Hvem kender til Decca PU'er?

Analog når det bedst

Hvem kender til Decca PU'er?

Indlægaf jcr1972 » fre 22. nov 2013 22:35

Hej alle!

Jeg har lånt sådan en Decca pick-up. Det er en grå model, og så vidt jeg har kunnet finde ud af på nettet, er det en eksportudgave af Decca blue fra midt 70'erne. Jeg har ikke kunnet finde det helt store om den på nettet mht. montering og den slags. Jeg gik ud fra de basale ting angående montering såsom VTA og justering med protractor. Satte nåletrykket til de foreskrevne 1,5 gr. Jeg vil mene min tonearm (All Balance arm fra midt 60'erne) måske er lige lovlig let til den PU, men igen, jeg ved ikke meget om sådan en Decca. Denne her skulle være iorden, men jeg var da noget chokeret da jeg fik lyd igennem. Jeg ved godt den har en speciel opbygning (positive scanning), men det lød lidt som om visse toneområder var i modfase. Og i det hele taget lød det som om nålen var slidt, så det var noget af et antiklimaks at få lyd igennem. Jeg kunne forestille mig at der er noget i vejen med en af spolerne i den, siden den har sådan en underlig lyd. Vist ikke en ualmindelig fejl hos dem.
Er der nogen herinde som har erfaringer med disse Decca plove, og er de så udmærkede som der også skrives om? Jeg er i hvert fald glad for at denne i første omgang kun var til låns... :lol: Jeg læste også at de tidligere udgaver af ffss PU'erne ofte var forskellige fra eksemplar til eksemplar. Så bliver det vel næppe mere engelsk...

Mvh.

Jan
jcr1972

Re: Hvem kender til Decca PU'er?

Indlægaf X-ray » fre 22. nov 2013 23:17

jcr1972 skrev:(All Balance arm fra midt 60'erne)

Jeg kan ikke hjælpe med Decca problemet... - men jeg er nysgerrig for at se den All Balance arm.
Gi'r du et billed?
Og hvilket værk du bruger den på?

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf jcr1972 » fre 22. nov 2013 23:39

X-ray skrev:
jcr1972 skrev:(All Balance arm fra midt 60'erne)

Jeg kan ikke hjælpe med Decca problemet... - men jeg er nysgerrig for at se den All Balance arm.
Gi'r du et billed?
Og hvilket værk du bruger den på?

Hilsen X-ray.

Selvfølgelig ;) Tager et par billeder imorgen og sætter på.

Mvh.

Jan
jcr1972

Indlægaf jcr1972 » lør 23. nov 2013 15:29

Her var lige et par billeder af armen. Grammofonen er en hollandsk Acoustical 2800

Billede

Billede

Billede

Mvh.

Jan
jcr1972

Indlægaf cardal » ons 27. nov 2013 22:15

Jeg har en Decca Maroon med VdH nål og den spiller fremragende. Huset er blevet dæmpet lidt, så det ikke resonnerer så meget. IMØ er det en af de bedste pic-up's der er lavet. Eksplosiv, silkeblød og med en holografisk evne til at gengive perspektiv og dybde. Har det bedst i en lidt tungere arm.
cardal

Lokalitet: Faaborg

Indlægaf Hackenberg » ons 27. nov 2013 23:04

Hørt, hørt, cardal! Blandt de fem mest dynamiske pu'er jeg har hørt. Kan dog have problemer med kraftige kvindestemmer. Rickie Lee Jones, Under the boardwalk fra Girl at Her Volcano på Sony biotracker tangentialarm. Forvrængning, død og kritte!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf X-ray » ons 27. nov 2013 23:27

jcr1972 skrev:Her var lige et par billeder af armen. Grammofonen er en hollandsk Acoustical 2800

Ja - det anede mig... ;)
Jeg har jo selv en Acoustical/Jobo med All Balance arm. Men med "Flash Gordon" pick-up huset - som en herinde fra kaldte det..!

Det jeg ville høre dig om, var mere relateret til motoren. Har du værdien på "phase-condensator" - eller nogen mulighed for at kigge i den, hvad der sidder...?
Er motoren i din - helt "brum/vibrations-fri"...? Har du "forbedret" den på nogen måder...?

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf jcr1972 » fre 29. nov 2013 21:13

Jeg har også et par andre pu huse til armen, men det er nogle jeg har fået fat på i anden sammenhæng. Om det er den type du refererer til ved jeg ikke ;)

Jeg har/har haft problemer med den :Bande: motor... Kondensatoren har jeg skiftet da den originale begyndte at sprutte og iøvrigt fik motoren til at svinge i hastighed. Jeg skal nok lige få kigget efter hvilken værdi den har. men kan du ikke aflæse det på din egen, eller mangler den helt?

Brumindstråling har jeg ikke haft problemer med, men derimod er motoren alt andet end vibrationsfri. Jeg har beklædt selve værket med det der selvklæbende asfalt på undersiden, og skiftet gummiophængene til motoren ud med små fjedre, så det hele er mere "flydende". Det hjalp, men ikke med den originale Shure pu! Problemet er at den fastsiddende del af motoren, statoren tror jeg den hedder, kun er skruet fast på en tynd plade. Der er ikke inerti nok i det til at udbalancere de små ryk motoren afgiver, og da den har et stort svinghjul/rotor, vil vibrationerne forplante sig ud gennem gummiophængene og over i selve værket. Lidt en skam for det hele er sgu lækkert lavet.
jcr1972

Tilbage til Grammofoner