Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Analog når det bedst

Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf B&O Vintage » tirs 20. jan 2015 15:36

Hello , mit urverk fra Schweiz kan slet ikke sammen med HK 430, forfærdeligt brummen og kun via aux og tape mono knappen trykket ind så kommer der spædt men ubrugeligt lyd ud.

Prøver så i Pioneer SX-700T, lidt mere lyd men tyndt og på AUX og med DIN stikket i indgangen bagpå. Med jack stik konverter nada lyd.

Hvad har jeg ikke tænkt over?
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf pqrannes » tirs 20. jan 2015 15:46

At en grammofon skal tilsluttes en grammofonindgang, alternativt en riaa (grammofonforstærker), der så går til en tape/aux/tuner-indgang?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf B&O Vintage » tirs 20. jan 2015 16:13

Jamen jeg har prøvet hele rækken af indgange. Same shit. Enten brummen, brus , ingen lyd eller svagt og kun med tape mono ind. :(
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf cdp » tirs 20. jan 2015 18:00

Hej..
Tror fejlen skal søges i kabel/stel eller pickup. Men prøv lige en anden grammofon på din forstærkers riaa .
Hvis din forbindelse går gennem flere adaptere, øges fejlmulighed og brum indstråling, især hvis stel er mangelfuld. Husk de få mV der kommer fra pu'en (ved mc endnu mindre), fordrer en god forbindelse :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf B&O Vintage » tirs 20. jan 2015 18:14

Tak, tror at det er DIN stikket det er galt med. Det er tilpasset B & O. Jeg slæbte den lange dejlige 2600 ud fra soveværelset og satte Lencoen til og skøn vellyd flød uhindret ud. Er der noget med det DIN stik som gør at selv med adapter til jack så hjælper det ikke. Der er lige mange ( 5 ) ben i stik som i den hun jeg lige købte hos AV kabler. Hos den tidligere ejer sad L 70´eren i en Beomaster 1400.
IMG_5220 (Large).JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf cdp » tirs 20. jan 2015 18:42

Jackstik forbinder jeg med hovedtelefon tilslutning - mener du måske phono/rca stik ??
Så længe vi snakker ældre b&o udstyr (uden link), er et dinstik med 3 ben nok til grammofon. Her ligger (så vidt jeg husker) stel i selve skærmen. De 3 ben udgør hhv. højre venstre signal og en fælles "nul".

Jeg forstår det sådan: Fra lencoens dinstik skal du videre til phono. Mit bedste råd er at lodde nye phono stik på signalkablet/med adskilt stelledning, eller købe en adapter der bare sættes samen med nuværende. Husk at få typen med separat stel.

Håber det kan bruges ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf spuncut » tirs 20. jan 2015 19:30

Hej B&O
En pladespiller skal sluttes til en pladespillerindgang (jvf. PQR), RCA eller DIN. B&O og de fleste andre europæere har altid holdt fast i DIN-stik, hvorimod amerikanere og japsere altid har brugt RCA-stik. Dog er der en undtagelse, på de fleste japanske midthalvfjedser forstærkere er der et DIN-stik, MEN det er et båndoptager-stik. Hvordan gik det foresten til ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf B&O Vintage » tirs 20. jan 2015 20:00

Carsten, tak for guidning. Den AV Kabel adapter jeg fik ser sådanne ud ( se link under teksten). Lencoen ´s stik er det forkromede. Hvis jeg lodder en separat kabel på fra Lencoen´s DIN stik og kører det hen til ground på enten HKèn eller Pioneeren, får jeg så fjernet brummen? Det er så voldsomt på begge, at det virker vildt at det kan hjælpe med blot et ground kabel. Normalt er brummen slet ikke så voldsom når man jeg ikke har fastgjort ground kablet til den ene eller den anden. Kan det skyldes andre årsager, f.eks. at ledningerne i Lencoen ´s DIN stik ikke passer i adapteren´s hun stik? Kabel adapteren:
http://www.av-cables.dk/din-til-phono-k ... 0-2-m.html

IMG_5224 (Large).JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf cdp » tirs 20. jan 2015 21:13

Den adapter du viser skulle gerne passe, hvad enten pladespiller stikket har 3 eller 5 ben. Hvis du efterfølgende monterer en stelledning mellem forstærkerens stelklemme og lenco, burde dit brum være elimineret. Bemærk forbindelsen skal være til selve metalchassis/tonearm på pl.sp. Hvis problemet stadig driller, ved jeg Spuncut træder hjælpende tll med kvalificeret assistanse.. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf pqrannes » tirs 20. jan 2015 21:36

Din-til-phone-adapter kan være skruet forkert sammen. Er der ikke 4 phonestik på (båndoptager ind og ud), kan det både være en ud-adapter eller en ind-adapter, du har fået fat i. Er det en ud-adapter, kommer der ikke meget lyd ind.

Som ovenfor; klip din-stikket af og lod phonestik på, så bliver alting godt.

PQR
Senest rettet af pqrannes tirs 20. jan 2015 21:52, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf spuncut » tirs 20. jan 2015 21:44

Hej B&O
Prøv lige at at forsyne Lencoen fra din skille/vario :ide: og tjek om der er ligeså meget brum uden stelledning.
Det er af og til set at en relativ høj (eller høj nok) lækstrøm fra pladespillerens motor har fundet et sted at løbe videre i det øvrige system. Skilletrafoen afbryder lækstrømsforbindelsen.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf jan_stevns » tirs 20. jan 2015 21:54

cdp skrev:Den adapter du viser skulle gerne passe, hvad enten pladespiller stikket har 3 eller 5 ben.


Den viste adaptor mangler stelforbindelsen - det er rimeligt sikkert årsagen til balladen

Det er ufatteligt mange år siden man kunne finde grammofoner med 3benet DIN stik - og de var kun mono

Der er en detaljeforskel på brugen af 3 eller 5benede DIN stik :
35din.jpg


Så sgudafffff - jeg fik byttet rundt på skærm og stel :(

Fejlen i mange DIN -> RCA adaptorer er at man ikke får monteret skærmen korrekt
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf B&O Vintage » tirs 20. jan 2015 22:19

Jeg prøver lidt de næste par dage eller weekenden. Min nabo har prof udstyr fra sin tid som dankort og kassesystem servicemand. Og igen igen TAK
øøøbbbuud.jpg
for de altid professionelle og gode råd, som altid kommer med kort tid efter man spørger. Dejligt at være med på et hjørne.
Lige nu forsyner de gamle Beovox 1500, Beomaster 2600 og Lenco L70 kun med det smukkeste vellyd. Ingen brum ikke det mindste som ikke skal være der. Old school må man vel sige men det er vel det det hele drejer sig om. :p
IMG_5244 (Large).JPG
IMG_5245 (Large).JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf spuncut » tirs 20. jan 2015 22:33

Så er det sq fordi kværnen i den gamle pandekageskærer lækker for galt.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hjælp til Lenco L70 og forstærkere

Indlægaf B&O Vintage » tirs 20. jan 2015 22:48

???? fordi kværnen i den gamle pandekageskærer lækker for galt. ??? Motoren?? :?
Den kører l y d l ø s t :roll:
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 164 gæster