning på Frederiksberg, som har sat den på. Da jeg købte den for tre år siden var det tydeligt at hele kablet var nyt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf lillebror » ons 18. maj 2022 15:15

Bare lige for udelukkelsens skyld, så tjek lige om det kan skyldes placering af kabler og pladespiller ift forstærker og andre "brumskabere".
Det kan måske også være en dobbelt stelforbindelse med en slags brumsløjfe som resultat.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Brum fra ERA med SME

Indlægaf X-ray » ons 18. maj 2022 15:33

På dit sidste billede ses at forbindelserne også ud til armen er til stede. Hvis du ikke har noget at rense med - bør du som det mindste prøve at skille stik ad... få det motioneret lidt også stelforbindelsen. Er den med løs pickup hus, gælder det også dér.
Du har haft den 3 år uden at bruge den... er der noget du glemmer at fortælle. Måske lidt flere billeder kan dæmme op...

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster