Garrard SP 25 mrkIII

Analog når det bedst

Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf DJ Poul O » tirs 12. jun 2012 14:40

Har lige skaffet denne lille lækkerbisken og satte den forventningsfuld til. Helt død. Nogen der har et bud
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf KlausM » tirs 12. jun 2012 15:32

Du må være lidt mere specifik, død som pladetallerkenen drejer ikke rundt eller død som ikke noget lyd i højttalerne?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2260
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf DJ Poul O » tirs 12. jun 2012 18:34

Ingen reaktion fra motor. Man kan løfte armen ind over pladetallerkenen og sætte skifteren på manuel eller auto, og så dreje skiven ved håndkraft. Armen kører fint tilbage og lægger sig. Skifteren hopper tilbage til off position. Så mekanikken kunne godt tænkes at virke.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf KlausM » tirs 12. jun 2012 19:17

Hvad med drivrem, er den intakt?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2260
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf Tonni » tirs 12. jun 2012 19:40

Kender ikke lige denne model, men ved nogle af de (semi)automatiske grammofoner, skal man føre armen væk fra pladetallerkenen for at starte motoren. Kunne det være tilfældet her?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf Bent Egholm » ons 13. jun 2012 00:19

Den burde starte når du flytter knappen over på manuel eller auto. Måske der er gået en sikring eller afbryderen er defekt? Hvis det er motoren der svigter tror jeg du må erklære spillen for død. Jeg tror ikke en sådan kan skaffes mere. Og der er ingen rem i den, da det er en god gammeldags mellemhjuler.
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf his067 » ons 13. jun 2012 08:28

For mange år siden da jeg var teenager havde en af mine venner sådan en: efter et par år gik den i stykker på den måde du beskriver: han påstod at det havde noget at gøre med en kondensator. Så hvidt jeg husker er den drevet af en firepolet AC synkronmotor som skal have en kondensator til at lave en "pseudo-fase". Kan det være den der er feset af?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf X-ray » ons 13. jun 2012 08:58

DJ Poul O skrev:Har lige skaffet denne lille lækkerbisken og satte den forventningsfuld til. Helt død. Nogen der har et bud

Nu syntes jeg bestemt ikke, at den er nogen lækkerbisken.... - men pyt nu med det ;) . Jeg har et værk stående til "pluk" - det er dit, hvis du vil ha' det! Det har i noget tid, stået og lænet sig op ad skrallespanden - men er altså ikke røget ud endnu ;) Jeg vil gerne plukke stumper til dig og sende - om nødvendigt!
Som jeg lige husker det - er det ret simpelt/overskueligt mht. arm der aktiverer kontakt - som så igen giver strøm til motor.... :!:

Det er jo netop dette værk - som også sidder i Tandberg TR200-Compact. Den jeg havde med til Vintage-træf. "Med det blå låg". Derfor ligger jeg inde med dette værk...!

Umiddelbart er der ingen sikring i den! Jeg syntes - at kunne huske, nogen af dem havde en separat Riaa indbygget med sikringer på! Hvis pladespiller bliver forsynet fra den - kan det godt være, at den går over sikringerne dér!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf DJ Poul O » tors 14. jun 2012 13:27

Tak for indlæg.
Indtil videre ser det ud til at rem og sikring kan udelukkes!
Kondensator bliver lokaliseret når min datters fødselsdag, med omkring 10 overnattende 10-12årige tøser, er overstået her i weekenden!

Og hvad angår lækkerhed, så har min gamle Citroen C5 weekend en langt højere lækkerhedsfaktor end lad os sige en Audi Q7. Nok om det.

Skulle den genopstå fra de døde, så bliver det i et set up a la billedet her:
IMG_0024.JPG


Jeg vil gerne samle et lille velspillende anlæg til 78ere. Højtalerne lyder rigtig godt, størrelsen taget i betragtning.


Til X-ray:
Jeg vil meget gerne have indmad. Hvis det blever aktuelt, så må jeg lige sende en af mine venner i Kbh afsted.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf ole n 84 » tors 14. jun 2012 22:52

Hej

Har du prøvet at skille den ad, og se om motore kan køre rund med håndkraft. Nogen gange kan motoren sætte sig fast når den ikke bliver brugt længe, det er noget med at den olie der er i motoren godt kan stivne og få motoren til at sætte sig fast så motoren ikke kan køre rundt.

Jeg havede engang en B&O grammofon som ikke kunne køre rundt, så jeg skildte den ad og drejede motoren rundt med håndkraft til at den kunne køre fridt rundt og så virkede den igen.
ole n 84
 
Indlæg: 1110
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf DJ Poul O » lør 16. jun 2012 11:41

The story so far:
Sådan en pladespiller har ikke drivrem, altså direkte drevet.
Den har tilsyneladende ikke en sikring. Men det har den så altså alligevel! Dens sikring sidder skjult i det asynkrone "drev" (eller hvad det nu er den dims hedder med en masse kobbertråd rullet rundt). Jeg har ikke selv et ohmmeter, men det skulle hurtigt kunne afsløre fejlen. Det skulle efter, hvad jeg har fået fortalt, dreje sig om samme princip som gælder for rigtig mange gamle Phillips pladespillere. Måske er det endda af den type hvor sikringen kan loddes. På korrekt temperatur, etc - ikke noget for mig.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf kbekke » lør 16. jun 2012 13:17

Det er en mellemhjuler, derfor ingen drivrem!

Hent manualen på vinylengine.com og gennemgå afsnittene om opstilling og vedligehold. Du skal altid sikre dig, at det mekaniske er i orden, inden du begynder at rode med det elektriske.

:Gammel:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf Bent Egholm » lør 16. jun 2012 15:10

Undskyld DJ Poul, men hvorfor spørger du om hjælp når du åbenbart ikke læser de indlæg der kommer. Jeg påpegede allerede d. 13. at Garrard'en er en mellemhjuler, og alligevel påstår du idag at den er direkte drevet.....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf DJ Poul O » lør 16. jun 2012 16:52

Undskyld Bent.
Jeg har så godt som ingen forstand på mekanikken i pladespillere. De eneste måder jeg har hørt om, er direkte og bælte/remdrevet. Så når den ikke har en rem, så tænker jeg at den måtte være direkte drevet. Det er så forkert. Undskyld min uvidenhed!
Men havde jeg været ekspert, havde jeg jo ikke behøvet at spørge!

Men det virkelige spørgsmål er: Betyder det noget om det er en direkte, rem eller mellemhjuler hvis den overhovedet ikke kører?

Til kbekke.
Tak for henvisning.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Garrard SP 25 mrkIII

Indlægaf Tube mania » lør 16. jun 2012 17:25

Ja...det gør det..pga af forskellige principper har de forskellige fejl...
Som Ole N påpeger...motoren kan have sat i sig i udtørret olie...du må have plade-tallerkenen af og se om motor og mellem-hjul drejer let rundt (by hand) og uden strøm. Det er betingelsen for at komme videre med den.... :Skor:

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster