Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Analog når det bedst

Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf Captain Phoenix » søn 4. dec 2022 22:41

KenRas skrev:Alle 10 skiver jeg fandt i dag er nu renset og står i kø for at blive lyttet til. Det er primært dansk musik og så lige to skiver med Doors jeg ikke havde. De 2 første TV-2 skiver har jeg aldrig nogensinde set på et loppemarked. Deres andre skiver ser man tit.

Det var da en fortrindelig høst, Kenneth. Tillykke.
Hvilken pladevasker bruger du?
Jeg tror jeg er på vej til at anskaffe en ultralyds-renser, men har ikke helt besluttet mig endnu.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf KenRas » søn 4. dec 2022 23:49

Jeg bruger en disco-antistat Gen II fra tyske knosti.de

Min er købt i phono.dk, du kan se den her: https://phono.dk/produkt/knosti-generat ... aderenser/

Væsken er ret dyr, 399,- pr. Liter. Jeg overvejer at prøve destilleret vand i stedet for, der får jeg dog ikke den antistatiske virkning.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf Fensten » søn 4. dec 2022 23:59

KenRas skrev:Jeg bruger en disco-antistat Gen II fra tyske knosti.de

Min er købt i phono.dk, du kan se den her: https://phono.dk/produkt/knosti-generat ... aderenser/

Væsken er ret dyr, 399,- pr. Liter. Jeg overvejer at prøve destilleret vand i stedet for, der får jeg dog ikke den antistatiske virkning.



Du kan spare en "hund" ved at bruge Spin Clean istedet. Det fungerer fint for mig.

https://www.av-connection.dk/?PNo=SPCL- ... 0gQAvD_BwE


Mvh.


Fensten
Senest rettet af Fensten man 5. dec 2022 08:15, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re:Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf trikker » man 5. dec 2022 01:04

jeg har også knosit med drejehåndtag.
Jeg fremstiller selv væsken.
1 dl isopropylalchohol
4 dl destilleriet vand
1 dråbe sulfo
1 dråbe afspændings middel ( den til opvaskemaskine.)
Det giver et godt resultet.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf mondial » man 5. dec 2022 09:30

Enig med Trikker :-)

Jeg benytter samme hjemmelavede blanding, jeg har vist en Skvis mere Isopropyl i, men ellers det samme.

Det har gjort jobbet her i mange år.

Husker den væske der hørte til Knosti sættet, der kunne godt komme lidt "fnulder" på PU nålen en efter afspilning af en plade - dette er helt forsvundet med ovennævnte blanding.
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf Hug » man 5. dec 2022 15:21

Jeg bruger næsten samme blanding til min gamle Keith Monks pladerenser. Jeg har recepten herfra

https://londonjazzcollector.wordpress.c ... cuum-rcms/

Ilfotol der er omtalt i ovenstående link er et effektivt afspændingsmiddel, som jeg også brugte, da jeg fremkaldte film.

I stedet for ren isopropyl bruger jeg en blanding af ethanol og isopropyl af denne type, der dog kun er 70%

https://renee.dk/vare/rengoeringsmidler ... -sprit-70/
JBL: SA600, SG520, SE400SE + SE408SE, L100 Century, L96
Thorens: TD124 (1stk. Beogram 3000, 1 stk. i SME plinth 2000), TD150
SME: s2 3009 og 3012, 3009 s3
Ortofon: MC 1+3 turbo, OM20, mm, div. Shure
Keith Monks KMAL (pladerenser)
Brugeravatar
Hug
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23 aug 2012
Lokalitet: Nordsjælland

Re: Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf KenRas » man 5. dec 2022 20:10

Tak for kommentarer allesammen, meget brugbart :thumbsup:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf KenRas » tirs 6. dec 2022 00:06

Hug skrev:Jeg bruger næsten samme blanding til min gamle Keith Monks pladerenser. Jeg har recepten herfra

https://londonjazzcollector.wordpress.c ... cuum-rcms/

Ilfotol der er omtalt i ovenstående link er et effektivt afspændingsmiddel, som jeg også brugte, da jeg fremkaldte film.

Artiklen her nævner specifikt at blandingen er til vacuum rensere og at den ikke er velegnet til fx. den jeg har fra knosti.de.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf The Canadian » tirs 6. dec 2022 11:55

Jeg har i snart 40 år brugt denne blanding ...
Virker ikke i min Audiodesk, men bruges nu kun til grovevask på en Knosti inden pladerne kommer over i Audiodesk'en

O&O
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af The Canadian tors 22. dec 2022 23:10, rettet i alt 1 gang.
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Re:Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf Fensten » tors 22. dec 2022 22:40

trikker skrev:jeg har også knosit med drejehåndtag.
Jeg fremstiller selv væsken.
1 dl isopropylalchohol
4 dl destilleriet vand
1 dråbe sulfo
1 dråbe afspændings middel ( den til opvaskemaskine.)
Det giver et godt resultet.



Aftenen før lille jule aften er blevet brugt på st rense plader.

Ovenstående opskrift virker rigtigt fint på min Spin Clean.

Ca. 4 Kapselfulde og destilleret vand for resten

De andre er sikkert også gode.

Men det er lidt større mængder end jeg har behov for.

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf MaxJ » fre 23. dec 2022 11:48

Hvor køber man Sulfo.? Kan almindelig opvaskemiddel ikke bruges i stedet. :lol:
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf kbekke » fre 23. dec 2022 13:21

Jeg har i flere år nu anvendt Pro-Ject's VC-S vakuum-renser med den tilhørende Wash-It væske, der både er alkohol-fri, bio-nedbrydelig, sikkert vegansk og meget andet godt i en 1:10 opløsning med destilleret vand.

Det kan helt sikkert gøres både bedre og billigere. Men ikke desto mindre er det nok den bedste hifi-investering, jeg har gjort, siden jeg fik lov at købe Harvey's vidunderlige L-100'er eller opdagede, hvad en Denon DL-103 er.

VC-S'eren udgør for mig et rimeligt kompromis mellem pris, kvalitet og effektivitet. Power til dem, der magter at stå med manuelle løsninger og hjemmebryggede mirakelvæsker. Men jeg gider det simpelthen ikke og jeg tror ikke, at jeg nogensinde var kommet igennem hele min samling, der trods alt kun er på godt 1000 plader uden min "pladevaskemaskine". Min VC-S har trofast og uden at kny fjernet utrolige mængder af fedt, støv, hår fra indtil flere forskellige racer af pattedyr, rester af tjald-mix (Black Sabbath på Vertigo!) og indtørrede pletter, hvis oprindelse, jeg heldigvis ikke har kunnet identificere.

IMG_0479.jpeg

Det er også en stor bekvemmelighed i det daglige, at jeg har fået indrettet et lille "vinyl-laboratorium", hvor det hele står klar og hvor jeg bare skal trykke på en knap for at være i gang. Det nødvendige "grej" står i sin lille kasse og den gamle arkitektlampe sørger for et ordentligt arbejdslys. Det larmer lidt, når man "støvsuger" sine plader, så ørepropper (eller hovedtelefoner med støjdæmpning) er en rar ting at have ved hånden. En god lup er også uundværlig, i hvert fald for mig, når der skal granskes matrix-koder.

IMG_0480.jpeg

Efter rengøringen kommer pladen - også de nye - i nye sleeves og så kommer der et lille mærkat på. Det startede jeg med, da jeg gik i gang med at rense min samling for at kunne følge med i hvor langt, jeg var nået. Men jeg er fortsat med det og nu har mærkaten fået en ekstra lille funktion, som for mig er tæt på genial:

Når pladen er ren, kommer den i sit nye sleeve med side 1 der, hvor mærkaten sidder og sådan vender alle mine plader - altid.

IMG_0484.jpeg

Det betyder, at jeg ikke, når jeg en sen aften i halvmørke og med øjne, der ikke er, hvad de har været, finder en plade frem fra reolen, skal stå og bøvle med at finde den første skæring. Heller ikke på de plader, hvor en eller anden lidt for frisk AD'er har fundet på det der "This Side - Other Side"-pjat eller hvor teksten er sat med mikro-typer.

Det er rigtigt, at der godt kan være en smule knitren og fnuller på pickup-nålen ved den første afspilning efter vakuum-rensning. Til gengæld er det kun meget få af mine plader, der har haft mere end en tur igennem VC-S'en. Herefter er det bare konsekvent at bruge kulhårsbørsten, holde selve pickuppen pinligt ren og undgå fedtfingre.

Nu startede det hele jo med Kaptajnens begær efter ultralyds-rensing. Jeg har selv haft kig på den estiske "Degritter", som John Darko præsenterer her:

https://www.youtube.com/watch?v=fPPwsV3 ... DarkoAudio

Men jeg vender lige skråen indtil videre. Man kunne jo også få en god rørforstærker, en fed MC-pickup med trafo eller rigtigt mange plader for de penge...

Nu er det imidlertid ikke alle, der er lige så hysteriske med hensyn til pladehygiejne, som jeg. Vores gamle kending Joe Bussard havde sin helt egen metode. Jeg har ikke selv prøvet den og vil nok heller ikke anbefale andre at gøre det.

Men det er sikkert... "effektivt" ;)

https://www.youtube.com/watch?v=agSC-dL ... =convict13
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf Max.H » fre 23. dec 2022 13:29

MaxJ skrev:Hvor køber man Sulfo.? Kan almindelig opvaskemiddel ikke bruges i stedet. :lol:



Ja
Sulfo blev forbudt til brug i opvaskemidler i midten af 70'erne da det er meget svært nedbrydeligt. Der er derfor en udbredt misforståelse at kalde nutidens opvaskemiddel for sulfo.
Max.H
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26 aug 2011
Lokalitet: 7400 Herning

Re: Pladevasker - Pladerenser - Ultralydsrenser

Indlægaf MaxJ » fre 23. dec 2022 13:40

Max.H skrev:
MaxJ skrev:Hvor køber man Sulfo.? Kan almindelig opvaskemiddel ikke bruges i stedet. :lol:



Ja
Sulfo blev forbudt til brug i opvaskemidler i midten af 70'erne da det er meget svært nedbrydeligt. Der er derfor en udbredt misforståelse at kalde nutidens opvaskemiddel for sulfo.


Jeps, lige nøjagtig. Underligt at det navn hænger fast på folk som ikke engang var født den gang.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 159 gæster