Pu til Denon dp-67L

Analog når det bedst

Pu til Denon dp-67L

Indlægaf 0mega » man 6. aug 2012 23:25

Hejsa,
Jeg søger en ny (eller brugt) Pu til min Denon dp-67L. Jeg syntes jeg mangler lidt dybde og savner en mere fyldig lyd.
Spilleren er tilsluttet via en riaa pro-boxII, som måske ikke er det perfekte valg, men pladespilleren havde været en tur hos en bekendt og deres knægt havde leget Dj med den... Respektløst, øv! Pu var knækket og ledningerne flået af armen. Jeg ville ikke ofre for mange penge, før jeg vidste den kunne spille. så jeg købte blot Pro-boxII samt en billig pu i Hi-Fi klubben til ca. 650,-

Praktisk info:
Forstærker: Tysker 2 x 100 Watt som er i hybrid-konstruktion. Rør i forforstærkerdelen og transistorer i udgangstrinnet. Der benyttes vist to rør til selve bufferen og ét til strømforsyningen i forforstærkern.

Højttalere: Ældre men opgraderede AudioVector F3, men udskiftede Peerless enheder.

Nogle bud på en god kombination?
Mvh.
/F
Brugeravatar
0mega
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 feb 2012
Geografisk sted: Højbjerg (Aarhus)

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf mickr » tirs 7. aug 2012 01:26

Jeg kan lige supplere med at spillen er monteret med den lige tonearm.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf bjerager » tirs 7. aug 2012 08:44

Fed grammofon. Jeg har lidt erfaring med armen. En denon dl-304 passer godt tilden arm - den er relativt let. Men det afhænger jo også af, hvor meget du vil bruge af penge - og så vil det måske være en bedre idé at smide penge efter riaaen.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf his067 » man 13. aug 2012 16:58

bjerager skrev:Fed grammofon. Jeg har lidt erfaring med armen. En denon dl-304 passer godt tilden arm - den er relativt let. Men det afhænger jo også af, hvor meget du vil bruge af penge - og så vil det måske være en bedre idé at smide penge efter riaaen.

Jeg har en Dl 304 til salg for en tusse, hvis du er interesseret. Den er for let til min Ortofon arm.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf 0mega » man 13. aug 2012 18:19

his067 skrev:
bjerager skrev:Fed grammofon. Jeg har lidt erfaring med armen. En denon dl-304 passer godt tilden arm - den er relativt let. Men det afhænger jo også af, hvor meget du vil bruge af penge - og så vil det måske være en bedre idé at smide penge efter riaaen.

Jeg har en Dl 304 til salg for en tusse, hvis du er interesseret. Den er for let til min Ortofon arm.


Hej og tak for jeres svar.
Jeg har lånt en ældre Riaa (Holfi Ellipse), men syntes stadig jeg mangler lidt.
Jeg er derfor yderst interesseret i den 304, forudsat den er i ok stand. sender lige en PB.
Mvh.
/F
Brugeravatar
0mega
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 feb 2012
Geografisk sted: Højbjerg (Aarhus)

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf mickr » tors 30. aug 2012 09:47

Hej

304 er nu i hus hos onkel 0mega, men nu hører vi så at den pick up måske er lidt vel tung til den lige (letvægts)arm?

Det undrer mig egentlig lidt, idet den vist vejer 7 gram, og ifølge vinylengine skulle tonearmen fungere med pick upper på mellem 4 - 15 gram. 7 gram passer da meget godt så?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf bjerager » tors 30. aug 2012 12:39

Tjae, man kan få forskellige kontralodder til armen, og er kontraloddet ikke tungt nok kan den ikke udbalanceres - men ellers skulle der ikke være noget problem.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 31. aug 2012 21:17

mickr skrev:Hej

304 er nu i hus hos onkel 0mega, men nu hører vi så at den pick up måske er lidt vel tung til den lige (letvægts)arm?

Det undrer mig egentlig lidt, idet den vist vejer 7 gram, og ifølge vinylengine skulle tonearmen fungere med pick upper på mellem 4 - 15 gram. 7 gram passer da meget godt så?


Det var vist undertegnede der var lidt swifty der... Faktisk var jeg bare bange for at den måske var lidt for stiv til den lige arm, der ser meget let ud, hvilket måske kunne give en lidt problematisk resonansfrekvens? Men hvorfor jeg så ikke foreslog at vi fik det slået op, eller gjorde jeg...? Umiddelbart ser der ikke ud til at være opgivet nogen compliance krav på spillen og med det anlæg der står i Omegas stue, så vil man nok hurtigt kunne mærke hvis der er noget galt :thumbsup: Og der er jo ikke noget der kan eksplodere :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf mcs_5 » fre 31. aug 2012 23:09

DL304 er så vidt jeg husker i den ret bløde ende, så det er vel ikke helt forkert?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf his067 » lør 1. sep 2012 00:39

Et lettere pickup hus end det Audiotechnica 12 grams-hus, jeg sendte den i (f.eks et SME hus) vil måske også hjælpe (hvis jeg ellers forstår det ret, at I ikke kan udbalancere armen). Ifølge databasen på Vinylengine er Dnon DL304 forholdsvis stiv: 14 C.U. (så dér skulle ikke være noget problem). Desværre vejer mit Jelco hus det samme som Audio Technicaen, ellers ville jeg have sendt det.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf mickr » lør 1. sep 2012 01:22

Uha - nu må 0mega vist selv på banen. Som jeg forstår det, skal DL 304'eren monteres direkte på den lige letvægtsarm, der er født med et ikke-aftageligt headshell? Eller var der noget med en lille skrue på undersiden af armen? Jeg havde vist lidt travlt i køkkenet på det tidspunkt.

Det sidste jeg har hørt fra brormand, var at han endnu ikke er kommet i gang med at få monteret den, så vi ved slet ikke om der er problemer med at udbalancere armen, hvilket der formodentlig overhovedet ikke er 8)

Jeg tør godt vædde en tokrone på at der er nyt fra Højbjerg i løbet af weekenden ;)
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf kbekke » lør 1. sep 2012 01:55

mickr skrev:Uha - nu må 0mega vist selv på banen. Som jeg forstår det, skal DL 304'eren monteres direkte på den lige letvægtsarm, der er født med et ikke-aftageligt headshell? Eller var der noget med en lille skrue på undersiden af armen?


I skal bruge den headshell, der er monteret på armen ab fabrik. IKKE pille den af! På lige arme skal headshell/pickup sidde vinklet i forhold til armen, sådan som det er tilfældet på Denon'en nu. De SME-type headshells vi legede med forleden er alle beregnede til montering på S-formede arme. Skruen på undersiden af armen er kun beregnet til at justere azimuth på headshellen. Lad den være.

Der findes fire størrelser kontravægte til DP-67'eren: Small, medium-small, medium-large og large. De to første er beregnet til den lige arm og de to sidste, gæt selv.

Small er til PU-vægt 4-6 gram og medium-small er til 6-10 gram. Jeg sætter en Bøgedal på højkant på, at det er en medium-small, der sidder på nu og hvis I kan udbalancere en Rega pickup, så kan I formentlig også gøre det med en DL-304.

Kom nu bare igang, piger. Leif har jo vist jer, hvordan man gør :p
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 1. sep 2012 09:20

Rega pickuppen sad da lige i smørhullet, så vidt vi kunne se med min all round protractor. Så d'herrer har da ganske godt styr på processen, må man bare konstatere. :thumbsup:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf 0mega » lør 1. sep 2012 16:05

Så er det vist "0mega-tid" til at komme med en lille update!
0mega er bak online. I topform, efter nogle dage øst på.
Har ikke haft tid til at "lege" med 304én før i aftes og selv der, blev det kun til ganske få minutter...
304'eren er monteret direkte på armen. Den vejer en pæn del mere end min Reag, som sad på. kontravægt skulle ca. 1,5 cm længere bagud og aren skulle hæves ca. 1 cm.
Den er kun grov-justeret, da jeg ikke har fundet en protractor endnu (leder fortsat).
Lydmæssigt:
- Spiller noget lavere end rega pu'en. Der må være en væsentligt højere modstand i 304'eren.
- Langt finere i lyden og meget, meget fint med i diskantområdet (meget detaljeret), men ikke anmassende og skrigene.
- Bassen virker præcis og afbalanceret.
overall vil jeg nok mene den er meget/mere neutral, end tidligere benyttede Rega. Lydmæssigt lå jeg nok i den lidt varme ende, pga. Rør og højttalere. Tror kombinationen med 304 og rør,giver et lidt mere neutralt lydbillede.
Dom: indtil videre.... Glad, men ikke blown away!
Mvh.
/F
Brugeravatar
0mega
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 feb 2012
Geografisk sted: Højbjerg (Aarhus)

Re: Pu til Denon dp-67L

Indlægaf bjerager » lør 1. sep 2012 21:26

Outputtet er ikke så højt som på regaen. Og så måler denon compilancen ved en anden frekvens end eks. ortofon gør, så pickuppen er langt blødere i ophænget end talværdien giver indtryk af.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster