B&O Sinter-leje - rense/smørre - hjælp

Analog når det bedst

B&O Sinter-leje - rense/smørre - hjælp

Indlægaf Captain Phoenix » søn 10. jan 2016 18:36

Gode Vintage-venner - jeg søger hjælp/gode råd til et irriterende familie-problem...

Forhistorie:
Den Beogram 1500 jeg satte i stand til min niece - viewtopic.php?f=569&t=2150&start=60#p37085 - er desværre tilbage på værkstedet.
Problemet er, at den er meeeget lang til om at komme op på rette omdrejningshastighed (5-10 min).
Netsurfing på problemet peger på, at årsagen må være de to sinter-bronze-lejer, som motorakslen løber igennem - præcist beskrevet af B&O-vismanden "Dillen" (=Martin) her: http://archivedforum.beoworld.org/forums/t/38447.aspx

Status:
Jeg har besluttet at (forsøge at) grundrense og ny-smørre de to sinter-lejer i håb om at fjerne problemet med den lange start-tid. (Jeg er opmærksom på at "sinter-emnet" er diskuteret i tråden om Tonni's TD124-projekt).

IMG_3763.jpg

Selve bronze-lejet sidder i en filt-ring/pakning, der sidder inde i en metal-kapsel

IMG_3765.jpg

Spørgsmål:

1) Hvordan renses bedst den gamle olie ud af sinter-lejet (mm.)
Mit eget bud er at fylde rense-benzin i en ultralyds-renser, give den 40 grader + lang tid - og så håbe på at benzinen trænger ind og opløser den indtørrede olie i sinter-metallet. Lyder det som en farbar vej?
Og skal bundpladen m. gummi-ringen med i renseren?

2) Hvordan fyldes sinter-metallet op med olie igen - og med hvilken olie
Fra hvad jeg kan finde i Tonni's tråd o.l. er det bedst med ren mineralsk olie (SAE 30) - korrekt?
Tænker at sinter metallet skal ligge i opvarmet (hvilken temp.?) olie nogle timer og køle ned derfra. Evt. gentages dette. Lyder det rigtigt?
Skal filt-ringen vædes/mættes med olie, så den "forsyner" sinter-metallet med olie udefra?

Tak for alle gode råd I kan give - de vil blive værdsat!

IMG_3764.jpg

PS: Og ja - jeg véd det godt: Objektivt set er den gamle Beogram 1500 jo ikke rigtig kampen værd, men i og med det er et familie-anliggende (og en gave herfra...) kan jeg ikke bare skrotte den.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: B&O Sinter-leje - rense/smørre - hjælp

Indlægaf Fredmarantz » søn 10. jan 2016 19:19

Jeg står i det samme med 3 stk Beogram 1000 med den runde motor.. -

lejerne er adskilt - ovnen er næsten tændt til uddrivning af gl. olie - ny olie til påfyldning står klar(symaskineolie synes at være en god løsning - og det har vi rigeligt af i Herning.)

Der er to lejer. ét i toppen og ét i bunden.

Ellers følger jeg ivrigt med her også. :LKL:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O Sinter-leje - rense/smørre - hjælp

Indlægaf Captain Phoenix » søn 10. jan 2016 19:41

Fredmarantz skrev:Der er to lejer. ét i toppen og ét i bunden.

Korrekt - og for at komme til lejet i toppen skal "trappe-hjulet" på motorakslen af.
Det er ikke lige til at se hvordan - hvad gjorde du Freddy?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: B&O Sinter-leje - rense/smørre - hjælp

Indlægaf Cinemad » søn 10. jan 2016 21:49

:Bange: Captain - mine nakkehår rejser sig.

40 grader varmt benzin i et ultralydskar. Medmindre din model er EX-sikret til zone 0, risikerer du at starte en brand.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: B&O Sinter-leje - rense/smørre - hjælp

Indlægaf Peller » søn 10. jan 2016 22:20

Jeg havde "bare" lejerne ude, og så rensede jeg dem i bund. Det tog lidt tid, men efter det rendte de problemfrit på akslen

Mht olie brugte jeg tri-flow, men det er der vist delte meninger om herinde. Jeg valgte at sprøjte lidt på filtskiverne, men som sagt ved jeg ikke om dette er rigtigt. Den kommer op i hastighed på ingen tid, så et eller andet må jeg have gjort rigtigt :-D
Peller
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16 nov 2015
Lokalitet: Kolding

Re: B&O Sinter-leje - rense/smørre - hjælp

Indlægaf Captain Phoenix » søn 10. jan 2016 22:28

Cinemad skrev:40 grader varmt benzin i et ultralydskar. Medmindre din model er EX-sikret til zone 0, risikerer du at starte en brand.

Nå - ja... Jeg vil jo gerne med til næste træf d. 5. marts i Hillerød... Så jeg tror jeg prøver med petroleum i stedet - det kan vel også opløse gammel indtørret olie?

Peller skrev:Jeg havde "bare" lejerne ude, og så rensede jeg dem i bund.

Kan du beskrive lidt mere præcist hvad du mener med "bare at have lejerne ude" (vil det sige "ikke adskilt" som på sidste foto ovenfor?)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: B&O Sinter-leje - rense/smørre - hjælp

Indlægaf ST-lab » søn 10. jan 2016 22:36

Jeg tror det vigtigste er at få det gamle olie fjernet. Jeg plejer at sætte lejet på enden af loddekolben og lade det blive der, indtil det holder op med at ose, hvilket vel indikerer at olien er brændt væk. Efter afkøling polerer jeg det først med lidt ståluld viklet om et tyndt bor i boremaskinen. Derefter med en formindsket vatpind og et poleremiddel. Jeg har enm efterhånden meget gammel, tube "Glerustol" jeg bruger. Der findes vist andre lignende produkter som vist nok ender på "sol" i navnet. Vatpinden lader jeg også rotere i lejet vha. boremaskinen. Efter den behandling er de helt blanke indvendigt.

Jeg smører med syrefri (symaskineolie) også på filtpuderne.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: B&O Sinter-leje - rense/smørre - hjælp

Indlægaf Peller » søn 10. jan 2016 23:20

Jeg havde lejerne ude ligesom dig. Mine var dog groet helt fast på akslen, og jeg ville ikke have for meget varme tæt på rotoren, så besluttede at trække lejerne af, og så polere dem op bagefter.
Peller
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16 nov 2015
Lokalitet: Kolding

Re: B&O Sinter-leje - rense/smørre - hjælp

Indlægaf Fredmarantz » tors 14. jan 2016 20:44

Captain Phoenix skrev:Skal filt-ringen vædes/mættes med olie, så den "forsyner" sinter-metallet med den.


Fik du nogen sinde et brugbart svar på netop dette spørgsmål? Og i givet fald, hvad er svaret så?

Vi
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O Sinter-leje - rense/smørre - hjælp

Indlægaf Captain Phoenix » tors 14. jan 2016 21:11

Fredmarantz skrev:
Captain Phoenix skrev:Skal filt-ringen vædes/mættes med olie, så den "forsyner" sinter-metallet med den.


Fik du nogen sinde et brugbart svar på netop dette spørgsmål? Og i givet fald, hvad er svaret så?

Vi
Freddy

Fik ikke direkte svar på oliemætning af filten, men fandt et opslag (husker ikke hvor), hvor den pågældende havde vædet filten med olie, så det regner jeg med at gøre (har måttet holde lidt pause m. sinter-projektet pga. eksamensopgaver).
Og så skal jeg lige finde en måde at opvarme trappehjulet nok til at det kan komme af uden at rotoren tager skade...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: B&O Sinter-leje - rense/smørre - hjælp

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. jan 2016 01:24

Jeg har netop i aften (efter mit spørgsmål her) - haft kontakt til D.Duck - og han siger, at han blot plejer at droppe 2-3-4 dråber olie i filtringene - de sidder der vel både for at opsamle evt. overskydende olie fra lejerne/motorspindelen - og også for i et mindre omfang at supplere lejet med olie, hvis det "tørrer lidt ud" -

Trappehjulet har af D.Duck forsøgt "varmet af" - og det gik ikke så let. Han brugte derfor en selvkonstrueret aftrækker til arbejdet - og det lykkedes på alle tre motorer ( vi er i gang med 3 Beogram 1000). Derfor tror jeg reelt set, at du bør bruge aftrækkermetoden, når du kommer dertil.

Jeg har med en kammerat udbagt (gl. olie ud) 6 lejer i aften ved 120 grader i ovn på køkkenrulle i ca. 1½ time á 2 gange - renset filtskiver i både rensebenzin og.....acetone, hvilket de på ingen måde tog skade af.(bomuld og uden syntetiske sager i sig) De er blevet rigtig fine og naturligt bløde igen (de var ret hårde og stive inden behandling). I acetonen/rensebenzinen med filtskiverne - og herefter lade dem ligge lidt og "trække" - derefter op og presse væske ud af filtskiverne med noget køkkenrulle- og denne proces gentages nogle gange, før de bliver fine.

Herefter "genopfyldes" lejerne i oliebad (symaskineolie) i et par timer i ovnen v. ca.110 grader og lige i disse minutter taget ud af ovnen og stillet til afkøling i olien til i morgen. Herefter skulle det hele være klar til montering i motoren igen. Spindelerne tjekkes lige for snavs - eller gl. olierester, som så skal fjernes - hertil vil jeg bruge isopropylalkohol, som intet efterlader.

Sådan er MIN proces altså indtil nu forløbet - og jeg håber (selvfølgelig), at det går godt.

Til D.Duck: Jeg håber, at det er ok, at jeg "citerer" dig lidt og fortæller lidt om dine betragtninger og dit arbejde for os. Vi ER meget glade for det :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 165 gæster