Luxman PD-375

Analog når det bedst

Luxman PD-375

Indlægaf mrdo » man 12. sep 2016 09:40

Jeg har fået fingre i et barn-find af en Luxman PD-375 som bestemt ikke så for køn ud. Dette er en direkte drevet model med vakuum tallerken, men selvom den er direkte drevet så har den to gummi bælter til automatikken og vakuum som begge er mørnet/rådnet og skal skiftes. I service manualen står de opgive som:

UZQ0004 Belt 375
UZQ0003 Belt 288

Jeg går udfra at de sidste tal angiver længen, men jeg har ikke helt kunne gennemskue om der er tale om flade, firkantede eller runde bælter? Nogen der har fingre i sådan en afspiller og kan hjælpe mig videre? Også gerne med et fornuftigt sted at købe drevremme på mål for der er tilsyneladende ikke noget steder jeg kan finde der sælger disse to bælter beregnet til PD375

/Kasper
mrdo

Lokalitet: København

Re: Luxman PD-375

Indlægaf tctla » man 12. sep 2016 15:43

Hvis du forstørrer billedet i service-manualen, ser det ud til, at remmene er tegnede med synlig kant.
Derfor må de være 4-kantede og sikkert kvadratiske.
De mellemhjul/motor-pulley's, som de sidder rundt om, kan også vise en hel del om remmens form.
Er de V-formede, er remmen sædvanligvis 4-kantet og kvadratisk.
Er de U-formede, er remmen antagelig rund.
Er de I-formede, er der sædvanligvis tale om en flad rem, der selvfølgelig er firkantet, men ikke kvadratisk.
Ingen regler uden undtagelser, så ovenstående er vejledende !
Læg en tynd snor rundt om pulley'erne og mål derefter længden (=Remmen's omkreds) på den forbrugte snor.

Det er lidt forskelligt ud fra hvilke kriterier, leverandører sælger deres remme.
Min leverandør, Aswo i Tyskland, leverer ud fra een eller flere af flg. data, (se billede):
1/ Omkreds
2/ Indvendig Diameter
3/ Bredde
4/ Tykkelse

Hvis du finder omkredsene på remmene, kan jeg slå dem op, og checke pris.
Iøvrigt bliver man nødt til, at sjusse sig frem til en fornuftig størrelse, lige en streg under det målte.
Remmene skal jo sidde fast, omend ikke være spændte til bristepunktet.
For stramme remme vil også slide unødigt på motor- og mellemhjul-lejer.
Ligeledes må man selvfølgelig også, ved en kvadratisk rem, finde et rimeligt side-mål på kvadratet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Gottschalck » ons 14. sep 2016 09:54

Det lyder måske fjollet, men jeg har en PD 370, som havde samme problem med de remme for det var helller ikke til at finde. Men så var det at jeg fik slagtet en snes gamle kassettebåndoptagere med en masse remme i og minsandten om ikke der var en der passede og kunne trække vacuum mekanikken. Ikke at det er den store hjælp, men jeg fik gang i min. Har du de gamle remme eller er de smeltet?
Måske man kunne måle dem cirka?
Den i min er ikke original, men minder 99 procent om den originale. Hvis remmen er nogenlunde mekanisk ens tror jeg ikke det betyder så meget. Den laver jo ikke lyd, men bruges til vacuummotoren.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf mrdo » tors 15. sep 2016 12:45

Godt spottet med de firkantede ringe i service manualen. Har lige åbnet den igen og zoom'et løs og de ser ganske rigtigt firkantede ud. Den ene af de remmer er væk og anden er der endnu, så hvis jeg får afmonteret og gen-studeret den, så vil jeg kunne bekræfte om den er firkantet, samt om alle pulley er af samme type, og derfor indikerer at den manglede har været af samme type.

Vil også kunne måle på den forsat overlevne og forsøge at afgøre hvad hvordan det korresponderer med de rem-mål der står i servicemanualen på 288 og 375 og deraf kunne udlede mere om den manglede rem.

Så snart jeg har disse mål, så skriver jeg lige her eller direkte til dig, for så vil jeg meget gerne benytte mig af dit tilbud om at slå op og se pris!

Masser af gode indspark til at komme videre med projektet og forhåbentlig få liv i den gamle dame igen!

/Kasper

tctla skrev:Hvis du forstørrer billedet i service-manualen, ser det ud til, at remmene er tegnede med synlig kant.
De mellemhjul/motor-pulley's, som de sidder rundt om, kan også vise en hel del om remmens form.
Er de I-formede, er der sædvanligvis tale om en flad rem, der selvfølgelig er firkantet, men ikke kvadratisk.
Læg en tynd snor rundt om pulley'erne og mål derefter længden (=Remmen's omkreds) på den forbrugte snor.

Det er lidt forskelligt ud fra hvilke kriterier, leverandører sælger deres remme.
Min leverandør, Aswo i Tyskland, leverer ud fra een eller flere af flg. data, (se billede):
1/ Omkreds
2/ Indvendig Diameter
3/ Bredde
4/ Tykkelse

Iøvrigt bliver man nødt til, at sjusse sig frem til en fornuftig størrelse, lige en streg under det målte.
Ligeledes må man selvfølgelig også, ved en kvadratisk rem, finde et rimeligt side-mål på kvadratet.
mrdo

Indlægaf mrdo » tors 15. sep 2016 12:50

Jeg mangler desværre sådan en fantastisk lager af donorudstyr, men mon ikke jeg kan ende med at sjusse mig frem og kombinere det med de data der trods alt er til at finde i service manual samt den ene rem der forsat af der (men er blevet godt stivet af stilstand)

Jeg tog lige et kig i service manualen til din PD-370 og hele vacuum delen ser identisk ud, inkl. den rem der driver det.

Jeg har dog forsat til gode at forstå hvordan hele det her vacuum system overhovedet fungere? Er det tallerkene der skaber vacuum ved at bliver "hevet" fra hinanden?

/Kasper

Gottschalck skrev:Det lyder måske fjollet, men jeg har en PD 370, som havde samme problem med de remme for det var helller ikke til at finde. Men så var det at jeg fik slagtet en snes gamle kassettebåndoptagere med en masse remme i og minsandten om ikke der var en der passede og kunne trække vacuum mekanikken. Ikke at det er den store hjælp, men jeg fik gang i min. Har du de gamle remme eller er de smeltet?
Måske man kunne måle dem cirka?
Den i min er ikke original, men minder 99 procent om den originale. Hvis remmen er nogenlunde mekanisk ens tror jeg ikke det betyder så meget. Den laver jo ikke lyd, men bruges til vacuummotoren.
Hilsen Jesper
mrdo

Indlægaf mrdo » fre 16. sep 2016 10:45

Så fik jeg tjekket remmene ud så godt som det var muligt. De er begge kvadratiske (som du ganske korrekt udledte af tegningerne i service manualen)

De målte mål er som følger:

Mål (3) & mål (4) på din tegning, alt remtykkelsen er for begge: 2x2 mm
Mål (1) omkredsen fik jeg udmålt til henholdsvis 166 mm og 130 mm.

Og målte begge med nye spor om spindlerne og kunne her holde denne måling op i mod en måling af den stadig intakte rem, for at sikre at metoden gav en præcist nok værdi. Det gjorde den. Jeg har så læst mig frem til at man bør fratrække mellem 5-10% fra den målte omkreds for at få den længe man burde erstatte med. Jeg tænker midt i mellem og 7,5% således at de endelige rem mål bliver:

2 x 2 og en omkreds på 153,5 mm
2 x 2 og en omkreds på 120,5 mm

@tctla, du må meget gerne kigge efter hvad din leverandør kan klare der er tættest på...

tctla skrev:Hvis du forstørrer billedet i service-manualen, ser det ud til, at remmene er tegnede med synlig kant.

1/ Omkreds
2/ Indvendig Diameter
3/ Bredde
4/ Tykkelse

[/quote]
mrdo

Indlægaf tctla » fre 16. sep 2016 11:24

Min leverandør har remme på lager med flg. omkreds, alle er 2x2mm i kvadrat:
114,68mm
125,66mm
149,23mm
155,51mm

Ingen af remmene koster over en flad 10'er, men ekspeditionsgebyr og porto = Kr. 98,75 pr. ordre.
(Priser inkl. moms.)
Du skal derfor regne med, at 2 remme koster rundt Kr. 130- inkl. porto fra mig til dig i et 'B'-brev.
tctla

Indlægaf mrdo » fre 16. sep 2016 18:51

tctla,

Fantastisk - tror jeg snupper alle fire og sender dig 150 kr! Mobilepay? Vi klarer resten i PB

/Kasper
mrdo

Indlægaf Struktør » fre 16. sep 2016 19:55

Kunne være man skulle hoppe med på vognen, hvis det ikke er for sent? Har også sådan en spille, og den kunne nok også bruge lidt nyt gummi.... Det kunne måske have en positiv virkning på gebyr og Porto..?
Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Indlægaf tctla » fre 16. sep 2016 21:13

Struktør skrev: Det kunne måske have en positiv virkning på gebyr og Porto..?
Mvh
Birger

Ja, som jeg skrev, er gebyret pr. ordre.
Derfor er der altså kun ET gebyr, som deles mellem jer begge.
Selvfølgelig må i begge betale for et 'B'-Brev, men det koster jo kun Kr. 8,- og jeg tror ikke, det er et problem, at sende 4 remme sammen i en kuvert.
Det bliver altså nogenlunde sådan her til hver af jer:
4 Remme a 10,- = 40,-
1/2 Gebyr = 49,50
'B'-brev = 8,-
Ialt Kr.: 97,50
Ikke så tosset for 4 remme leveret på adressen ! :cool1:

Andre interesserede ?
Måske andre rem-størrelser ?
Små remme koster rundt der omkring en 10'er, og jo flere, der deler gebyret, desto bedre for alle :OLO:

Hvis jeg bestiller på mandag, kommer de på tirsdag (Ja, de afsendes fra Tyskland, men kommer alligevel dagen efter bestilling. Her ku' en dansk leverandør lære et og andet)

Betaling kun via bankoverførsel. Send mig en PB med dine rem-ønsker, så får du kontonummeret.
tctla

Indlægaf mrdo » fre 16. sep 2016 21:28

Sådan Birger!

Struktør skrev:Kunne være man skulle hoppe med på vognen, hvis det ikke er for sent? Har også sådan en spille, og den kunne nok også bruge lidt nyt gummi.... Det kunne måske have en positiv virkning på gebyr og Porto..?
Mvh
Birger
mrdo

Indlægaf Struktør » fre 16. sep 2016 21:34

PB sendt
Brugeravatar
Struktør

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Indlægaf momato » fre 6. sep 2024 13:01

EDIT - har oprettet en separat tråd til dette spørgsmål. Beklager "spam" :oops:

Hej derude :-)
Jeg har købt en billig men særdeles flot PD 370.

1) remmen til vaccum tandhjulene er knækket. Hvis nogen kender en kilde så sig gerne til. Omkredsen er ca. 14.25 cm +/- og den er rund.
2) motoren der trækker remmen til vacuum larmer en del - er det normalt? Eller er den defekt?
3) hvordan faen virker det vacuum? Hvis tandhjulene roterer kører de der "hjul" ind og griber på den indre kant på tallerkenen - er det ved at trække tallerkenes under-del ned der skabes vacuum? Synes ikke selv jeg kan flytte på noget på tallerkenen med fingrene. Og hvordan kan den kontakt med "hjulene" ikke larme og skabe friktion?

Mvh Morten
momato

Tilbage til Grammofoner