Thorens 125

Analog når det bedst

Thorens 125

Indlægaf sommer » tirs 15. mar 2011 19:38

Idag har jeg fået mit første "rigtige" pladespillerværk - en Thorens td125.

Billede

Katten havde jeg i forvejen :)
Værket er sat i en meget tung plinth af noget fineret træ (mdf måske). Selve værket ser ud til at være i fin form, og ud over et par skrammer hist og her, samt en let bukket forplade (lige ved "Thorens" mærket) som let kan bukkes ud, tror jeg ikke jeg vil møde de store restaureringsmæssige problemer.
Lidt flere billeder

Billede

Billede

Billede

Billede

Det skal siges, at jeg dog er total "newbie" på "sæt-arm-på-et-værk" pladespiller-fronten - jeg har indtil nu svoret til Denons tunge 80-90er drenge (Dp-57L PT), så jeg får nok hurtigt brug for hjælp.

Første spørgsmål; den sorte top-plade er løs og kan skubbes lidt rundt. Skal den kunne det? Det må have noget at gøre med fjedrene, som jeg formoder, jeg kan stramme på de hvide plastikskruer i bunden her

Billede

Hvad gør den lille skrue ved siden af den hvide plastikskrue?

Mht. arm, så tror jeg det bliver den SME series 3 med dæmpekar, der sidder på min stue-spiller - en STD 305m - som så må blive armløs en stund. Der skal dog laves et nyt armbord - er der nogen der har en skabelon, de evt. kan sende?

Billede

Som I kan se, så er der savet i armbords-ophænget, men monteringshullet er stadigt intakt.

Jeg er en glad mand, med (endnu) et projekt - de 1000 kr. skal nok komme igen tifold i musikglæde :cool1:


Mvh
Søren
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Thorens 125

Indlægaf Sorenki » tirs 15. mar 2011 20:06

toppladen er desværre blevet sprøjtemalet, den lille skrue er til at justerer vandringen på det flydende ophæng, hvis det er den du hentyder til?
Den hvide skrue er til at justere ophængets "stivhed"
Jeg ville gå igang med malerfjerneren og forsøge at få toppladen tilbage til sin originale finish - men Tillykke med den! den skal nok kunne blive flot!

pas på med alufacia'en - at du ikke skrammer og ridser logoet når du bukker den tilbage!

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2052
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Thorens 125

Indlægaf sommer » tirs 15. mar 2011 20:53

Hej Søren
Tak for info! Det kunne da godt være den skulle fjernes den maling - var ikke klar over den var alu overalt oprindeligt. Jeg har set, at du har restaureret en 125er før - den blev godt nok flot :cool1: Godt med en klog mand på grænsen til København i baghånden, hvis jeg kommer til at "molestrere" noget undervejs :) Ved du noget om den "vandrende sorte topplade" som jeg hentyder til? Skal den ikke kun kunne flexe op og ned, men ikke fra side til side? Kan jeg stramme den op på nogen måde..?
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Thorens 125

Indlægaf Sorenki » tirs 15. mar 2011 22:01

den er ikke Alu, men overfladebehandlet (nærmest Nextel-behandlet)
den "vandrende" topplade, skal kunne bevæge sig omkring en halv cm i alle retninger udover op og ned.
det er sådan den er designet. Eventuel tweaking af ophænget, skal ske efter arm og alt andet er lavet - så justere du det ind, så pladetallerknen der går ud over sidernes topkant ikke rammer denne - det at den vandre, er ikke et problem når den spiller!

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2052
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Thorens 125

Indlægaf Louis » ons 16. mar 2011 20:36

Flot værk du har fået der. Jeg synes personligt ikke du behøver at bringe den tilbage til den originale topplade. Den ser jo flot ud i sort også, medmindre du naturligvis går efter det originale look. Men uden at vide præcis hvad man lave, så kan det risikere at blive grimmere.

Søren fik vidst forklaret hvorfor du kan rykke lidt på din topplade :cool1:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Thorens 125

Indlægaf sommer » ons 16. mar 2011 22:26

santashooter skrev:den er ikke Alu, men overfladebehandlet (nærmest Nextel-behandlet)
den "vandrende" topplade, skal kunne bevæge sig omkring en halv cm i alle retninger udover op og ned.
det er sådan den er designet. Eventuel tweaking af ophænget, skal ske efter arm og alt andet er lavet - så justere du det ind, så pladetallerknen der går ud over sidernes topkant ikke rammer denne - det at den vandre, er ikke et problem når den spiller!

mvh.
Søren Iversen


Tak igen for info! Jeg tror nu jeg vælger at lade toppladen være sort, men vil nok lige shine den op. Jeg tror nemlig at plinten får en gang mat-sort også, og så passer det sammen. Fedt at vide, at justeringen først skal ske til sidst. Lige nu er det jo spørgsmålet om arm det handler om. Der er en SME 3009 til salg i den blå for 2000 kr. - er det i overkanten? Jeg ved jo, at den arm passer til værket, og den ser jo samtidigt hamrende godt ud. Ellers har jeg som sagt en SME series 3 med dæmpekar i forvejen. Hvad mener du/I om den i forhold til 3009 rent lydmæssigt? Er der stor forskel..?

Louis skrev:Flot værk du har fået der. Jeg synes personligt ikke du behøver at bringe den tilbage til den originale topplade. Den ser jo flot ud i sort også, medmindre du naturligvis går efter det originale look. Men uden at vide præcis hvad man lave, så kan det risikere at blive grimmere.

Søren fik vidst forklaret hvorfor du kan rykke lidt på din topplade :cool1:


Tak! Jeg synes også den er skarp nok i sort :cool1: Og nej, jeg er ikke helt klar over, hvad en restaurering tilbage til original indebærer, så den ville sikkert blive grimmere :oops:
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Thorens 125

Indlægaf Louis » ons 16. mar 2011 22:40

Mht. Til arm valg, ville jeg ogaå gå efter en sme 3009, den bruger jeg selv, og jeg synes den er fremragende. Der findes dog mange modeller indenfor 3009. Flere end jeg kan holde styr på. Så om 2000 er de meget er svært at sige. Jeg gav fx 1100 for min, men det er en improved.

Hvis vi kan få freddy eller Harvey på banen så kender de dem i og ind:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Thorens 125

Indlægaf Sorenki » ons 16. mar 2011 23:12

2000 er iorden for en Serie II - hvis det er en serie II improved, ville jeg hellere se 1500. En Serie I er meget dyr, og jeg ville ikke gå efter den, med mindre man som samler resolut vil have den på hylden.
Det bliver et kæmpe arbejde at fjerne den sorte maling uden også at beskadige den originale lak - nok nærmest umuligt, og siden plinthen også er uoriginal så ser jeg ingen problem med at male den også - selvom jeg da synes træ er flottest, men det er jo en smagssag!

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2052
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Thorens 125

Indlægaf Louis » ons 16. mar 2011 23:31

santashooter skrev:2000 er iorden for en Serie II - hvis det er en serie II improved, ville jeg hellere se 1500. En Serie I er meget dyr, og jeg ville ikke gå efter den, med mindre man som samler resolut vil have den på hylden.
Det bliver et kæmpe arbejde at fjerne den sorte maling uden også at beskadige den originale lak - nok nærmest umuligt, og siden plinthen også er uoriginal så ser jeg ingen problem med at male den også - selvom jeg da synes træ er flottest, men det er jo en smagssag!

mvh.
Søren Iversen


Præcis. Men nu ved vi jo ikke hvilken der er tale om. Men de to priser Søren nævner kan du godt bruge som guidelines. Men husk altid at tænk på hvad den er værd for dig personligt:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Thorens 125

Indlægaf sommer » ons 16. mar 2011 23:33

Det er en series II - ved ikke om den er improved. Jeg må lige høre sælger.
Egentligt ville jeg også helst holde plinten i træ tror jeg, men så skal den nok omfineres, da den har et ret stort kantslag med flækket finér til følge. Jeg tror derfor det pæneste vil være at fylde det af-flækkede område med plast-træ (træ-fylder), slibe og så male. Nu må vi se....
Jeg har downloadet en mounting template fra vinylengine på den Sme series 3 jeg har - den er ikke i rigtig størrelse. Hvordan sikrer man sig, at templaten bliver rigtig størrelse ved udprintning. Jeg kan ikke rigtigt gennemskue det...
Tak for hjælpen til jer begge!
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Thorens 125

Indlægaf Sorenki » ons 16. mar 2011 23:35

har du et link til armen med billede? så kan vi da se hvilken version det er?

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2052
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Thorens 125

Indlægaf Louis » ons 16. mar 2011 23:46

sommer skrev:Det er en series II - ved ikke om den er improved. Jeg må lige høre sælger.
Egentligt ville jeg også helst holde plinten i træ tror jeg, men så skal den nok omfineres, da den har et ret stort kantslag med flækket finér til følge. Jeg tror derfor det pæneste vil være at fylde det af-flækkede område med plast-træ (træ-fylder), slibe og så male. Nu må vi se....
Jeg har downloadet en mounting template fra vinylengine på den Sme series 3 jeg har - den er ikke i rigtig størrelse. Hvordan sikrer man sig, at templaten bliver rigtig størrelse ved udprintning. Jeg kan ikke rigtigt gennemskue det...
Tak for hjælpen til jer begge!


Du er nød til bare at prøve at forstørre og printe og så måle den og se om den er de antal mm der står den templet skal være. Det kan være lidt besværligt, husker tydeligt fra da jeg skulle hve en templet til plinten til 124'eren.

Der er ikke noget billede på annoncen, der står også kun serie II. Måske er det "dyre"?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Thorens 125

Indlægaf sommer » ons 16. mar 2011 23:53

Louis skrev:
sommer skrev:Det er en series II - ved ikke om den er improved. Jeg må lige høre sælger.
Egentligt ville jeg også helst holde plinten i træ tror jeg, men så skal den nok omfineres, da den har et ret stort kantslag med flækket finér til følge. Jeg tror derfor det pæneste vil være at fylde det af-flækkede område med plast-træ (træ-fylder), slibe og så male. Nu må vi se....
Jeg har downloadet en mounting template fra vinylengine på den Sme series 3 jeg har - den er ikke i rigtig størrelse. Hvordan sikrer man sig, at templaten bliver rigtig størrelse ved udprintning. Jeg kan ikke rigtigt gennemskue det...
Tak for hjælpen til jer begge!


Du er nød til bare at prøve at forstørre og printe og så måle den og se om den er de antal mm der står den templet skal være. Det kan være lidt besværligt, husker tydeligt fra da jeg skulle hve en templet til plinten til 124'eren.

Der er ikke noget billede på annoncen, der står også kun serie II. Måske er det "dyre"?


Yeps nemlig - intet billede! Jeg må lige have fat i sælger imorgen. Ok til forstørringen - men jo, det virker lidt besværligt. Måske en kopimaskine er sagen - der kan man nemt vælge forstørrelsen i procent. Det må prøves på jobbet imorgen....
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Thorens 125

Indlægaf pqrannes » tors 17. mar 2011 00:10

sommer skrev:...Jeg har downloadet en mounting template fra vinylengine på den Sme series 3 jeg har - den er ikke i rigtig størrelse. Hvordan sikrer man sig, at templaten bliver rigtig størrelse ved udprintning. Jeg kan ikke rigtigt gennemskue det..


Send den til mig,så printer jeg en i den rigtige størrelse til dig eller prøver at lave en pdf lige til at printe.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Thorens 125

Indlægaf sommer » tors 17. mar 2011 07:48

pqrannes skrev:
sommer skrev:...Jeg har downloadet en mounting template fra vinylengine på den Sme series 3 jeg har - den er ikke i rigtig størrelse. Hvordan sikrer man sig, at templaten bliver rigtig størrelse ved udprintning. Jeg kan ikke rigtigt gennemskue det..


Send den til mig,så printer jeg en i den rigtige størrelse til dig eller prøver at lave en pdf lige til at printe.

PQR


Fedt! Tak for hjælpen Pqrannes! :cool1: Man kan vist ikke vedhæfte filer i PB systemet, så kan du PB mig en mail, jeg kan sende templaten til?

Mvh
Søren
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster