Beogram 1000

Analog når det bedst

Beogram 1000

Indlægaf stefanbech » søn 22. mar 2015 12:06

Hej eksperter :-)

Jeg prøver at få en gammel Beogram 1000 til at virke. Jeg ved ikke, om den er med/uden RIAA, men nu har jeg købt en Phono Box MM forforstærker og en DIN ==> Phono adapter (5 pol. DIN hun ==> 2x Phono han) og sluttet den til forstærkeren (som heller ikke er helt ny). Her er nogle billeder af setuppet:
https://www.dropbox.com/sh/49quut3vsl1x ... UR25a?dl=0
Resultatet er, at man meget svagt og med utrolig meget støj lige akkurat kan høre antydningen af den plade, der spiller på grammofonen - ikke bare med en brummen, men næsten uigenkendeligt. Men der er altså et signal af en slags, som går igennem (især når man trækker det ene Phono stik en lille smule ud af forstærkeren, så det kun lige rører). Måske er problemet bare, at forstærkeren ikke har de rette Phono indgange - jeg har bare sat Phono stikkene i TAPE In og Out (se billedet i Dropbox), og det burde vel være to indgange... men det har forstærkeren altså ikke. Jeg skal lige sige, at jeg er totalt hi-fi amatør :-) Skal jeg bare have en anden forstærker?
Håber I kan hjælpe. God søndag :-)
Bedste hilsener,
Stefan
stefanbech
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22 mar 2015
Lokalitet: København

Re: Beogram 1000

Indlægaf møffe » søn 22. mar 2015 12:51

TAPE IN er en INDgang TAPE OUT er en UDGANG hvorfra man kan optage
Om din Beogram har indbygget RIAA er ganske nemt at finde ud af, hent en stjerneskruetrækker, fjern de to skruer i bunden af pladespilleren, vip bundpladen ud. Sidder der et stort print med mange dimser på i modulfatningen, er den med riaa, hvis der kun er et ganske lille print kun med få baner, er det en jumper som danner forbindelser i fatningen direkte fra PU til udgang. Altså uden RIAA.

Iøvrigt, har du valgt TAPE-MONITOR på forstærkerens funktionsvælger.....?

edit: ARRRGH, nu har jeg kikket en ekstra gang på dine billeder. Den er helt gal...! Phonno stik i noget der ligner en jack bøsning, det ene i en indgang og det andet i en udgang. Du mangler, for at kunne anvende denne forstærker, et kabeladabter der har 2PHONNO HUN-til-MINNIJACKstereo.

Eller som du selv er inde på, en anden og mere egnet forstærker.

God fornøjelse med dine VINYL-SYSLERIER. :Thumpsup:
Spørg løs hvis det forsat driller, vi er flere af den her slags :ide: der kan hjælpe...


møffe
møffe
 

Re: Beogram 1000

Indlægaf stefanbech » søn 22. mar 2015 16:29

Hej møffe

Tusind tak for dit meget hjælpsomme og ikke mindst overbærende svar ;-) Fantastisk at kunne spørge jer lyse hoveder til råds, når man selv er totalt fortabt i stik og kabler... :oops:

Nu har jeg bestilt sådan en fyr her: http://www.amazon.co.uk/dp/B000BN6KSC/r ... 71_TE_item

Giver lyd hvordan det går :-)

Stefan
stefanbech
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22 mar 2015
Lokalitet: København

Re: Beogram 1000

Indlægaf møffe » søn 22. mar 2015 22:28

Fint... end til videre ser det rigtigt ud... :OLO:

møffe
møffe
 


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot], Place og 29 gæster