Lenco L-78

Analog når det bedst

Lenco L-78

Indlægaf msg1979 » fre 9. mar 2012 00:39

Har erhvervet mig sådan 2 stykker, der begge er serviceret med renset motor, nye lejer, nye pickupnåle med mere. Begge superflotte og samlet ud fra de bedste dele af 6 styks! :Thumpsup:

Er der nogen der lige kan give lidt input til hvad jeg skal forvente mig af sådan en fætter?

Kender lidt til Thorens og luxman pladespillere ren lydmæssigt, men har aldrig hørt en Lenco?

Den ene skal jo nok videre, da jeg kun skal bruge en (medmindre en i omgangskredsen kan bruge den anden). Hvad må sådan en enkelt koste? 300-500kr?
msg1979
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 30 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Lenco L-78

Indlægaf r-l-b » fre 9. mar 2012 00:50

msg1979 skrev:Har erhvervet mig sådan 2 stykker, der er serviseret med renset motor, nye lejer, nye pickupnåle med mere. Begge superflotte! :Thumpsup:

Er der nogen der lige kan give lidt input til hvad jeg skal forvente mig af sådan en fætter?

Kender lidt til Thorens og luxman pladespillere ren lydmæssigt, men har aldrig hørt en Lenco?

Den ene skal jo nok videre, da jeg kun skal bruge en. Hvad må sådan en koste? 300-500kr?


Hvis den er serviceret som beskrevet kan du med den rette arm og en god tung plinth få en pladespiller med god dynamik med et ekstra punch i bassen - den har masser krafter og en tung tallerken hvilket gør at den stort set ikke er til at stoppe - hverken af pladebørste eller af kraftige passager

Armen er det svage punkt da den er hænvgt op i to lejer af gummi - disse kan skiftes og så er den knap så slem - men en god arm fra en anden pladespiller gan gøre underværker

grunden til at en tung plint kan være en fordel er at værket jo er monteret i en relativ tynd udstandset metal plade - det giver rummel og forblandtning af støj fra motor, mellemhjul og centerleje

ved at koble denne metalplade direkte til en plint med høj masse forplater meget af den støj sig i træet og dør

der er vildt meget info på http://www.lencoheaven.net herunder et galleri af brugernes kostruktioner og designs på basis af Lenco L70/75/78 samt mere sjældne modeller

Du skal dog være opmærksom på at næsten ingen armen har samme geometri som Lencos hvorfor hullet ikke bare lige passer til at droppe en anden arm ned i
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Lenco L-78

Indlægaf msg1979 » fre 9. mar 2012 00:55

Så skal der anden arm på bygger man i anden plint? Gad vide hvilke arme der passer på!

Jeg hører ikke så mange plader endnu, men kommer jeg til det, er der klart et projekt :) Har adgang til ædeltræ og drejebænk/fræser

Kan jo starte med noget blygummi / bitumen indvendigt, hvis det giver en forskel
msg1979
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 30 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Lenco L-78

Indlægaf his067 » fre 9. mar 2012 01:00

Der skal mere til end blygummi. Jean Nantais (som er über-lenco-guru) bygger plinter der vejer omkring 35-40 kg. Du skal op i den vægt-klasse før det giver rigtig pote.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3832
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lenco L-78

Indlægaf msg1979 » fre 9. mar 2012 01:09

his067 skrev:Der skal mere til end blygummi. Jean Nantais (som er über-lenco-guru) bygger plinter der vejer omkring 35-40 kg. Du skal op i den vægt-klasse før det giver rigtig pote.


Jeps, men lidt gør vel også lidt ;)

Jeg fiskede efter lyden som sådan en står originalt? kontra fx en thorens 147, 318 og luxman 272 som jeg begge kender. Der er umiddelbart ikke planer om store plinter med mere, medmindre det bider sig fast. Så kan det måske godt blive et spændende projekt en dag :)

Er det en fin pladespiller eller hvordan? :)
msg1979
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 30 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Lenco L-78

Indlægaf r-l-b » fre 9. mar 2012 01:23

Det der er godt på en Lenco er motoren, pladetallerken og lejet

Det den kan som en thorens 160 en rega og andre remdrevne ikke kan er bundtræk - den har et meget solidt skub og det gør at musik lyder mere dynamisk - mere gang i alt ting - efter en velafstem lenco lyder en rega bare kedelig

den luxman du sammenligner med er vist en direkte dreven - og de fleste direkte drevne pladespillere i entry - og mellemklassen have ikke kraftige motorer nog og var lavet billigt og havde derfor et ringe signal og støjforhold

så med en god arm - hvilket godt kan være en rega 300 som du kan få brugt for 700 kr eller en lustre gst 1 som heller ikke koster mere - og en pickup fx en denon 110 high out put MC eller en denon 103 low output mc - får de en masse spilleglæde - du får bare lyst til at sætte den ene plade på efter den anden
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Lenco L-78

Indlægaf msg1979 » fre 9. mar 2012 01:26

r-l-b skrev:Det der er godt på en Lenco er motoren, pladetallerken og lejet

Det den kan som en thorens 160 en rega og andre remdrevne ikke kan er bundtræk - den har et meget solidt skub og det gør at musik lyder mere dynamisk - mere gang i alt ting - efter en velafstem lenco lyder en rega bare kedelig

den luxman du sammenligner med er vist en direkte dreven - og de fleste direkte drevne pladespillere i entry - og mellemklassen have ikke kraftige motorer nog og var lavet billigt og havde derfor et ringe signal og støjforhold

så med en god arm - hvilket godt kan være en rega 300 som du kan få brugt for 700 kr eller en lustre gst 1 som heller ikke koster mere - og en pickup fx en denon 110 high out put MC eller en denon 103 low output mc - får de en masse spilleglæde - du får bare lyst til at sætte den ene plade på efter den anden


Fedt!!! Er de arme så til at montere?
msg1979
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 30 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Lenco L-78

Indlægaf Louis » fre 9. mar 2012 09:42

msg1979 skrev:
r-l-b skrev:Det der er godt på en Lenco er motoren, pladetallerken og lejet

Det den kan som en thorens 160 en rega og andre remdrevne ikke kan er bundtræk - den har et meget solidt skub og det gør at musik lyder mere dynamisk - mere gang i alt ting - efter en velafstem lenco lyder en rega bare kedelig

den luxman du sammenligner med er vist en direkte dreven - og de fleste direkte drevne pladespillere i entry - og mellemklassen have ikke kraftige motorer nog og var lavet billigt og havde derfor et ringe signal og støjforhold

så med en god arm - hvilket godt kan være en rega 300 som du kan få brugt for 700 kr eller en lustre gst 1 som heller ikke koster mere - og en pickup fx en denon 110 high out put MC eller en denon 103 low output mc - får de en masse spilleglæde - du får bare lyst til at sætte den ene plade på efter den anden


Fedt!!! Er de arme så til at montere?


Det kommer an på hvordan du vil montere dem? Nogle ynder at genbruge lenco'ens armhul, men som r-l-b sige, er det lidt besværligt. En SME 3009 kan do passe hvis man skære hullet større, efter en templet, Formodenligt også en GST 1 - det har jeg aldrig prøvet ;)

Ellers kan man jo alternativt (som jeg foretrækker) gribe en vinkelsliber, og/eller stiksav og fjerne et hjørne af pladespiller, til et udskiftelig armboard alla:

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2762
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Lenco L-78

Indlægaf Louis » fre 9. mar 2012 09:44

Sorry for dobbelt post.
Senest rettet af Louis fre 9. mar 2012 20:31, rettet i alt 1 gang.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2762
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Lenco L-78

Indlægaf r-l-b » fre 9. mar 2012 09:55

en fordel ved at løse det som på Louis' billeder er at der ikke komme nogle direkte vibrationer fra lencoes metalplade over i pickuparmen
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Lenco L-78

Indlægaf msg1979 » fre 9. mar 2012 12:29

Genialt :)
Takker, så ved jeg da hvad der kræves og er af muligheder ved armskift :)
msg1979
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 30 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Lenco L-78

Indlægaf his067 » fre 9. mar 2012 14:07

Linn Tonearme skulle passe direkte i Lencoen. jeg formoder at det includerer all Linn arme, fra Basik tol Ekos:
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=1695.0
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3832
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lenco L-78

Indlægaf msg1979 » fre 9. mar 2012 14:59

his067 skrev:Linn Tonearme skulle passe direkte i Lencoen. jeg formoder at det includerer all Linn arme, fra Basik tol Ekos:
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=1695.0


Tak! Så kan jeg jo ligeså godt gøre det nemt hvis der skal anden arm på :)
De er til at købe for penge kan jeg se på ebay...

Må hellere grave lidt å den side. Ser ud til at der er rigtig god info at hente derinde som en skrev tidligere
msg1979
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 30 jan 2012
Lokalitet: Odense


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 30 gæster