Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Analog når det bedst

Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf Tonni » lør 29. maj 2010 12:50

Som skrevet i overskriften, står jeg for at skulle vælge arm til min 124 / AT-OC9 combo...
Er der nogle her der kender til hvilken af disse arme der vil gå bedst sammen med ovenstående?

Billede

Selv hælder jeg mest til den i midten. - Det er en Tom Fletcher / Nothingham Analogue space arm
Men da den er "moderne"...

Det ender nok med jeg må til at lave tre armboards! - (sikket luksus problem!)

Gode råd modtages!!!
Senest rettet af Tonni ons 23. jun 2010 18:55, rettet i alt 1 gang.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf r-l-b » lør 29. maj 2010 13:07

tre armboards - helt klart
hvis du nu først laver nogle primitive nogle og lytter dig frem - så kan dine ører jo guide dig til rette valg
ha ikke hørt en nottingham så den vil jeg ikke udtale mig om
de andre to er smag og behag - jeg vil mene lustre er den bedste og sme den mest klassiske
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf bjerager » lør 29. maj 2010 19:24

Tjae, det skal nok ikke være den med den største effektive masse, men ellers...

I øvrigt r-L-B, jeg har lige spist en lækker hjemmelavet pizza, og du har helt ret i det med de frosne pizzaer...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1900
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 30. maj 2010 09:51

Top enig på det med pizzaerne! Nu guffede vi en mægtig -hjemmelavet- skaldyrspaella i går, så bare tanken :shock:

Jeg ville da afgjort også fikse tre hurtige armboards, ned i byggemarkedet og købe en rest-stump xfinér - og så i gang med at lege, sikken en mulighed for at slå en weekend i stykker :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf Tonni » søn 30. maj 2010 10:13

ja så må jeg jo i gang! - har en god stor plade pertinax stående ude hos en ven. Mener den er ca 3-4 mm tyk.
Mon ikke den kunne bruges? er der nogle der ved om pertinax er akustisk velegnet? Overvejer to lag med et passende lag "bly" mellem. - Eller er x-finer det bedste valg her?

Med hensyn til egenvægten på de arme så ved jeg at 3009'eren har en egenvægt på 12,5 g og en anbefalet pickupvægt på 2 - 20 g, Not'en har en anbefalet pu-vægt på 2 - 20, og Lustre'n en anbefalet pu-vægt på 4 - 24...
Så valget kommer nok til at stå mellem SME og Not, når det gælder AT-OC9'eren...
Men har planer om, at prøve, at lege med en DL103. - Når jeg en gang får "tid" igen. Og der vil Lustre armen sikkert være et godt valg?

Mange tak for jeres kommentarer!

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf mcs_5 » man 31. maj 2010 02:55

Boptilyoudrop skrev:Top enig på det med pizzaerne! Nu guffede vi en mægtig -hjemmelavet- skaldyrspaella i går, så bare tanken :shock:

Dine pizzaer kan også anbefales :Thumpsup:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf MDA » man 31. maj 2010 08:31

Dejligt luksus problem du har Tonni :)

Jeg slår lige på tråden inden for de nærmeste dage.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf Martin_Kbh » ons 7. jul 2010 19:54

Jeg har samme dilemma også på en TD124. Jeg overvejer meget kraftigt en 312s af den simple årsag at den spiller rigtigt godt...meeen pyyyhaaaaa hvor er den grim...øv. Må give RLB ret i at den gamle 3012 er og bliver en af de pæneste 12" arme til en TD-124.

Spiller pt med en 3009 II med en Analog Tube Audio bronze knife edge og ekstra vægte til at udbalancere min SPU. Det lyder da dejligt - men er sikker på geometrien i en 12" vil give et yderligere løft.
Martin_Kbh
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 jun 2010

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf Tonni » ons 7. jul 2010 21:46

Ja Martin!
Kan kun være enig med dig i at en 312 ikke harmonerer med en 124 Den er alt for firkantet og high-tech til at harmonere med 124'erens bløde former! Så ja en 3012(R) var nok løsningen, især i en rewiret udgave...
Men de er svære at komme i nærheden af, både på den ene og den anden måde! :( Kender en der har to 124'ere med 3012, men han vil desværre ikke af med den ene... (endnu...)

Når nu jeg kommer til at tilbringe lidt mere tid her hjemme, skal jeg også love for der skal laves et par armboards eller tre...! - Uha kan ikke vente på ferien kommer...!
Er helt sikker på at den Ace Space er den bedste af de arme jeg har men er også i syv sind af hensyn til det designmæssige! - Og så er der en anden ting man skal have in mente. Der er begrænsninger med hensyn til hvor høj armbasen må være! - Det betyder at man må lave en sænket brønd f.ex. til lustre'n...
mvh
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf Martin_Kbh » ons 7. jul 2010 23:53

Tonni skrev:Der er begrænsninger med hensyn til hvor høj armbasen må være! - Det betyder at man må lave en sænket brønd f.ex. til lustre'n...
mvh
Er det ikke bare en opgave for en overfræser med et nyt og skarpt jern. Køb evt. et armboard til opgaven. Der er en fyr på ebay..søg efter "Jakehung"..ham har jeg købt flere armboards af.
Martin_Kbh
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 jun 2010

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf Tonni » tors 8. jul 2010 00:27

Martin_Kbh skrev:
Tonni skrev:Der er begrænsninger med hensyn til hvor høj armbasen må være! - Det betyder at man må lave en sænket brønd f.ex. til lustre'n...
mvh
Er det ikke bare en opgave for en overfræser med et nyt og skarpt jern. Køb evt. et armboard til opgaven. Der er en fyr på ebay..søg efter "Jakehung"..ham har jeg købt flere armboards af.

Jo det kan der selvfølgeligt være noget om. Men dels er det sjovere, mere udfordrende, og dels er det også et spørgsmål om økonomi, når jeg vælger selv at lave det. - Og ja der er meget der kan laves med en samling værktøj og et køkkenbord!
I mit tilfælde handler det om at have det sjovt uden at anstrenge finanserne. Og jeg tror også man har større glæde/tilfredshed ved det man har gået og nusset om, end hvis man "bare" farer ud og smider et vilkårligt beløb over disken... - Men er det ikke også en stor del af det at have med "vintage" at gøre?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf Martin_Kbh » tors 8. jul 2010 00:37

Helt enig med at nusse selv og spare hvor der kan spares..men du skal nok have en overfræser hvis du skal have en stabil bund/flade til basen på tonearmen - jeg tror ikke det bliver lige nok hvis du vil bore den ud.
Martin_Kbh
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 jun 2010

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf Jarle » lør 27. jul 2013 12:31

Har selv samme dilemma. Jeg har kjøpt en Lustre arm til min TD124, og erfarer at den er mye høyere enn ideelt. Selv med ekstra tykk platematte så blir den for høy for min SPU.

Jeg har sett at flere på forumet har brukt samme arm på TD124. Hva har løsningen blitt for dere?
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf Tonni » lør 27. jul 2013 13:42

Hej!

Nott'en var, sammen med AT-OC9, klart den bedste af armene. Men så ikke så god ud som sme'en.
Så igen et kompromis. ;)
Men bortset fra det står 124errn stand by da den skal have nyt bundleje i motoren.
Så vinteren kalder..
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dagens dilemma... Td124 og valg af arm!

Indlægaf his067 » lør 27. jul 2013 16:32

Martin_Kbh skrev:Jeg har samme dilemma også på en TD124. Jeg overvejer meget kraftigt en 312s af den simple årsag at den spiller rigtigt godt...meeen pyyyhaaaaa hvor er den grim...øv. Må give RLB ret i at den gamle 3012 er og bliver en af de pæneste 12" arme til en TD-124.

Spiller pt med en 3009 II med en Analog Tube Audio bronze knife edge og ekstra vægte til at udbalancere min SPU. Det lyder da dejligt - men er sikker på geometrien i en 12" vil give et yderligere løft.

Den nye M2-12r er heller ikke ueffen: og den kan tage SPUer

Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 41 gæster