Renlighed er en brilliant idé...

Analog når det bedst

Renlighed er en brilliant idé...

Indlægaf Captain Phoenix » lør 29. nov 2014 23:37

Her i huset får LP'erne en afstøvning med kulfiber-børsten før hver eneste afspilning - og nytilkomne, brugte skiver får en gang rensning med sprit/rensevæske på en bomuldsklud når de lander her.
Pick-up'en pustes ren, hvis der er en nullermand, som er hvirvlet op på den - men ellers får den ikke særlig opmærksomhed, hvilket ikke plejer at give problemer.

Og så i formiddags sagde (navnlig) den ene kanal mærkelig - sløret/forvrænget i det mellemtoneområdet - og jeg havde mellemtoneenheden i mine B&W DM4 under mistanke for at lave numre (evt. pga overbelastning, men så højt spillede jeg da ikke…).

Anden LP - samme problem.
Testplade på - samme problem: Ikke som sådan klar forvrængning ved stigende rilleudsving - men generelt sløring og uklarhed.
Anden pick-up på - problem væk. Pyha - så er højttaleren OK, men hvorfra kom fejlen på den første så?.

Tjekkede nåletryk osv. - og først her finde jeg på at se nærmere på diamanten (bravo Claus), som havde en meget mærkelig form - og udseende i det hele taget. Kunne i første omgang se ud som om spidsen var slået af…

Turbo3 - før.jpg

Men - og du har gættet det for længst - det handlede om at en masse skidt havde klistret sig fast på nålespidsen. Den så ret ulden ud - og flasken med pick-up-rens blev fundet frem.

Turbo3 - efter.jpg

Nu er den så i orden igen - pyha!
Det er nok resultatet af de mange nytilkomne skiver, den har arbejdet sig igennem de sidste uger. Der må have siddet meget snavs i rillerne på dem.

Hvad er i øvrigt jeres praksis med rensning af nålen?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Renlighed er en brilliant idé...

Indlægaf jan_stevns » lør 29. nov 2014 23:45

Captain Phoenix skrev:Hvad er i øvrigt jeres praksis med rensning af nålen?


At den bliver renset ret tit ;) ca. for hver 5 plade
jan_stevns
 

Re: Renlighed er en brilliant idé...

Indlægaf Struktør » lør 29. nov 2014 23:55

Ah Jan
Som håndværker og mand har jeg det princip at værktøj skal rengøres før og især efter brug :lol: :Thumpsup:

Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Renlighed er en brilliant idé...

Indlægaf Captain Phoenix » søn 30. nov 2014 00:04

Struktør skrev:Ah Jan
Som håndværker og mand har jeg det princip at værktøj skal rengøres før og især efter brug :lol: :Thumpsup:

Enig - men nu var det altså pick-up'en til LP'er, jeg mente :oops:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Renlighed er en brilliant idé...

Indlægaf his067 » søn 30. nov 2014 00:41

Af samme grund skorede jeg en Ortofon SPU Gold på eBay for £50 for et par uger siden: http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=561&t=140&p=51440&hilit=loppefund+spu#p51440. Jeg klager bestemt ikke. efter rensning lyder den fantastisk godt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Renlighed er en brilliant idé...

Indlægaf haflermicro » søn 30. nov 2014 09:39

Jeg anvender med jævn frekvens en børste uden væske på nålen. MEN...frekvent giver jeg osse en grundig tur med væske (vodka) på børsten. Skidt på nålen er nemt og 100% væk når man har haft sin nål i renseprocessen...vodka er ikke så ætsende for diamantens lim som isopropanol og den slags som findes i de gængse rensevæsker......renser man kun med nålebørsten tillader jeg mig at hævde at nålen over tid samler snavs som det du har oplevet....

NB....hvis musikken..efter en vodkarens står fjernt i lydbilledet...eller du får lyst til at danse, så har du garanteret haft børsten mere i munden end på nålen :Skor: :Thumpsup:
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Renlighed er en brilliant idé...

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 30. nov 2014 11:21

Hørt en sen aften på vej gennem det nordvestjyske mørke med VLTJ: "do, we do ware mi plåj'speler, så ka a ware di pickup?" Om de så fandt melodien sammen, det vides ikke. Men der blæste en wældig vind fra west!

Man skulle finde sig en stereolup der kunne indgå i værktøjssamlingen. Nu er der ikke nogen af mine pickupper der har ret mange timer bag sig, selv min brugte Pickering ser skarp ud gennem en alm. lup, men jeg tror da jeg vil stramme lidt op omkring vådrensningen af nåle, det ser jo ud til at give ret meget mening.

Så tak til his067 og Captajn for den gode billeddokumentation.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Renlighed er en brilliant idé...

Indlægaf B&O Vintage » søn 30. nov 2014 12:45

Borup sprit på alle plader, spiller også plader med "sprit-søer" meget god måde at få dybe aflejringer væk. Lup og pincet til fjernelse af mini "fnuller" på nål og omkring nål på p u. det rækker nogle gange ikke med blot sprit på en klud. Men kan bestemt rekommandere Holiday On Meltet ice for at fjerne bussemænd, slik rester eller andet på vinylen
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Renlighed er en brilliant idé...

Indlægaf vinyl » søn 30. nov 2014 13:23

Jeg anvender vinduesrens på en god børste, et tjek i mit gode mikroskop viser at snavs er pist borte...
vinyl
Fritids Branchemedlem
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08 mar 2011
Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster