Ortofon SPU og trafo

Analog når det bedst

Ortofon SPU og trafo

Indlægaf Jarle » tirs 16. jul 2013 10:59

Jeg har nylig kjøpt en Thorens TD124 i god stand. Jeg har også kjøpt en Acos GST-1 tonearm som jeg foventer å få i hus om en ukes tid. Jeg har lest veldig mye om Ortofon SPU, og har veldig lyst til å prøve denne. Etter det jeg har lest, så skal Acos armen kunne brukes med en SPU. Har noen erfaring med dette?

Jeg har en Ortofon T20 transformator liggende av den første typen med bypass knapp. Kan denne brukes til en SPU?
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf csso » tirs 16. jul 2013 12:18

Hej Jarle

En SPU er en fantastisk Pick up - jeg bruger selv Royal N udgaven.

T-20 kan godt bruges med en SPU, men du får nok kun 80% ud af din SPU med det step up - den pickup fortjener noget mere/bedre.

Skal det være Ortofon så kig efter en T-3000/5000. Jeg kan også anbefale en Kenwood KHA-50 - den har udkonkurreret et Gryphon step up her hos mig.

Ellers er der også passive trafoer lavet til SPU'er på eBay, til exorbitante priser.

Hæng på her i tråden - der skal nok komme flere forslag fra brugerne herinde (det er en af de fedeste ting ved netop dette forum)
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf his067 » tirs 16. jul 2013 13:51

Jeg bruger NLE 17 (Dact CT101). Den tager alt hvad man smider på den og lyder fantastisk med SPU. jeg har kørt SPU Classic, Gold, Anniversary 90 og 85 + Royal N med den. Jeg tror ikke de kan lyde meget bedre.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf Nullergøj » tirs 16. jul 2013 19:15

Denne vil passe fint, efter min mening men hør lige hvad andre siger.

http://ham.brugtgrej.dk/annonce/99551
Nullergøj
 

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf mcs_5 » tirs 16. jul 2013 19:36

Nullergøj skrev:Denne vil passe fint, efter min mening men hør lige hvad andre siger.

http://ham.brugtgrej.dk/annonce/99551

Så vidt jeg kan se, er det en 600:600 trafo - ikke en step-up. Men en trafo der ser ud som ny incl. porto er selvfølgelig altid interessant :cool1:

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf Nullergøj » tirs 16. jul 2013 19:38

mcs_5 skrev:
Nullergøj skrev:Denne vil passe fint, efter min mening men hør lige hvad andre siger.

http://ham.brugtgrej.dk/annonce/99551

Så vidt jeg kan se, er det en 600:600 trafo - ikke en step-up. Men en trafo der ser ud som ny incl. porto er selvfølgelig altid interessant :cool1:

Venlig hilsen

Mikkel


Du har ret, det er nok noget linie af en art.
Der står 0,32 på den, det man åbenbart ikke regne med .?
Nullergøj
 

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf diamondduck » ons 17. jul 2013 00:41

det er stadig vigtig at de passer sammen elektrisk,ellers kan lyde forfærdlig.Jeg har oplevet flere ex. på dette,men kan desværre ikke huske trafoerne.Selv en Ortofon Spu T100 spiller ikke optimal på alle spu'er
Brugeravatar
diamondduck
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 maj 2013
Lokalitet: københavn

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf Jarle » ons 17. jul 2013 09:19

Takker for tilbakemeldingene! Slik jeg tolker svarene så er det bare å prøve, men at det ikke er den beste trafoen som kan benyttes til SPU. Så nå starter jakten på en gammel SPU for en betalelig pris. Prisene på epay er til tider skyhøye!
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf Jarle » ons 17. jul 2013 13:06

Da var jeg heldig å få kjøpt en ny SPU Gold for en lav pris. Den er jo ikke ekte vintage, men designet er i hvertfall gammelt :cool1:

Så da vet jeg snart om T20 vil fungere med SPU!

Den er ny i eske, men etter hva jeg kan finne fra nettet så er den fra 80 tallet, så da er den vintage :OLO:
Senest rettet af Jarle ons 17. jul 2013 14:41, rettet i alt 1 gang.
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf mcs_5 » ons 17. jul 2013 13:09

Nullergøj skrev:Der står 0,32 på den, det man åbenbart ikke regne med .?

Nej, det er bare serien. Der står også et 4-cifret typenummer der skal være "rigtigt".

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf Nullergøj » ons 17. jul 2013 14:03

Ok, så blev jeg klogere. Tak.
Nullergøj
 

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf diamondduck » ons 17. jul 2013 18:36

det er en skrøne at de gamle spu'er er bedre.Jeg har lige købt en ny spu mono og den er fremragende.jeg haft nos spu'er og de lød ikke bedre end en ny udgave
Brugeravatar
diamondduck
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 maj 2013
Lokalitet: københavn

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf Jarle » ons 17. jul 2013 18:57

=> Diamondduck: Jeg har ingen grunn til å tvile på at de nye SPU er gode, og jeg hadde nok blitt fornøyd med en slik. Problemet er at jeg ikke har råd til en slik, og jeg ble derfor svært glad for å få en NOS vintage SPU for halv pris av den billigste nye. Samtidig passer den jo fint her i vintageforumet :p

Uansett gratulerer med din nye mono-pickup!
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf diamondduck » ons 17. jul 2013 19:52

Var der ikke noget med at man kun kunne køre med MM pu'er eller mono Spu'er fordi pladetallerken var magnetisk?
Brugeravatar
diamondduck
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 maj 2013
Lokalitet: københavn

Re: Ortofon SPU og trafo

Indlægaf his067 » ons 17. jul 2013 20:09

Det er vigtigt at bruge en nåletryksvægt med SPU og TD124, men i sig selv er der ikk noget problem: den magnetiske tiltrækning er konstant over hele pladetallerkenen.
Her er Thorens egne råd om SPU
Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster