Gammelt vinyl - træls lyd

Analog når det bedst

Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf Dusholm » tors 9. apr 2015 11:05

Så er min ny anskaffede Rega RP3 strikket sammen med min NAD C375BEE og mine to Dali Lector 8 højtalere. Og jeg er ovenud begejstret. Første skive der blev smidt på, var Ben Nichols Last Pale Light in The West (meget akkustisk). Og derefter den nye med Nightwish. Og jeg kan ikke få armene ned i begejstring. Fantastisk lyd.

Der sidder en Elys2 Pick-Up på.

Men så kravlede jeg ned i kælderen og fandt alt mit gamle vinyl frem. Det er 25 år siden det sidst så dagens lys, så jeg må indrømme at hænderne rystede lidt, da jeg hev pladerne ud af deres gemmer. De har stået op hele tiden, så der er ingen skæve skiver. Lugten der mødte mig var lidt indelukket og duftede af oldemors gamle loft, men sleeves var ikke ramt af nogen former for mug eller noget der kunne ligne.

Alt ialt fremtrådte de som de gjorde, sidst jeg så dem, for 25 år siden.

Jeg satte en plade med TV2 på og det første jeg bemærkede var den totale mangel på bund i lyden. Noget skuffet, satte jeg en anden på - med Elvis. Samme problem. Derefter en med Gnags (X - den med "Slingre ned ad Vestergade"). Fuldstændigt det samme.

Nu er jeg i tvivl. Var teknikken, når man smed lyd ned på vinyl så meget anderledes dengang, at bund og bas var helt eller næsten helt udeladt? Eller er vinyl lidt overrated som lagringsmedie?

Hører gerne fra nogen, der virkelig ved lidt om dette.. For jeg sidder med med lidt skuffet fornemmelse....
Dusholm
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 apr 2015
Lokalitet: Svendborg

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf Tonni » tors 9. apr 2015 11:48

Mener at kunne huske at en RIAA (grammofon-forforstærker) er ekstra tilbehør på en C375BEE. Har du sådan en monteret? - Din beskrivelse af lyden kunne godt tyde på det er det der er galt...
RIAA'en har netop formålet at dæmpe diskanten og hæve bassen, på det signal der kommer fra Pick-up'en, da LP'erne er skåret med dæmpet signal til bas og hævet signal til diskant. Dette for at øge signal/støjforholdet og give plads til ca 24 minutter på en pladeside.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4816
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf Almarx » tors 9. apr 2015 12:05

Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf Tonni » tors 9. apr 2015 12:22

Den fåes også i DK. Og til en noget bedre pris, med mindre du også vil have en ekstra 375'er... ;)

Se her hvis det er mangel på RIAA der er problemet...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4816
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf No1 » tors 9. apr 2015 12:26

Er pick-up'en korrekt forbundet ? Den ene kanal kan måske være ombyttet i forhold til den anden ?
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf luc » tors 9. apr 2015 12:27

Jeg synes at der skrives at en skive blev smidt på. Det kunne da tyde på at det er vinyl.
Jeg har aldrig oplevet det. Og jeg har plader jeg spiller idag som er købt slut 70erne.

hilsen luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf Ehapa » tors 9. apr 2015 16:14

Haha, det er en af årsagerne til at mange ikke rigtigt gider vinyl...de meget svingene vinyl kvaliteter..incl. mig selv ;) ..nogen går efter musikken, andre efter lyden!, især 75-95 vinyl var vist meget svingene i lyd kvalitet.

mon ikke der er riaa i nad hvis de første nummer lyder fantastisk. held og lykke
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf Struktør » tors 9. apr 2015 16:32

De første plader er der intet problem, drt er de ældre, fra kælderen... Ikke alle plader er desværre gode... Måske en gang rensning/vask kunne være en mulighed?
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf CARS10 » tors 9. apr 2015 17:02

Hvis ikke der er dybbas og dynamik på Gnags X så er der noget alvorligt galt et eller andet sted i anlæget, for det er en af deres bedst lydende plader. Måske RIAA eller P.U.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 223
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf Jan » tors 9. apr 2015 22:59

Spændene tråd, jeg har samme problem, jeg har efterhånden prøvet en del forskellige pu, RIAA, stepup, arme og endda værk.

Jo, der er forskel, især trafo kontra aktiv stepup gjorde en stor forskel, men det lyder bare ikke rigtigt, mest tydeligt er at der mangler bund, i forhold til f.eks. CD eller spolebånd...

Eneste fælles træk jeg kan komme på er at alle pu er gamle, stift/mørnet ophæng måske?
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf Tonni » fre 10. apr 2015 07:43

Hmm måske fordi vi gennem de sidste tyve år er blevet bombarderet med stigende mængder "loudness-war", og dermed et ændret lydideal? Endda et lydideal der har sneget sig ind, i stor stil, i alle de remasterings der er kommet de seneste år...

Det, og så det faktum, at der er flere forskellige forbetoninger (RIAA-kurver) kan også gøre en forskel...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4816
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf Jan » fre 10. apr 2015 13:47

Den tanke har jeg også haft, men jeg har hørt vinyl lyde langt bedre før.

Nu er lyd jo mere end svært at beskrive, men det skal da ikke afholde mig fra at forsøge, det lyder ikke direkte dårligt, ingen forvrængning, men det lyder bare tyndt, der mangler "noget", især i bunden.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf his067 » fre 10. apr 2015 16:04

Der er nu kun en RIAA kurve (som blev 'forbedret' med et sub-filter i slutningen af halvfjerdserne). Men det lyder også for mig som om du mangler en phono (RIAA) forstærker i din forstærker. Hvad er det for en du bruger?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf Jan » fre 10. apr 2015 16:14

Jeg har prøvet flere forskellige, da netop RIAA'en var min første mistænkte, bl.a. disse:
http://www.thevintageknob.org/sony-TA-F6B.html
og http://www.thevintageknob.org/sony-TA-E80ES.html
og sådan en her http://www.emosystems.co.uk/Products/Di ... fiers.html

Stepup har været Ortofon T20, Thorens PPA990 (aktiv MC stepup, uden RIAA) http://www.thorens-info.de/ppa990c.jpg

Det der gjorde størst forskel (til det bedre) var at skifte T20 ud med den aktive Thosens.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Gammelt vinyl - træls lyd

Indlægaf his067 » fre 10. apr 2015 17:12

jamen rega elys er jo en mm pickup, så du får rigtig dårlig lyd med t2 og ppa990. slå sony forstærkeren over til MM, så lyder det bedre.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster