hjemmelavet tonearm

Analog når det bedst

hjemmelavet tonearm

Indlægaf nybegynder » fre 6. jan 2017 20:06

arm søjle = Gammel harddisk,støttebøsning og skærering.
aksler lejer og bøsninger er fra diskdrev.
armrør = teleskob pegepind
ledninger = ledning fra ørebøffer (afisoleret inde i røret)
kontravægt = gliderør til variator (scooter)+silikone greb/rør fra kuglepen.
headshell = træ fra cigaræske.+ lidt olie.

virker=ved ikke

FORTSÆTTELSE følger (måske) :ide:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
nybegynder
 
Indlæg: 88
Tilmeldt: 25 apr 2013
Lokalitet: 6261

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf Klausen » fre 6. jan 2017 20:16

Jo det ser da spændende ud, er det hele lavet af gamle computerdele?
Nu skal du da bare ha' den smidt på en plade så du kan høre om den virker.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf Cinemad » fre 6. jan 2017 20:22

Wauw. Den er godt nok flot :cool1:

Håber der også kommer god lyd ud af den :p
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf Captain Phoenix » fre 6. jan 2017 20:43

Respekt for initiativet - helt "nybegynder" er du da ikke :cool1:
Så vidt jeg kan se, giver brugen af et teleskop-rør som arm, mulighed for at tilpasse både længden og vinklen med et "snuptag". En interessant feature.
Men bagsiden af medaljen er jo nok, at armen ikke er så stabil i teleskop-leddene (stivhed og kan den holde den rette horisontale sporingsvinkel?)
Lad os få en rapport når du når længere - spændende at følge!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf Tonni » fre 6. jan 2017 20:53

Imponerende projekt! Må jeg foreslå en tur ned til den lokale sportsfiskerforretning? Defekte fiskestænger (og araldit) kunne være et alternativ til armrøret. Havde selv en Ladegaard med den løsning, der virkede fremragende, når jeg kunne holde kompresseren passende fugtfri!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf JGreen » lør 7. jan 2017 10:20

Hej
Den er flot, men en lille lyseslukker. Der godt nok er nem og lave om er der hvor du har kablet til og gå ud af amen ,der ville jeg lave så tæt inden ved omdrejnings punktet som muligt, det krever så et huld mere i armrøret
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf møffe » lør 7. jan 2017 11:08

JGreen skrev:Hej
Den er flot, men en lille lyseslukker. Der godt nok er nem og lave om er der hvor du har kablet til og gå ud af amen ,der ville jeg lave så tæt inden ved omdrejnings punktet som muligt, det krever så et hul mere i armrøret


Desværre HELT rigtigt. Til sammenligning havde jeg et brum-problem med min SCORPIO.arm. Lavede en midlertidig løsning med et ekstra stelkabel mellem arm og forstærker. Selv med super tyndt hi-flex kabel og stelforbindelse så tæt ved lejet som muligt, gav det problemer.

Jeg tænker at du skal prøve at lave en grissehale i en blød bue neden om kontravægten, fastgøre den til arm så tæt på omdrejningspunktet som muligt, og prøve at føre ledning igennem lejet , hvis muligt.
Bon Appetit.....!
Senest rettet af møffe lør 7. jan 2017 12:43, rettet i alt 1 gang.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf møffe » lør 7. jan 2017 12:43

Glemte helt af skrive: Godt og kreativt indslag. Kulfiber rør fra en tennisketcher skulle også være udemærket som armrør på en diy. tonearm.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf nybegynder » lør 7. jan 2017 13:13

hej og tak.
er det hele lavet af gamle computerdele?

klausen .Nej den er ikke lavet af kun computer dele.Stykliste øverst.

Men bagsiden af medaljen er jo nok, at armen ikke er så stabil i teleskop-leddene (stivhed og kan den holde den rette horisontale sporingsvinkel?)


Den har fået rykke-bøje prøven og jeg vuderer at stivheden er ok.Den får chancen.Hvis ikke det funker,har jeg mulighed for at skifte til andre rør.(gamle fiskestænger,tynde rustfrie sugerør,og lgn.)

så tæt på omdrejningspunktet som muligt, og prøve at føre ledning igennem lejet , hvis muligt.
Bon Appetit.....!


Er obs på problemet.Det vil blive ændret . Men det var jo nemt med efterfølgende tilslutning .
mvh.nyb.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
nybegynder
 
Indlæg: 88
Tilmeldt: 25 apr 2013
Lokalitet: 6261

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf cdp » lør 7. jan 2017 20:34

Super genialt - tænkte lige lidt antiskate.. - helt lineær er den jo ikke.. :thumbsup:
Senest rettet af cdp man 9. jan 2017 17:51, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf nybegynder » man 9. jan 2017 17:03

monteret på lenco l75
DSC_0180.JPG
DSC_0181.JPG
DSC_0182.JPG
DSC_0183.JPG
DSC_0184.JPG
DSC_0187.JPG
DSC_0185.JPG
Headshell vinklet forkert,der må et nyt til.Der tænkes også lidt på antiskating og andre finesser.Lodder på siden hvilken funktion har de? (pioneer arme)

mvh flem.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
nybegynder
 
Indlæg: 88
Tilmeldt: 25 apr 2013
Lokalitet: 6261

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf bjerager » man 9. jan 2017 17:51

nybegynder skrev:monteret på lenco l75
DSC_0180.JPG
DSC_0181.JPG
DSC_0182.JPG
DSC_0183.JPG
DSC_0184.JPG
DSC_0187.JPG
DSC_0185.JPG
Headshell vinklet forkert,der må et nyt til.Der tænkes også lidt på antiskating og andre finesser.Lodder på siden hvilken funktion har de? (pioneer arme)

mvh flem.


Lodderne på siden - jeg tænker det var en ide at læse op på princippet bar Mørchs dp8 arm.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf Tonni » man 9. jan 2017 18:44

bjerager skrev:Lodderne på siden - jeg tænker det var en ide at læse op på princippet bar Mørchs dp8 arm.

Eller Stax UA-9cf, som også bruger de udhænger lodder i omdrejningspunktet.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf cdp » man 9. jan 2017 19:05

Hejsa
Hatten af for projektet - lodder på siden af armen, kan sidde både foran og bagved lejet, kender ikke den præcise funktion, men har ikke set det på en lige arm. ( statisk afbalancering er mit bud) ;)
Måske har du nævnt det, men hvorfor de lange (pinolskruer) til vertikal lejring ?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: hjemmelavet tonearm

Indlægaf his067 » man 9. jan 2017 19:09

Det var vidst Poul Ladgaard som først påpegede at bassen på en LP altid er i mono og er skåret horisontalt. derfor er det en fordel at have så lav som mulig egenresonans i det horisontale plan, og det opnår Mørch, Dynavector DV507-armen og altså Stax ved at tilføje masse med høj inerti i det horisontale plan. Ladegaard konstruerede selv en tangential-arm med meget høj vandret masse:
The basis was/is that there is only groove modulation in the horizontal plane at lower frequencies, below about 200 Hz, and that unwanted disturbance from warps on the record exist in the vertical plane. ...for the best possible transientresponse, the frequency response in the horizontal plane should be as smooth as possible, with a soft 6 dB/octave rolloff down towards 1-2 Hz, so that the only disturbances from the record's eccentricity are eliminated.
http://n4rp.com/airbearingarm.html
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 166 gæster