Holdbarhed på pick-up'er

Analog når det bedst

Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf Max » tors 27. dec 2012 22:52

Hej

Jeg har et par "vintage" pick-up'er til at ligge i en skuffe, en Ortofon FF15XE Mk. II og en Shure M95G.

Kan de tåle at blive så gamle, eller skal man bare smide dem ud ?

Og hvis de overlever, ja er det så typer der er værd at gemme ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf MDA » tors 27. dec 2012 23:22

Ud skal de ikke, for så vil jeg gerne lege lidt med dem 8)
Det må vel være ophæng som gøre at en pick up bliver forældet ?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf Max » tors 27. dec 2012 23:34

Er det nåleophænget du taler om, altså en del der skiftes sammen med nålen ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf MDA » fre 28. dec 2012 00:10

Ja nåleophæng kan/bliver stift med alderen og får pickup til at forvrænge, men lidt motion kan hjælpe på det.
Men hvis pickup bliver retippet, får de/kan de få ny ophæng.
(Jeg er ingen ørn mht. til det tekniske, men det er hvad jeg fandt ud af da jeg selv stod i samme situation)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf Max » fre 28. dec 2012 00:39

Ok, det vil sige at man godt kan gemme dem.

Så er spørgsmålet bare om det er typer der er værd at gemme.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf mcs_5 » fre 28. dec 2012 02:15

Shure kan du få nye nåle til billigt (sikkert under en hund). De gummidele der kan blive hårde bliver skiftet sammen med nålen. Jeg synes en Shure med uoriginal nål spiller fint...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf Sandie » fre 4. jan 2013 11:05

Hej

Jeg kan kun tilslutte mig de indlæg, som har beskrevet problemerne med den kritiske dæmpning af nålerøret. Det gummi, som ofte anvendes "damper" blødgøringsmaterialet stille og roligt og gummiet bliver stift og udøver ikke længere sin funktion: at dæmpe for problemer med "den høje egenresonans" som opstår i selve pickup nålearmen. Jeg har tidligere haft milighed for at teste lyden fra 2 pickering pickup 'er en ny og en gammel og der var blot 2 års forskel i alderen. Forældelse sker desværre relativt hurtigt.
Den måde, hvor jeg har ligesom omgået dette problem på er at have en pickup med et temmeligt kort nålerør. Det er en Dynavector 23R. Den er faktisk fortsat funktionsbar. Hemmeligheden er at der ikke er anvendt nogen form for kritisk dæmpning. Med en egenresonans i selve nålerøret på 50.000 Hz er dæmpning ikke nødvendig. Det er mit indtryk at HighEnd-pickup'er i dag går hen i mod denne løsning af problemet med den kritiske dæmpning ved at lave de korte nålerør.

Jeg vil mene at det er til at leve ned at skulle købe en udskiftningspickup, når man anvender pickuper i den mere billige ende af prisskalaen. Ved de dyrere pickuper gå efter pickuper med en høj egenresonans.

Jeg har tænkt mig at få en Dynavector 17D3 hvor egenresonansen er helt oppe på 100.000 Hz

Pickuperne er anvendt med en Dynavector D505 bi-axial arm på en modificeret Rega Planar 3 pladespiller

Godt at venyl-lyden fortsat lever!!

Med venlig Hilsen
Sandie
Dynavector Karat 17D3, Dynavector 23R, Dynavector DV505, Rega Planar 3 (x3), Stax CAX, Stax DA80M, IMF SRPM Mk IV (og nu også med Pickering XSV5000)
Brugeravatar
Sandie
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 02 jan 2013
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Ugelbølle

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf MDA » fre 4. jan 2013 11:27

Super fin info Sandie, det kommer med i betragtningen hvis der skal købes ny pick up :thumbsup:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf Sandie » fre 4. jan 2013 12:02

Hej igen.....

Jeg fik ikke lige med at specielt MC-pickuper ikke har muligheden for at få en udskiftnings-enhed, hvilket jo skyldes at spolerne jo er viklet omkring nålerøret modsat MM-pickuperne. Dette gør at MC-pickuper generelt er dyrere i brug. Jeg har prøvet at undersøge om der findes produkter, hvor der er bytte-pris for MC-pickuper uden at ind til videre at have fundet nogen.
Dynavector Karat 17D3, Dynavector 23R, Dynavector DV505, Rega Planar 3 (x3), Stax CAX, Stax DA80M, IMF SRPM Mk IV (og nu også med Pickering XSV5000)
Brugeravatar
Sandie
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 02 jan 2013
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Ugelbølle

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf eggers » fre 4. jan 2013 12:40

Jeg mailede Ortofon omkring netop det med gummiet, og de skrev at det kunne holde for evigt (næsten) hvis pick-uppen var opbevaret ved normal stuetemperatur. Det er mao. kun hvor slidt selve diamanten er man skal bekymre sig om.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf Sandie » fre 4. jan 2013 14:41

Hej igen

Ok, jeg medgiver at mine observationer er lidt gamle (ca. 30 år) med hensyn til hvorledes gummiet til den kritiske dæmpning "opfører" sig. Det er muligt at der er fundet måder at fremstille materialet på nu, som kan holde sin blødhed. Mine oplevelser fra tidligere var ret dramatiske og ud fra at flere high-end pickup'er er gået i retning af at have meget høj egenresonans (for at undgå den kritiske dæmpning) vil jeg dog fortsat være lidt bekymret fortsat trods løfter fra Ortofon.
Dynavector Karat 17D3, Dynavector 23R, Dynavector DV505, Rega Planar 3 (x3), Stax CAX, Stax DA80M, IMF SRPM Mk IV (og nu også med Pickering XSV5000)
Brugeravatar
Sandie
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 02 jan 2013
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Ugelbølle

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf Captain Phoenix » fre 4. jan 2013 17:20

Sandie skrev:Det gummi, som ofte anvendes "damper" blødgøringsmaterialet stille og roligt og gummiet bliver stift og udøver ikke længere sin funktion: at dæmpe for problemer med "den høje egenresonans" som opstår i selve pickup nålearmen.
En mulighed (endnu ikke prøvet hér) er at give ophænget en mikroskopisk dråbe Rubber Conditioner. Firmaet LaCross fremstiller noget, jeg med stor succes har anvendt til gummi-(motor)ophæng i pladespillere. Det gav gummiet blødheden tilbage - og dermed den ønskede evne til at absorbere motor-vibrationerne.
Noget lignende må kunne gøres på PU-gummiophæng - hvis nogen prøver/har prøvet, så lad os høre.

Iøvrigt er ophængets primære funktion vel ikke at dæmpe egenresonansen, men overhovede at sørge for at nålearmen kan bevæge sig som ønsket ift rilleudsving. Det er gummiophænget, der giver pu'en sin compliance - og dermed sporingsegenskaber. Der skal jo være en basal bevægelse før der er nogen egenresonanser at dæmpe.
Og disse dæmpes iøvrigt i høj grad af den kapacitet, pu'en belastes med (hvorfor bl.a. Ortofons magnetiske pu'er kan lyde lidt lyse/skingre, hvis de ikke belastes med op mod 4-500 pF).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf mcs_5 » fre 4. jan 2013 19:51

Captain Phoenix skrev:Ortofons magnetiske pu'er kan lyde lidt lyse/skingre, hvis de ikke belastes med op mod 4-500 pF).

En lavere belastningsmodstand end 47k pynter også. Jeg brugte vidst 33k med min OM/Dual et-eller-andet.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf Sandie » søn 6. jan 2013 09:36

Hej igen

Det er rigtigt nok at pickupens ophæng, som er af gummi, gør at nålerøret kan bevæge sig. Hele resonansproblematiken og de kompromier, som pickupfabrikanterne har gjort for at få pickuper til at lyde mere realistisk hører nok hjemme i en anden tråd.

Jeg synes godt om ideen om at "lægge nålen i blød" og så se om den kan "genoplives". Jeg har tænkt lidt over det med at Ortofon har udtalt at deres pickuper nok kan holde deres tid ud: Måske tænkes der på et almindeligt forbrug i et par år? Det er jo noget andet for en pickup der måske har siddet op en gramofon, som er fundet frem og solgt måske 10 elller 30 år senere. Så er løbet nok kørt med hensyn til at kunne rede gummiet i ophænget. Jeg har en bekendt, der netop har købt en ældre gramofon. hvor pickup'en var ubrugelig.

Med venlig hilsen
Sandie
Dynavector Karat 17D3, Dynavector 23R, Dynavector DV505, Rega Planar 3 (x3), Stax CAX, Stax DA80M, IMF SRPM Mk IV (og nu også med Pickering XSV5000)
Brugeravatar
Sandie
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 02 jan 2013
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Ugelbølle

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf JGreen » søn 6. jan 2013 11:31

Hej
Hvis det er ren natur gummi de har brugt så holder det næsten evigt.(så må der ikke bruges blødgører, det er til syntedisk gummi(blanings produgt))
Men hvis de har lagt stille længe skal de spilles til igen. Så den bliver blød igen.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 551
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster