Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Analog når det bedst

Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf HelleMG » man 19. nov 2012 17:37

Hej,

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe.
Jeg har et Scan-Dyna 2400 anlæg, som jeg gerne vil koble en pladespiller til. Der er dog kun DIN stik i Scan-Dynaen, så hvordan kobler jeg pladespilleren til.
Så vidt jeg kan forstå kommer det også til at kræve en RIAA (?).

Jeg håber virkelig at I kan hjælpe, så der kan komme noget analog musik i mit hjem :D

OBS:
Hvis der er nogle gode forslag til en pladespiller til under 2500 kr., så er forslag velkomne. Har kig på denne http://www.hifiklubben.dk/produkter/ste ... r_sort.htm

Jeg har en lille vinyl samling, så vil hellere starte småt ud, og så kan jeg opgradere med tiden.
HelleMG
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 nov 2012
Lokalitet: Aalborg

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf hmt » man 19. nov 2012 18:08

Hej Helle

Jeg kender ikke Scandynaen, men fra billeder på nettet kan jeg se at det er en rimelig funky 70'er sag. Hvis der sidder en 'phono' indgang, så kan du tilslutte en pladespiller uden at bruge en RIAA - pick up forstærker. Disse DIN-stik er der ikke særlig meget positivt at sige om, synes jeg, og det er noget bøvl at få det til at passe sammen med stik osv.

Du har ikke overvejet at købe en brugt B&O grammofon, da der standard i forvejen sidder DIN-stik på dem? Så slipper du for bøvlet med omformere eller at lodde DIN på kablet fra en en ny grammofon? Jeg tvivler på at du vinder så meget ved at købe en ny og fin grammofon, hvis du vælger at bruge en omformer, frem for at spille på en ældre B&O, som også passer meget godt i designet til Scandynaen?

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 687
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf luc » man 19. nov 2012 18:14

Jeg er lidt uenig.
Det er relativt enkelt at omlodde rca til din. Og når det først er gjort ja så fungerer det fint.
Et løst din stik koster 15 kr.

Hilsen luc

Ps. Jeg gør det gerne Ib hvis du sender stumperne til mig.
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf HelleMG » man 19. nov 2012 18:15

Der er kun DIN stik på ScanDynaen, men har overvejet en B&O.
Udseendsmæssigt er jeg ret vild med B&O 1202 el. 1203. Men er der ikke noget med pick-uppen på sådan en B&O, nu er jeg ikke den store gør-det-selv, i hvert fald ikke når det kommer til elektronik o.lign., så det med at save armen af og installere en ny pick-up, det kommer jeg nok ikke til. Men kan der fåes pick-upper der passer til de gamle B&O?
HelleMG
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 nov 2012
Lokalitet: Aalborg

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf Allan. A » man 19. nov 2012 18:40

B&O grammofoner kan kun bruges med B&O pickup´er. Er selv B&O vintage mand. Men hvis du går efter en model med MMC 1-5 pickup´erne fra B&O får du en super pladespiller. Måske en Beogram med tangential kunne være en mulighed, de lyder rigtig godt.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf kbekke » man 19. nov 2012 18:47

Velkommen til.

Der kan købes adapterstik, der muliggør sammenkobling uden at skulle lodde selv. Noget i denne stil:

Billede

"Problemet" med B&O pladespillere er, at der kun kan anvendes B&O's egne pickupper, som er svære (læs: dyre) at få fat i. Beogram 1202 og 1203 kom med SP14-pickuppen, men SP6 og SP7 kan også benyttes. Til disse kan der købes uoriginale nåleforstatser, så hvis du får fat i en gammel pladespiller, hvor pickup'en er intakt, kan du sagtens få lyd ud af det alligevel. Det burde ikke koste mere end hvad du skal give for en ny pladespiller i f.eks. Hifi-Klubben.

Scandyna'en bør have indgang for pladespiller, men det er maaange år siden, jeg havde en. Er der ikke noget med at Bent Egholm har en stående? Måske han vil checke det for os?

Argon'en er en nem måde at komme igang med vinyl på, hvis man ikke stiller for store krav. Du kan dog sagtens finde noget ligeså godt til en billigere penge enten her eller på nogle af de sites, hvor der handles med brugte ting. Men husk at se dig for.

Held og lykke med det.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf Max » man 19. nov 2012 18:51

En Scandyna 2400 er udformet som mixerpult, den har mulighed for 2 grammofoner og 1 mikrofon på samme tid, så det er intet problem at koble en grammofon til den. Bare køb en PHONO til DIN adaptor.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf HelleMG » man 19. nov 2012 19:07

Jeg vil også helst have en vintage...kan godt lide retro-looket, men syntes det det kan være lidt en jungle, men hvilke der gode. Så hvis der er nogle af jer der kan anbefale nogle gode vintage pladespillere, så må I sige til.

Scan-Dyna må have et stik til pladespiller, i hvert fald i følge det her:
Billede

Desværre fulgte der ingen pladespiller med da jeg arvede den.

Må tjekke med Bent Egholm, om han kan hjælpe mig.

Det jeg egentligt mest er interesseret i, er at få en god, men forholdvis billig pladespiller der kan kobles til Scan-Dynaen. Aller helst vintage, så den passer lidt til anlægget.
HelleMG
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 nov 2012
Lokalitet: Aalborg

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf HelleMG » man 19. nov 2012 19:11

Max skrev:En Scandyna 2400 er udformet som mixerpult, den har mulighed for 2 grammofoner og 1 mikrofon på samme tid, så det er intet problem at koble en grammofon til den. Bare køb en PHONO til DIN adaptor.


Det var også hvad jeg fandt ud af ved at google lidt : http://www.hifiwigwam.com/showthread.ph ... s-any-gems

så skal der vist være fest i mit lille hjem, når jeg får det hele op og køre :cool1:

Hvis jeg så køber en PHONO til DIN adaptor, så sætter jeg DIN stikket i Scan-Dynaen, og PHONO i pladespilleren, hvis pladerspilleren har PHONO stik. Og hvis den har DIN stik, så skal jeg have et DIN til DIN stik. Er der korrekt forstået?
HelleMG
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 nov 2012
Lokalitet: Aalborg

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf HelleMG » man 19. nov 2012 19:12

Allan. A skrev:B&O grammofoner kan kun bruges med B&O pickup´er. Er selv B&O vintage mand. Men hvis du går efter en model med MMC 1-5 pickup´erne fra B&O får du en super pladespiller. Måske en Beogram med tangential kunne være en mulighed, de lyder rigtig godt.


Hvilke B&O pladespillere har det? Hvis nu jeg skal ud og søge efter en på markedet?
HelleMG
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 nov 2012
Lokalitet: Aalborg

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf Cinemad » man 19. nov 2012 19:26

Der er en række:

3000 (nyeste version, der findes tre forskellige modeller med det nummer)
3300
(3500)
(4500)
5005
5500
(6500)
(7000)
8500
9000
9500

Det er stort set den samme pladespiller, men med lidt forslkelligt design. Teknikken, og dermed lyden skulle være ens. Det er bare at lede. De fire der er sat parates om, har indbygget RIAA, og det behøver du ikke. Men du vil nok hurtigt finde ud af at de er meget dyrere end de andre, nu ved du hvorfor.

God fornøjelse med jagten.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf kbekke » man 19. nov 2012 19:30

HelleMG skrev:
Max skrev:En Scandyna 2400 er udformet som mixerpult, den har mulighed for 2 grammofoner og 1 mikrofon på samme tid, så det er intet problem at koble en grammofon til den. Bare køb en PHONO til DIN adaptor.


Det var også hvad jeg fandt ud af ved at google lidt : http://www.hifiwigwam.com/showthread.ph ... s-any-gems

så skal der vist være fest i mit lille hjem, når jeg får det hele op og køre :cool1:

Hvis jeg så køber en PHONO til DIN adaptor, så sætter jeg DIN stikket i Scan-Dynaen, og PHONO i pladespilleren, hvis pladerspilleren har PHONO stik. Og hvis den har DIN stik, så skal jeg have et DIN til DIN stik. Er der korrekt forstået?


Ja, pånær det allersidste. Hvis pladespilleren har det 5-benede DIN-stik og det passer i den rigtige indgang på Scandyna'en, så er der ikke brug for nogen adapter.

Beogram 4000, 4002 og 4004 er de første med tangentialarm. Firserudgaverne hedder Beogram 6002 og 8002, men her vi på vej ind i Allan A's generation :p Det er ikke helt vintage nok til mig, men fine pladespillere, især 8002. Her har du dog ikke samme mulighed for selv at skifte nålen, som med f.eks. 1202 og 1203.

Må vi spørge, hvilke højtalere der tænkes benyttet?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf MDA » man 19. nov 2012 19:35

Du kan låne en B&O plade spiller af mig, hvor der allerede sidder DIN stik på, også kan du finde ud af om du bliver bidt af det eller ej.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf HelleMG » man 19. nov 2012 19:47

kbekke skrev:
HelleMG skrev:
Max skrev:En Scandyna 2400 er udformet som mixerpult, den har mulighed for 2 grammofoner og 1 mikrofon på samme tid, så det er intet problem at koble en grammofon til den. Bare køb en PHONO til DIN adaptor.


Det var også hvad jeg fandt ud af ved at google lidt : http://www.hifiwigwam.com/showthread.ph ... s-any-gems

så skal der vist være fest i mit lille hjem, når jeg får det hele op og køre :cool1:

Hvis jeg så køber en PHONO til DIN adaptor, så sætter jeg DIN stikket i Scan-Dynaen, og PHONO i pladespilleren, hvis pladerspilleren har PHONO stik. Og hvis den har DIN stik, så skal jeg have et DIN til DIN stik. Er der korrekt forstået?


Ja, pånær det allersidste. Hvis pladespilleren har det 5-benede DIN-stik og det passer i den rigtige indgang på Scandyna'en, så er der ikke brug for nogen adapter.

Beogram 4000, 4002 og 4004 er de første med tangentialarm. Firserudgaverne hedder Beogram 6002 og 8002, men her vi på vej ind i Allan A's generation :p Det er ikke helt vintage nok til mig, men fine pladespillere, især 8002. Her har du dog ikke samme mulighed for selv at skifte nålen, som med f.eks. 1202 og 1203.

Må vi spørge, hvilke højtalere der tænkes benyttet?


Der var engang et par højtalere, måske Scan-Dyna som hørte til, men de røg desværre ud da min far flyttede. Har dog fået et par gamle Radionette af min farfar bare til at starte med.
HelleMG
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 nov 2012
Lokalitet: Aalborg

Re: Pladespiller til Scan-Dyna 2400

Indlægaf HelleMG » man 19. nov 2012 19:48

MDA skrev:Du kan låne en B&O plade spiller af mig, hvor der allerede sidder DIN stik på, også kan du finde ud af om du bliver bidt af det eller ej.


Det vil jeg meget gerne, min far bor i Støvring, så kommer tit forbi.
HelleMG
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 nov 2012
Lokalitet: Aalborg

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster