Så fik jeg tjekket remmene ud så godt som det var muligt. De er begge kvadratiske (som du ganske korrekt udledte af tegningerne i service manualen)
De målte mål er som følger:
Mål (3) & mål (4) på din tegning, alt remtykkelsen er for begge: 2x2 mm
Mål (1) omkredsen fik jeg udmålt til henholdsvis 166 mm og 130 mm.
Og målte begge med nye spor om spindlerne og kunne her holde denne måling op i mod en måling af den stadig intakte rem, for at sikre at metoden gav en præcist nok værdi. Det gjorde den. Jeg har så læst mig frem til at man bør fratrække mellem 5-10% fra den målte omkreds for at få den længe man burde erstatte med. Jeg tænker midt i mellem og 7,5% således at de endelige rem mål bliver:
2 x 2 og en omkreds på 153,5 mm
2 x 2 og en omkreds på 120,5 mm
@tctla, du må meget gerne kigge efter hvad din leverandør kan klare der er tættest på...
tctla skrev:Hvis du forstørrer billedet i service-manualen, ser det ud til, at remmene er tegnede med synlig kant.
Derfor må de være 4-kantede og sikkert kvadratiske.
De mellemhjul/motor-pulley's, som de sidder rundt om, kan også vise en hel del om remmens form.
Er de V-formede, er remmen sædvanligvis 4-kantet og kvadratisk.
Er de U-formede, er remmen antagelig rund.
Er de I-formede, er der sædvanligvis tale om en flad rem, der selvfølgelig er firkantet, men ikke kvadratisk.
Ingen regler uden undtagelser, så ovenstående er vejledende !
Læg en tynd snor rundt om pulley'erne og mål derefter længden (=Remmen's omkreds) på den forbrugte snor.
Det er lidt forskelligt ud fra hvilke kriterier, leverandører sælger deres remme.
Min leverandør, Aswo i Tyskland, leverer ud fra een eller flere af flg. data, (se billede):
1/ Omkreds
2/ Indvendig Diameter
3/ Bredde
4/ Tykkelse
Hvis du finder omkredsene på remmene, kan jeg slå dem op, og checke pris.
Iøvrigt bliver man nødt til, at sjusse sig frem til en fornuftig størrelse, lige en streg under det målte.
Remmene skal jo sidde fast, omend ikke være spændte til bristepunktet.
For stramme remme vil også slide unødigt på motor- og mellemhjul-lejer.
Ligeledes må man selvfølgelig også, ved en kvadratisk rem, finde et rimeligt side-mål på kvadratet.
[/quote]