Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Analog når det bedst

Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Indlægaf Dan63 » fre 6. dec 2013 23:39

Hej.

Jeg håber der er en herinde, som kan hjælpe!:)
Her i aften ville min kone og jeg lige sætte os ind og nyde en plade eller 2, men så var det bare lige det at Akai AP-007'eren kørte for langsomt(:
Jeg prøvede at skrue op og ned på hastighedskontrollen og skifte mellem 33 og 45 hastighederne, men intet hjalp. Den ville ikke komme op til den hastighed der var meningen ved 33 omdrejninger.
Akai'en er direkte drevet.
Jeg vil lige sige at jeg ikke kan se om der er noget galt med lyset til hastighedsjusteringen og selvom jeg drejede justeringen helt op var den stadigvæk markant for langsom.:)

Er der nisser i maskineriet eller har en af jer et forslag til hvad der ellers kan være galt?

På forhånd mange tak

Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 617
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Indlægaf Fredmarantz » lør 7. dec 2013 00:27

argghh - det kunne være flere problemer.

Jeg kommer i tilfældig rækkefølge i tanker om:

Er potentiometrene til finregulering af hastigheden intakte eller......?

Er der en optisk ting eller en oscillator inde i den, som er snavset eller måske ligefrem defekt....?

Er der et par eller flere gamle lytter eller transistorer i hastighedsstyringen, som er defekte og skal udskiftes?

Nu slæber tallerkenen vel ikke på ét eller andet? (det ville du nu nok have hørt)

Skal hovedlejet måske liige have en dråbe olie??

Jeg kan desværre ikke hjælpe yderligere....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Indlægaf Captain Phoenix » lør 7. dec 2013 15:04

Dan63 skrev:Jeg prøvede at skrue op og ned på hastighedskontrollen og skifte mellem 33 og 45 hastighederne, men intet hjalp. Den ville ikke komme op til den hastighed der var meningen ved 33 omdrejninger.


Hej Dan
Jeg kender jo netop dén AP-007 ganske godt - og som en stabil maskine (som det meste Akai er).
Så mon ikke du/vi/nogen kan få ram på fejlen.

Det er jo svært at stille diagnose på afstand, men vi kan komme det nærmere med et par spørgsmål/præciseringer. Jeg understreger, at nedenstående er gæt - andre må meget gerne supplere.

Spørgsmål 1: Kører den OK på 45 omdrejninger?

- hvis den gør, så er motor og strømforsyning OK og fejlen skal findes i de dele, der kun har med 33 omdrejninger at gøre (del af servokredsløbet, indre og ydre reguleringspotentiometre, -forbindelser o.l.)

- hvis den også kører for langsomt på 45 omdrejninger, er det i de fælles dele af servokredsløbet eller i motor/strømforsyning/spændigsreguleringen, fejlen skal findes.

Spørgsmål 2: Har hastighedskontrollen, du har skruet på, nogen virkning overhovedet?

- hvis den har, så kan den (= det udvendige potentionmeteret) frikendes

- hvis den ikke har, kan det være her (f.eks. en afbrudt forbindelse) fejlen ligger.

Spørgsmål 3: Er hastigheden konstant (selv om den er for langsom)?

- hvis den er konstant, kan det være en mindre ting som f.eks. den interne hastighedsjustering, inde i pladespilleren. Derinde sidder nemlig også to potentiometre - tror de må hedde VR-603 (til regulering af 45 omdr.) og VR-604 (til regulering af 33 omdr). De sidder på servo-printet ved siden af hinanden - snavs i ét af dem vil skubbe hastigheden ud af det rette leje, og så kan det ikke hentes ind med den udvendige regulering.
Det kan også være den interne spændingsregulering, for hvilken der også sidder et potentiometer inden i (hedder sikkert VR-101) på samme print.
- det kan selvfølgelig også være en alvorlig ting (fejl på én af motorens 6 poler eller i den spole, der opsamler signaler til servo-kredsløbet, men det er ikke så sandsynligt).

- hvis hastigheden ikke er konstant kan det tyde på kondensatorer, der "sejler" eller transistorer der er ustabile. Der sidder en del af begge i servokredsløbet (det store print) - elektrolyt-kondensatorerne er nok de mest oplagte "syndere".

Det er ikke lige til at hitte et diagram eller en servicemanual for AP-007, men på nær automatikken (som virker på din), er den meget lig AP-006 (den rent manuelle model), så den vil så vidt jeg ved/husker kunne bruges.

Så er det bare lige med at få nogen, der kan se de forskellige komponenter, til at komme forbi dig...
Men lad os først vide om de 3 spørgsmål ovenfor.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Indlægaf Dan63 » lør 7. dec 2013 21:02

Hej.

Tak for indsparkene!:)

For nu at besvare Claus'es 3 spørgsmål:

1. Hvad jeg så lige har kunne lytte mig til kører den konstant og med rette hastighed på 45 omdrejninger.

2. Hastighedsjusteringen virker.

3. Den kører ikke konstant på 33 omdrejninger

Så jeg håber at der er en "pladespillerdoktor", som har mulighed for at kigge forbi og hjælpe mig med den.:)

Med et ønske om en god week-end!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 617
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Indlægaf tunghør » lør 7. dec 2013 23:52

Jeg har en Dual 701 som jeg går og piller ved, og da jeg fik den kunne den ikke holde hastigheden stabilt. Det hjalp dog at rense potentiometrene, så måske det var et forsøg værd? Det er jo i hvert fald hurtigt prøvet :p
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Re: Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Indlægaf spuncut » søn 8. dec 2013 00:54

Hej Claus og Dan
Lige et par fejlmuligheder som jeg ikke helt synes at Claus', iøvrigt udemærkede, post rammer.

Selv om det udvendige potmeter til 33-justering har en virkning kan det jo sagtens være fyldt med skidt således at hastigheden bliver ustabil. Dårlig forbindelse i hastighedsomskifteren kan også sagtens forårsage ustabil hastighed.
Derfor ville jeg, ligesom Hr. Tunghør, nok starte med at rense omskiftere og potmetre og se...jeg mener høre.. om ikke det hjalp.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3616
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 8. dec 2013 01:35

spuncut skrev:Selv om det udvendige potmeter til 33-justering har en virkning kan det jo sagtens være fyldt med skidt således at hastigheden bliver ustabil. Dårlig forbindelse i hastighedsomskifteren kan også sagtens forårsage ustabil hastighed.
Derfor ville jeg, ligesom Hr. Tunghør, nok starte med at rense omskiftere og potmetre og se...jeg mener høre.. om ikke det hjalp.

Enig - rens, motioner og tjek potentiometeret (det er jo ret let gjort).
Men i og med Dan allerede har prøvet at skrue op og ned en del gange, er det værste skidt nok væk, så måske skal der prøves andre steder…
Vi må se/høre hvad der sker hos Dan.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Indlægaf Dan63 » søn 8. dec 2013 12:40

Hej igen.

Foreløbig tak for hjælpen!:)
Jeg tror nok det er nævnt andet steds her på siden, men hvad skal jeg i så fald benytte til at rense potmetrene med?
Er der noget jeg skal være opmærksom på?
Grunden til mit spørgsmål er at jeg jo skal prøve mig frem i "blinde":) Og så er jeg ikke interesseret i at gøre mere skade ved mit eventuelle rensningsforsøg.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 617
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Indlægaf Dan63 » søn 8. dec 2013 22:27

Hej igen igen!

May-day! Er der ikke et behjertet menneske, der vil hjælpe mig med den Akai AP-007?
Jeg har forsøgt at massere hastighedsomskifterne og motioneret hastighedspotmetret. Dette hjalp ikke suk:(
Jeg glemte lige at gøre opmærksom på at den der ville hjælpe mig med Akai AP-007'eren selvfølgelig ikke skal gøre det for mine blå øjne skyld!:)
Hvordan det løses regner jeg med at vi finder ud af til den tid.

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 617
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Indlægaf tunghør » tirs 10. dec 2013 22:56

Hej Dan

Nu er jeg langt fra den store fejlsøgnings-guru, men hvis du giver en kop kaffe, så kan jeg godt kigge forbi, og prøve at rense det potmeter :p

-Men det er nok cirka så langt mine kompetencer rækker.. :oops:

Send mig en PM, så finder vi ud af noget :p
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Re: Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Indlægaf Dan63 » tors 23. jan 2014 20:25

Hej igen.

Så kører Akai'en igen som den skal! :Thumpsup:
Med lidt råd fra AnalogBo og ikke mindst en hjælpende hånd af Tunghør, Tak!
Det vidste sig at trimpotmetret på printet skulle renses og justeres lidt op. Det var s.. dejligt at den køre igen!

Ha' en god week-end, når i kommer til det!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 617
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er der nisser i min Akai AP-007 eller...?

Indlægaf tunghør » fre 24. jan 2014 15:22

Ja, det var godt du havde fået det råd af Analog-Bo, for den skulle rigtignok også justeres lidt op, nede på printet! Det hjalp så til gengæld også omgående, og var vel egentlig det, den "fejlede". Men det skadede vist heller ikke, at vi fik renset potmetre :p

Tak for kaffe og kage Dan! Det var rigtigt hyggeligt at være forbi, og høre dine store Imf'ere :cool1:

Også god weekend herfra! :p

-Tunghør
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster