Defekt MC AT-pickup eller hvad?

Analog når det bedst

Defekt MC AT-pickup eller hvad?

Indlægaf pqrannes » søn 5. feb 2012 15:06

I en byttehandel fulgte der (gratis) som tidligere nævnt en Audio-Technica AT-OC9 MC pickup med.

Nu har jeg afprøvet den - på papiret - fine pickup af to omgange og hver gang har der manglet signal i den ene kanal.

Er den mon færdig eller er der mon noget at gøre?

Man kunne frygte at den tidligere ejer, som havde en problemer med at få lyd gennem armen på en grammofon AT- pickuppen, har gjort det utilgivelige; at måle for gennemgang på MC-pickuppen med et multimeter og dermed har taget live af den ene side.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Defekt MC AT-pickup eller hvad?

Indlægaf kbekke » søn 5. feb 2012 16:05

pqrannes skrev:I en byttehandel fulgte der (gratis) som tidligere nævnt en Audio-Technica AT-OC9 MC pickup med.

Nu har jeg afprøvet den - på papiret - fine pickup af to omgange og hver gang har der manglet signal i den ene kanal.

Er den mon færdig eller er der mon noget at gøre?

Man kunne frygte at den tidligere ejer, som havde en problemer med at få lyd gennem armen på en grammofon AT- pickuppen, har gjort det utilgivelige; at måle for gennemgang på MC-pickuppen med et multimeter og dermed har taget live af den ene side.

PQR


Kan du ikke lige forklare elektronik-analfabeten her, præcist hvad det er, der sker, når man gør det "utligivelige"? Altså, multimeteret (som er sat til at måle modstand) sender strøm igennem pickuppen og det overbelaster så de ædlere dele, eller hvordan?

mvh
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Defekt MC AT-pickup eller hvad?

Indlægaf his067 » søn 5. feb 2012 16:18

jeg må indrømme at jeg har gjort det mange gange på adskillige Ortofon pickupper uden problemer.

Prø om Van den Hul ikke kan reparere den. ellers The Cartridge Man
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Defekt MC AT-pickup eller hvad?

Indlægaf pqrannes » søn 5. feb 2012 16:48

kbekke skrev:
pqrannes skrev:I en byttehandel fulgte der (gratis) som tidligere nævnt en Audio-Technica AT-OC9 MC pickup med.

Nu har jeg afprøvet den - på papiret - fine pickup af to omgange og hver gang har der manglet signal i den ene kanal.

Er den mon færdig eller er der mon noget at gøre?

Man kunne frygte at den tidligere ejer, som havde en problemer med at få lyd gennem armen på en grammofon AT- pickuppen, har gjort det utilgivelige; at måle for gennemgang på MC-pickuppen med et multimeter og dermed har taget live af den ene side.

PQR


Kan du ikke lige forklare elektronik-analfabeten her, præcist hvad det er, der sker, når man gør det "utligivelige"? Altså, multimeteret (som er sat til at måle modstand) sender strøm igennem pickuppen og det overbelaster så de ædlere dele, eller hvordan?

mvh


Ja, det er netop sådan, at jeg har forstået, at man ikke må gøre med en MC pickup. Måske tager jeg (jf. his067s kommentar).

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Defekt MC AT-pickup eller hvad?

Indlægaf mcs_5 » søn 5. feb 2012 16:53

Et gammeldaws analogt multimeter kan sende en for høj strøm gennem en pickup. Et mere moderne og/eller avanceret multimeter burde ikke gøre det. Men jeg tror nu nok jeg ville være forsigtig...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Defekt MC AT-pickup eller hvad?

Indlægaf Tube mania » søn 5. feb 2012 17:00

pqrannes skrev:I en byttehandel fulgte der (gratis) som tidligere nævnt en Audio-Technica AT-OC9 MC pickup med.

Nu har jeg afprøvet den - på papiret - fine pickup af to omgange og hver gang har der manglet signal i den ene kanal.

Er den mon færdig eller er der mon noget at gøre?

Man kunne frygte at den tidligere ejer, som havde en problemer med at få lyd gennem armen på en grammofon AT- pickuppen, har gjort det utilgivelige; at måle for gennemgang på MC-pickuppen med et multimeter og dermed har taget live af den ene side.

PQR


Man kan ikke destruere PU'en på den måde, men pga den magnetisering som den svage strøm fra instrumentet forårsager anbefales det ikke at måle på MC pu'er med multi-meter, men med RCL meter fordi de måler vha en tonefrekvens som ikke skader. Men det er altså ikke pga måling den er tavs, men jeg vil antage den er afbrudt af anden årsag...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Defekt MC AT-pickup eller hvad?

Indlægaf kbekke » søn 5. feb 2012 17:36

mcs_5 skrev:Et gammeldaws analogt multimeter kan sende en for høj strøm gennem en pickup. Et mere moderne og/eller avanceret multimeter burde ikke gøre det. Men jeg tror nu nok jeg ville være forsigtig...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


OK. Rart at vide. Takker.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 160 gæster