Identifikation af tonearm og trafo

Analog når det bedst

Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf Gottschalck » fre 7. mar 2014 20:14

Hej.

Har erhvervet mig til en tonearm med en defekt Ortofon MC 10 Super (knækket nålefane) samt en
MC-trafo.

Tonearmen kan jeg ikke se hvad er, men på trafoen står der:
JS Type MX no.14835. Trafoen har en 5 trins omskifter og jeg gætter på at det er en Jørgen Schou trafo?

Men hvad med armen? Det har et-punktsophæng som formula 4 armen - se billeder:

Billede

Billede

Billede

Her trafoen:

Billede

Billede

Spændende hvad I andre ved.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf Highmass » fre 7. mar 2014 21:57

Hej Jesper.
Trafoen kunne godt ligne noget Jørgen Schou, men det er ikke en model jeg kender. Et vildt gæt kunne dog være at den enten stammer fra en Ortofon T30 (Det kan en T30 ejer vel be eller afkræfte), eller at den ihverfald er i familie med den model som blev brugt i T30. Det er dog efterhånden mange år siden jeg sidst har set en T30 adskilt, så det kan bestemt ikke udelukkes at jeg tager fejl.
Armen er en No Name. No Name er dansk produceret. Det skulle angiveligt være et forsøg på at lave en high-end arm fra midten af firserne. De havde dog desværre valgt nogle lidt besynderlige løsninger. Så vidt jeg husker er der et kugleleje i den øverste del af armen, VIRKELIGT underligt. Hvorvidt et din stik i bunden af armen er en god ide, kan vist også diskuteres (Nej det er ikke det normale fempolede tonearmsstik som mange fejlagtigt kalder din, på NN ER det rent faktisk et din stik). Jeg har haft et par stykker af dem, og det lykkedes aldrig for mig at få antiskatingen til at fungere tilfredsstillende. Så vidt jeg har kunne finde ud af, er headshellet identisk med det som blev brugt på de senere CEC pladespillere. Jeg læste et sted, at NN gik fallit, fordi den tyske importør fik leveret et større antal arme som ikke blev betalt. Jeg ville ikke gide bruge tid på armen. Sådan som jeg husker det, er den ikke særligt vellydende. Jeg har aldrig set annoncer for armen, og ved derfor heller ikke hvad den kostede fra ny.
NN lavede også en mc trafo. Trafoen er i en forniklet kasse, hvor der på fronten er indfræset navnet. Den er i en HELT anden klasse end armen. Trafoen er faktisk rigtig udemærket, hvis man er til lavimpedante pickups. Trafoen skulle angiveligt indeholde JS trafoer. Den jeg engang havde, kunne dog ikke adskilles, så jeg har ikke været i stand til at verificere dette. Trafoen kostede sidst i firserne omkring 2500Kr for den forniklede udgave (Audio Consult havde den med i en enkelt annonce i High Fidelity). Så vidt jeg husker havde de også en Gold version som var dyrere. Jeg ved desværre ikke mere om den udgave. På samme tid kostede en Ortofon T20 omkring 1500Kr, så NN trafoen var helt klart et rimeligt seriøst produkt.
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf Tonni » fre 7. mar 2014 23:45

Lige kort det er en Jørgen Schou trafo!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf Gottschalck » lør 8. mar 2014 00:47

Fantastisk at du lige kan trække den viden ud af et billede. Jeg er aldrig før stødt på den arm og det navn på den tonearmsfabrikant. Ved du hvem der forhandlede dem eller mere om firmaet?
Selv om den måske ikke er god og det måske sjovt bare at have den arm? ;) og ja det ser ud som om der sidder et leje oppe i armhullet.
Det er godt nok også svært at finde en T-30 uden tøj på, men jeg leder videre.
Jesper

Highmass skrev:Hej Jesper.
Trafoen kunne godt ligne noget Jørgen Schou, men det er ikke en model jeg kender. Et vildt gæt kunne dog være at den enten stammer fra en Ortofon T30 (Det kan en T30 ejer vel be eller afkræfte), eller at den ihverfald er i familie med den model som blev brugt i T30. Det er dog efterhånden mange år siden jeg sidst har set en T30 adskilt, så det kan bestemt ikke udelukkes at jeg tager fejl.
Armen er en No Name. No Name er dansk produceret. Det skulle angiveligt være et forsøg på at lave en high-end arm fra midten af firserne. De havde dog desværre valgt nogle lidt besynderlige løsninger. Så vidt jeg husker er der et kugleleje i den øverste del af armen, VIRKELIGT underligt. Hvorvidt et din stik i bunden af armen er en god ide, kan vist også diskuteres (Nej det er ikke det normale fempolede tonearmsstik som mange fejlagtigt kalder din, på NN ER det rent faktisk et din stik). Jeg har haft et par stykker af dem, og det lykkedes aldrig for mig at få antiskatingen til at fungere tilfredsstillende. Så vidt jeg har kunne finde ud af, er headshellet identisk med det som blev brugt på de senere CEC pladespillere. Jeg læste et sted, at NN gik fallit, fordi den tyske importør fik leveret et større antal arme som ikke blev betalt. Jeg ville ikke gide bruge tid på armen. Sådan som jeg husker det, er den ikke særligt vellydende. Jeg har aldrig set annoncer for armen, og ved derfor heller ikke hvad den kostede fra ny.
NN lavede også en mc trafo. Trafoen er i en forniklet kasse, hvor der på fronten er indfræset navnet. Den er i en HELT anden klasse end armen. Trafoen er faktisk rigtig udemærket, hvis man er til lavimpedante pickups. Trafoen skulle angiveligt indeholde JS trafoer. Den jeg engang havde, kunne dog ikke adskilles, så jeg har ikke været i stand til at verificere dette. Trafoen kostede sidst i firserne omkring 2500Kr for den forniklede udgave (Audio Consult havde den med i en enkelt annonce i High Fidelity). Så vidt jeg husker havde de også en Gold version som var dyrere. Jeg ved desværre ikke mere om den udgave. På samme tid kostede en Ortofon T20 omkring 1500Kr, så NN trafoen var helt klart et rimeligt seriøst produkt.
Mvh. Lars.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf vericon » lør 8. mar 2014 01:34

Hej
Prøv ar løsne/dreje trafoen - der kan være info på bagsiden -

jsstepups.jpg


Har info om JS trafo standardprogram - der er den ikke -
Hilsen
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf Jan » lør 8. mar 2014 01:43

Det er en T30...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf Gottschalck » lør 8. mar 2014 09:35

Hej jan. Tak for Info. Så er der tjek på sagerne. Tænk - en halv-dårlig dansk fabrikeret tonearm og en Ortofon T-30 uden forklædning. Det må være dagens kup. Er der nogen der kan fortælle om T-30?

Hilsen jesper


Jan skrev:Det er en T30...
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf MDA » lør 8. mar 2014 09:45

Måske Freddy kan, han har ihvertfald haft lånt min, men hvor meget han har lyttet til den, ved jeg ikke.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf Fredmarantz » lør 8. mar 2014 13:37

Nå - jeg kommer lige ind her:

Jeg lånte MDA's T-30 da jeg syntes at have oplevet noget brum på mit RIAA-system. Jeg har skiftet lidt rundt med nogle pladespillere i en periode - er i et restaureringsforløb med Thorens-124/SME og 126/SME-modeller og jeg syntes, at jeg havde svært ved at få det til at være helt tavst, hvad angår især brumproblemer. Jeg har haft flyttet rundt på alt muligt med stelforbindelser osv..Jeg ville prøve at bruge udelukkelsesmetoden da jeg havde lyst ti lat frikende min egen MC-preamp (FM 212A) - og jeg lånte derfor Et par "known to be good" forforstærkerled fra MDA - heriblandt en fin T-30.

Mit indtryk af den var, at den opførte sig fint - brummede ikke - og lyd meget fint - glat (frekvensgang) og dynamisk. Jeg ville i forhold til MIN smag nemt kunne forelske mig i den og have den som fast forstærkningsled i min RIAA-kreds. Med andre ord - dejlig trafo! Når jeg skriver, at den ikke støjer/brummer - afhænger det selvfølgelig af resten af riaa-kredsen også - men den tilførte intet brum eller støj, som jeg kunne høre. Mit brum´problem lå simpelthen et andet sted - og det er jeg så heller ikke færdig med. Jeg kunne også frikende min FM-212A - da jeg også eksperimenterede rigtig med placeringerne rent fysisk. Dog var FM-212A også mere brumfølsom i forhold til placeringer tæt på brumkilder - den skal af vejen simpelthen - her var T-30 noget mindre brumfølsom.

Så vidt jeg husker var der flere forskellige impedansmuligheder på den - og man skal selvfølgelig tilpasse dette til resten.

Edit: Jeg må nok også erkende, at mit fokus ikke i så stort omfang lå på at skabe mig et lytteindtryk på dens lydmæssige kvaliteter, men i højere grad brugte den som et "fejlfindingsredskab" i forbindelse med "brum - og støjudryddelse". Mit øre opfanger normalt "mislyde" eller efter min smag uheldige frekvensgange eller andet, med det samme - og jeg fandt den helt naturligt gengivende og slappede helt af, mens den var tilkoblet - så den er nok rigtig god :thumbsup:

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf Gottschalck » lør 8. mar 2014 19:02

Tak Freddy.

Tak for indput vedrørende lyden fra sådan en svend. Ærgerligt at man ikke har indpakningen, men pyt, det må være det indeni, der er det vigtigste. Jeg har for øvrigt samme oplevelse fra dengang jeg spillede på T-20 sammen med MC 200. Rigtig lækkert lydbillede uden grimme unoder.

Hilsen Jesper

Fredmarantz skrev:Nå - jeg kommer lige ind her:

Jeg lånte MDA's T-30 da jeg syntes at have oplevet noget brum på mit RIAA-system. Jeg har skiftet lidt rundt med nogle pladespillere i en periode - er i et restaureringsforløb med Thorens-124/SME og 126/SME-modeller og jeg syntes, at jeg havde svært ved at få det til at være helt tavst, hvad angår især brumproblemer. Jeg har haft flyttet rundt på alt muligt med stelforbindelser osv..Jeg ville prøve at bruge udelukkelsesmetoden da jeg havde lyst ti lat frikende min egen MC-preamp (FM 212A) - og jeg lånte derfor Et par "known to be good" forforstærkerled fra MDA - heriblandt en fin T-30.

Mit indtryk af den var, at den opførte sig fint - brummede ikke - og lyd meget fint - glat (frekvensgang) og dynamisk. Jeg ville i forhold til MIN smag nemt kunne forelske mig i den og have den som fast forstærkningsled i min RIAA-kreds. Med andre ord - dejlig trafo! Når jeg skriver, at den ikke støjer/brummer - afhænger det selvfølgelig af resten af riaa-kredsen også - men den tilførte intet brum eller støj, som jeg kunne høre. Mit brum´problem lå simpelthen et andet sted - og det er jeg så heller ikke færdig med. Jeg kunne også frikende min FM-212A - da jeg også eksperimenterede rigtig med placeringerne rent fysisk. Dog var FM-212A også mere brumfølsom i forhold til placeringer tæt på brumkilder - den skal af vejen simpelthen - her var T-30 noget mindre brumfølsom.

Så vidt jeg husker var der flere forskellige impedansmuligheder på den - og man skal selvfølgelig tilpasse dette til resten.

Edit: Jeg må nok også erkende, at mit fokus ikke i så stort omfang lå på at skabe mig et lytteindtryk på dens lydmæssige kvaliteter, men i højere grad brugte den som et "fejlfindingsredskab" i forbindelse med "brum - og støjudryddelse". Mit øre opfanger normalt "mislyde" eller efter min smag uheldige frekvensgange eller andet, med det samme - og jeg fandt den helt naturligt gengivende og slappede helt af, mens den var tilkoblet - så den er nok rigtig god :thumbsup:

Venligst
Freddy
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf bjerager » lør 8. mar 2014 20:20

Jeg har også sådan en og den passer ret godt lydmæssigt til Ortofons egne konstruktioner. Den kan som sagt indstilles til forskellige impedanser, og drejepotentiometeret kan også bruges til at slå den helt fra. Du må nok hellere finde et billede af fronten og så med udgangspunkt i den finde den rigtige indstilling.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf Helikon » ons 12. mar 2014 19:56

Engang for efterhånden ganske lang tid siden havde Kurt (triodefestival) Steffensen en lille butik i Århus i tæt på Harald Jensens Plads. Jeg nåede lige at handle et par ting hos ham få dage eller dagen inden han lukkede butikken, det der var tilbage var vist det han skulle i containeren med, nå men der i blandt var to kasser med NoName tonearme og dele. Efterfølgende har jeg fået en tegning af den fra en på Viborg kanten der ville have en ekstra arm til samlingen. Armene solgte jeg lidt efter lidt i DBA, måske er det en af dem Jesper har erhvervet sig.
I kassen var en del engangsplast sprøjter med silikone olie og det er rent faktisk muligt at silikonedæmpe dem, i det et kort skørt på armen rager ned i et lille reservoir hvor lejenålen stritter op. Lyden kan jeg ikke berette om, jeg har nemlig ikke lige haft tid til at afprøve den endnu, pga. travlhed forstås.........
Jeg har stadig en del stumper til dem, hvis nogen skulle få et behov engang. Umiddelbart er den oplagt til tweaks og eksperimenterende ombygning f.eks med et kulfiber armrør (kan købes i forretninger der handler med bue og pil grej)
Et andet headshell vil givet gøre den godt, det er lige sølle nok det den er født med selv for en billig arm.

Mvh
Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf Hackenberg » man 26. jul 2021 13:43

Jeg har overtaget armen fra Jesper og den er nu monteret på et ombygget Fisher-værk. Det bliver spændende at høre hvordan den behandler min OM30.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf Gottschalck » man 26. jul 2021 22:24

Det er godt nok gået hurtigt med at få den monteret på det værk, synes jeg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Identifikation af tonearm og trafo

Indlægaf Hackenberg » tirs 27. jul 2021 08:20

Gottschalck skrev:Det er godt nok gået hurtigt med at få den monteret på det værk, synes jeg.


Seks år!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 148 gæster