Hjælp til Thorens td 124 mk2

Analog når det bedst

Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf Blom » lør 17. jan 2015 22:44

Hej,
Jeg har netop fundet min gamle pladespiller frem, og har virkelig glædet mig til at spille plader igen… men men men, opsætningen går ikke helt som planlagt.

Indtil videre er resultatet af min opsætningen en brummen fra mine højtalere og en svag, svag lyd (musik) fra pickuppen. Brummen kan jeg justere ved at skrue op og ned på min forstærkers volumen.

Ved ikke om det er en løsforbindelse i min tonearm eller min stelforbindelse. Stelforbindelsen er forbundet fra min tonearm via grammofon chassis til forforstærkeren. Pladespilleren har tidligere fungeret perfekt med en L-120A forstærker med indbygget RIAA.

Ved ikke om det gør en evt. vejledning lettere, men mit nuværende udstyr er:

- Ortofon VMS20EOS mk2 Pick-up
- SME3012 tonearm
- Cambridge Audio Azur 651p forforstærker
- NAD C316BEE forstærker
- Dali lektor 2 højtalere

Håber der er nogen som kan hjælpe.
Blom
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 jan 2015
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf Fredmarantz » lør 17. jan 2015 22:53

Der er mange steder, der kan være en manglende forbindelse - og et par steder, hvor riskoen for en fejl 40 også er til stede.

Pu -> arm - Kabler i arm - stik i bunden af SME - er kablet mellem SME og preamp i orden - sidder kablet i det rette hul i forforstærker? - er vælgeren sat på Phono ?

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz lør 17. jan 2015 22:57, rettet i alt 3 gange.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf Tonni » lør 17. jan 2015 22:54

Når brummet er så kraftigt, kan det tyde på dine stelforbindelser er dårlige, eller du har en brumsløjfe. Har du kontrolleret stelforbindelsen i 3012'erens stik? Den har tendens til at være tvivlsom. Især i det gamle aflange stik...
Prøv evt. at efterprøve med en anden ledning, fra forstærkerens stelskrue, og til tonearmens armrør osv...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf Blom » lør 17. jan 2015 23:40

Kablerne fra Pu til arm ser fine ud, ligesom kablerne fra SME out også ser ud til at være i god stand.
Stelforbindelsen fra SME er, som skrevet, tilsluttet både grammofon chassis og stelskruen på preampen, men som Tonni skriver, har jeg netop det gamle aflange stik. Kan være det skal skiftes. Inden jeg går igang med sådan en operation (det er loddet fast), er der mulighed for at jeg kan få forklaret "brumsløjfe"?
Blom
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 jan 2015
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf Fredmarantz » lør 17. jan 2015 23:49

Hvad med forbindelsen mellem "headshell" og kablerne i armen? - hvad med evt at "ohm'e de forskellige forbindelser - de er jo farvekodede (sidder dette rigtigt?)

ét er, at der ingen lyd er i højttalerene (andet end brum) - dette tyder jo på, at der ingen forbindelse er overhovedet.

Jeg tænker, at jeg ville "gennemgangschecke alle de fire litzetråde med et ohmmter med lyd på...helt fra pu-ud - til sme-ud

Derefter ville jeg gå videre - bare for at få signal på (lyd i Højttalere)

Et andet er brummet....en manglende forbindelse /jord - uomtvisteligt.

Jeg tror, at du ikke skal forlade dig på det visuelle , men derimod på gennemgangsmålinger og evt. systematisk udskiftning af kabelforbindelser.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf X-ray » søn 18. jan 2015 00:04

Fredmarantz skrev:....er vælgeren sat på Phono ?.....

Som jeg læser det - bruger du en Step-up - før din forstærker.... - derfor skal der ikke vælges Phono - men istedet AUX eller TAPE..! Og din Step-up skal derfor ikke tilsluttes Phono... ;)

Måske har jeg læst det hele forkert... - Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf Fredmarantz » søn 18. jan 2015 00:06

arhhh - signalet skulle jo gerne RIAA-korrigeres - ikke? Jeg tror nu nok, den skal i "phono".

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf X-ray » søn 18. jan 2015 00:09

Der er - som jeg ser det - ikke RIAA på den forstærker...! Og heller ikke nogen indgang som hedder PHONO... ;)
Men der er selvfølgelig Riaa indbygget i Step-up'en...!

Og så er det bare slet ikke Vintage det her... ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf Fredmarantz » søn 18. jan 2015 00:11

Se - dét er så en helt anden historie . Og der kunne jeg nok lige have læst lidt op på den amp.....Så ser jeg mørke skyer forude - ja - "ikke-vintage-løsninger" forude

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf X-ray » søn 18. jan 2015 00:14

Hvis det er én af de NAD - hvor man har mulighed for at tilkøbe Phono/Riaa indgang..... så kan det hele bare være en stor overstyring....! Altså 2 SU/Riaa i serie... ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf Fredmarantz » søn 18. jan 2015 00:19

hmm - PU-> RIAA -> linecircuit.....???

Er den RIAA stillet rigtigt - der kan if. mine søgninger nettet, stilles til både MM og MC....

Jeg ville finde den Luxman 120A frem igen og prøve dér.

Blom - fortæl gerne nøjagtigt, hvordan det er koblet - og hvad disse apparater er for noget - os der nærmest kun kender vintagegear (skriver på egne vegne) er træt af at Google alle de moderne sager.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf Blom » søn 18. jan 2015 00:45

Hæhæ, ja sikke et rod. Noget er vintage og andet er ikke. Det kunne godt være en dødssynd :) Men tak for hjælpen!

Altså min pladespiller er tilsluttet en RIAA fordi min NAD forstærker ikke har phono indgang. Det er helt rigtigt at RIAA'en både understøtter MC og MM - jeg har sluttet pladespillerens phonostik til MM indgangen og trykket på knappen MM bagpå (min pickup ortofon vms20eos mk2). Derudover har jeg en stelforbindelse fra pladespillerens arm via pladespiller chasiset til RIAAens stelskrue.

Derefter har jeg forbundet RIAAen med NAD forstærkeren. Phono kabler fra RIAA output til forstærker AUX.
Blom
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 jan 2015
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf Blom » søn 18. jan 2015 00:50

Det skal siges at pladespilleren spillede fint på den gamle forstærker. Derfor har jeg svært ved at tro, at det er noget med kablerne i tonearmen
Blom
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 jan 2015
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf Fredmarantz » søn 18. jan 2015 00:58

Tak for info :p

Ja - ok, den spillede fint med Luxman'en - men årene er gået OG der kan vel være opstået lidt ir på kontakter her og der - ligeledes kan en lodning være blevet dårlig....Jeg ville gennemgangschecke alle de fine kabler i SME'en først og sikre mig, at der var "klar bane". fra pu-ud til og med SME ud.

Dernæst ville jeg interessere mig for kablet mellem grammofon og RIAA (udskiftning)

Disse ting for at få ordentlig lyd igennem -

Dernæst jord/brum = stelprobs.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til Thorens td 124 mk2

Indlægaf Blom » søn 18. jan 2015 01:05

Jeg må i gang med det ohmmeter :)

Endnu engang tak for hjælpen!

Blom
Blom
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 jan 2015
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 91 gæster