Dual 1019 - en minikæmpe

Analog når det bedst

Dual 1019 - en minikæmpe

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 26. jun 2015 12:42

Havde en lille tråd om den her, som også blev spist af nedbrudene, here it comes again:

Vi skal da have en tråd om denne minikæmpe! Solid, tung, nærmest massiv og velbygget med ultra omfattende mekanisk automatik fra helvedes forgård. Mellemhjuler, flydende chassis, kort arm med en lækker følelse af soliditet og kvalitet. Burde være noget nær uopslidelig.

Fedt og olie forgår, så der skal arbejdes for sagen for at få den i køreklar stand. Alle automatikkens glidepunkter, der er mange, skal renses og smøres op igen. Motoren skal skilles ad og smøres. Men så har man også en ustoppelig slider, der faktisk kan spille musik.

Motor ved at blive adskilt. De to grå skaller kan tvinges forsigtigt fra statoren når samlebeslagene er fjernet. Sæt én tydelig streg ned over hele motoeren så du kan samle det præcist på samme måde igen. Sæt en pil på midterdelen der peger opad, så ikke du vender denne når du samler, så vil den måske køre baglæns?
Billede

Billede

De blanke kapsler er nittet fast, de skal bores fri, noter dig hvordan stumperne indeni sidder og vender! De indeholder sinterleje, en skumgummiring til at holde en mængde olie og en fjederanordning der holder på skumringen. I bunden sidder en lille kobberplade som akslen står på, den kan vendes om så sliddet kommer nedad. Rens alt grundigt
Billede

Skumgummiet er sikkert helt smuldret væk. Her har jeg lavet nye:
Billede

Det hele samles med 3mm maskinskruer og selvlåsende møtrikker. Det sidste er vigtigt! Den øverste skal samles med møtrikkerne yderst for ikke at de komme i vejen for rotoren.
Billede

Der er mange holdninger til olie, jeg bruger en fuldsyntetisk motorolie i god kvalitet. Nogen varmer den gamle olie ud af sinterlejerne og imprægnerer dem igen, om det virker ved jeg ikke. Jeg har bare mættet skumringen og givet akslen en oliefilm før jeg samlede. De renoverede skaller presses ned over midterdelen præcis som de sad før, ganske forsigtigt med en skruestik. Klem lidt ét sted, klem lidt overfor, klem et nyt sted osv.

Den spiller med en Audio Technica at3400 (uorginal nål), konisk oem ting, og det går rigtig godt. Den er sat til mit køkkenanlæg og her smadrer den Sony tuneren og -minidisc'en, ikke mindst på behagelig klang. Endelig kan jeg fyre op for noget Bopholdigt vinyl når jeg skal putte i gryder! Alu-pyntelisten på forsiden var løs, jeg fik den renset for lim og trukket helt lige og bulefri gennem en opstilling med træklodser, bløde klude og tilpas belastning. Limede den på med noget spraykontaktlim - dum idé. Det kumme ikke holde og nu skal jeg forfra med dét.
Billede

Opsmøring af automatik er bare at demontere lag for lag, rense og smøre, lag på lag remontere. Hver gang jeg afmonterer noget, fotograferer jeg før og efter, så er jeg sikker på at det kommer til at sidde korrekt bagefter.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Dual 1019 - en minikæmpe

Indlægaf Tube mania » lør 27. jun 2015 15:23

Flot arbejde og fed grammofon. :thumbsup:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dual 1019 - en minikæmpe

Indlægaf dfms » søn 28. jun 2015 07:56

Flot arbejde og god foto dokumentation :thumbsup:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Dual 1019 - en minikæmpe

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 28. jun 2015 08:31

Tak :D det er jo umiddelbart en ret beskeden grammofon, men utroligt lækker at betjene med en automatik der har de hyggeligste bløde klik-klak lyde. Alt det her er tegnet i hånden, udtænkt uden computerhjælp, fineste ingeniørarbejde!

Billede
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 171 gæster