Akustisk Feedback

Analog når det bedst

Akustisk Feedback

Indlægaf Allan. A » lør 6. aug 2016 10:51

Hejsa.

Jeg har fået ny OM RED PU på min Denon DP-45F og når jeg skruer højt op brummer det når låget er monteret. Har først lagt mærke til det nu efter jeg har fået anden PU på da problemet ikke var der med min tidligere OM10 PU. Hvis jeg afmonterer låget helt er brummen væk. Jeg har Subsonic Filter på min forforstærker men det tager ikke det hele. Jeg har efterfølgende prøvet at sætte pladespilleren op på en 40X40 betonflise men det gjorde ingen forskel ud over selve lyden blev lidt bedre.

Alt er indstillet som det skal være på pladespilleren.

Nogen der har bedre erfaring med andre underlag end en betonflise? Jeg har gibs vægge og tænker derfor at vægophæng nok ikke er sagen.

Har hørt flere omtale sand og marmor plader som et godt valg.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf ST-lab » lør 6. aug 2016 11:06

Hej Allan.

Du kan afkoble pladespilleren lige så tosset du vil, men det vil ikke hjælpe spor, når låget tilsyneladende fungerer som en stor mikrofon. Men man må vel konkludere at der ikke er særlig meget masse i selve pladespilleren, når den lader sig svinge med.

Jeg tænker på foring med blygummi og lignende for at eliminere problemet, men kan det nu også betale sig? Drop låget når du skal spille headbanger-højt... :OPO: :OPO: :OPO:
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf sorenb » lør 6. aug 2016 13:35

OM RED'en er 1,5 gange tungere end OM10, og vist omtrent samme stivhed, så armresonance vil kravle lidt nedad, og måske ramme noget der harmonerer med lågets ...
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf spuncut » lør 6. aug 2016 14:12

Hej Allan
Nu ved jeg ikke om det kan lade sig gøre med din pladespiller, men jeg har praktiseret følgende løsning for nogen tid siden da jeg stod med samme problem:
I stedet for at lågets beslag er monteret på pladespillerens kabinet, skrues det fast på to vinkelbeslag der er monteret på stenpladehylden. Når låget er åbent har det ingen kontakt med pladespillerens kabinet. Når låget var lukket betød det dog at det ikke flugtede med kabinettets forkant men stod ca. 2mm tilbagetrukket, derudover var modifikationen ikke synlig forfra.
Blot til mulig inspiration :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf Louis » lør 6. aug 2016 14:44

Et lille indspark - jeg har selv haft gipsvægge og pladespiller på 25 kg hængende på dem. Det handler bare om nogle ordenlige og kraftige hyldeknægt og nogle gode ekspansions rawplug - Det tror sagtens du kan. Om det afhjælper problemet er jeg dog ikke sikker på, da det lyder som om låget laver ballade - Men det er aldrig en dårlig ide at hænge en pladespiller op.

Jeg brugte 4 af denne type rawplug.

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf Helikon » lør 6. aug 2016 19:55

Louis skrev:Et lille indspark - jeg har selv haft gipsvægge og pladespiller på 25 kg hængende på dem. Det handler bare om nogle ordenlige og kraftige hyldeknægt og nogle gode ekspansions rawplug - Det tror sagtens du kan. Om det afhjælper problemet er jeg dog ikke sikker på, da det lyder som om låget laver ballade - Men det er aldrig en dårlig ide at hænge en pladespiller op.

Jeg brugte 4 af denne type rawplug.

Billede


Ja de er gode.
Jeg har brugt dem til at hænge plasma skærme op med. De fås til 1, 2 og 3 lag gips og der findes en særlig tang til at presse "benene" ud inde i væggen.
ellers googel "fischer gipskartondübel" eller "expandet rosett" i billeder, det er også noget der dur.

mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf Allan. A » søn 7. aug 2016 16:41

Min tanke var om man kunne dæmpe selve låget i beslagene med noget gummi af en art
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf cdp » søn 7. aug 2016 20:10

Allan. A skrev:Min tanke var om man kunne dæmpe selve låget i beslagene med noget gummi af en art

Hej Allan
Prøv at lægge et fugtigt håndklæde eller lign. tungt klæde over låget i lukket stand - forsvinder problemet ved du hvor skoen trykker.
- en god equalizer, der kan dæmpe de allernederste oktaver, kan måske også hjælpe - et subsonisk filter, med 6db afskæring fra 15 Hz, er i min teori ikke nok. Men en equalizer er jo et begrænsende led i kæden, så det nok et spørgsmål om, hvad man vil.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf Allan. A » søn 7. aug 2016 21:22

cdp skrev:
Allan. A skrev:Min tanke var om man kunne dæmpe selve låget i beslagene med noget gummi af en art

Hej Allan
Prøv at lægge et fugtigt håndklæde eller lign. tungt klæde over låget i lukket stand - forsvinder problemet ved du hvor skoen trykker.
- en god equalizer, der kan dæmpe de allernederste oktaver, kan måske også hjælpe - et subsonisk filter, med 6db afskæring fra 15 Hz, er i min teori ikke nok. Men en equalizer er jo et begrænsende led i kæden, så det nok et spørgsmål om, hvad man vil.. ;)



Jeg har kun oplevet det med låget åbent mens den spiller. Har ikke prøvet med låget lukket
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf Allan. A » søn 7. aug 2016 21:39

<--- Har nu prøvet at spille en plade med låget lukket endda uden en klud på toppen. INGEN BRUM! Så derfor må det måske være hængslerne der skal have noget dæmpning
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf spuncut » man 8. aug 2016 01:38

Nååå... Langt de fleste pladespillere udviser tegn på øget følsomhed for feedback når låget står åbent og det er da også meningen at man skal lukke låget når der afspilles.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf cdp » man 8. aug 2016 07:10

spuncut skrev:Nååå... Langt de fleste pladespillere udviser tegn på øget følsomhed for feedback når låget står åbent og det er da også meningen at man skal lukke låget når der afspilles.
MVH Henning

Sorry, troede faktisk problemet var med lukket låg.. ;)
- hvis det er muligt at gummiafkoble låget fra chassis kan du jo prøve, er dog tvivlende..
Vil mene et åbent låg fanger flere vibrationer = hårde flader, som er ringe dæmpet. Hvor tæt er pladespiller på højttalerne ??
Mht. til sand - jeg har trægulve over det meste af huset ( punktfunderet med krybekælder) , som vibrerer lystigt ved høje lydstyrker - fandt forleden et par kraftige sandfyldte højtt. støtter på genbrug, limede kraftige gummityller på både top og bund og minsandten om det ikke gjorde en forskel. Fødderne vejer med sand + 15kg/stk, så dit spørgsmål om sand, er ikke helt "tovligt".. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf spuncut » man 8. aug 2016 08:02

Hej Allan
Har du justeret "Q-damping"?
Qd.GIF

MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Akustisk Feedback

Indlægaf Allan. A » man 8. aug 2016 20:43

spuncut skrev:Hej Allan
Har du justeret "Q-damping"?
Qd.GIF

MVH Henning


Jeps jeg har prøvet Q damping på alle niveauer
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster