ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Analog når det bedst

ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf B&O Vintage » tors 26. jan 2017 23:19

Gårdagen indbragte lidt grej, her i blandt denne ERA i optisk fin stand. Et særdeles velholdt støvlåg inklusive.
IMG_20170126_220739-2340x2340.jpg
IMG_20170126_220804-2340x2340.jpg
IMG_20170126_220833-2340x2340.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf Torben » fre 27. jan 2017 02:35

Tillykke -ERA og med den rigtige arm - med udskifteligt headshell!
De "normale " ERA har den der dumme arm med fast !
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf Gah » fre 27. jan 2017 19:43

Tja i gamle dage var det vel den med den forkerte arm ;)
Hvis at man var rigtig hi-Fi nørd, så ville man have så lidt vægt ude ved Pick-uppen som muligt.

Så jeg er af den mening, at det er den "forkerte" arm.

Men jeg kan da godt se fordelen hvis at man har en hel masse løse Headshells og Pick-upper og ikke går så meget op i vægten, så kan man jo lynhurtigt skifte imellem disse .
Så spørgsmålet er hvor mange løse headshels fulgte der med pladespilleren og hvor mange pickupper har du ?
;-). ;)
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf Gottschalck » fre 27. jan 2017 20:17

Du har jo heller ikke en bevægelig del, der kan sidde skævt og meget andet. Noget andet er at den kører rigtig godt med en let pickup, hvis man så ellers kan finde det, bla. Ortofons OM serie eller B&0 pickupperne. Har spillet på den kombi med en MMC-1 og det var og er aldeles vellykket.
PS. De forkerte arme må man gerne sende til mig!!!
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf Sorenki » fre 27. jan 2017 20:48

handler det ikke om effektiv masse og derved hvorvidt en skelnen af om man måske kan spille med en MC pickup versus at man ikke kan spille med en MC pickup?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf møffe » fre 27. jan 2017 21:18

Og glem alt om at det er en hyper-mikrofonisk skrammelkasse med en alt for pjevset motor/driv mekanisme. Dybe toner og kraftige rilleudsving bør kun være indenfor undertallerkenens diameter.

Men armen er fin.
Ikke for at pille i mavesåret... Been there...
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf Torben » lør 28. jan 2017 02:44

nØRDER MAN ER DET VEL MORSOMT - OG MÅSKE EN UDVIKLING AT FORSØGE SIG FREM MED FORSKELLIGE PICK UPPER - OG DET ER JO EN DEL NEMMERE MED ET UDSKIFTELIGT HEAD SHELL MED DIVERSE PICK UPPER!
VÆGTEN KAN MÅLES OG BALANCERES UD !
HILSEN TORBEN
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf møffe » lør 28. jan 2017 10:43

Torben skrev:nØRDER MAN ER DET VEL MORSOMT - OG MÅSKE EN UDVIKLING AT FORSØGE SIG FREM MED FORSKELLIGE PICK UPPER - OG DET ER JO EN DEL NEMMERE MED ET UDSKIFTELIGT HEAD SHELL MED DIVERSE PICK UPPER!
VÆGTEN KAN MÅLES OG BALANCERES UD !
HILSEN TORBEN


Det er nemlig helt rigtigt.!!!
Den ERA jeg havde, endte da også med at blive "udstoppet" med bly-gummi og der blev limet dæmpemateriale ind i pladetallerken langs kanten, på indersiden, for at undgå at den "ringer". Og det tager naturligvis også toppen af mikrofoni/akustisk feed-back...!!!

venlig hilsen...!! ;)
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf erafan » lør 4. feb 2017 11:50

Skønt at se man ikke er den eneste der har en Era. Selv har jeg to af slagsen.Den ene udstyret med en Goldring eroika lx mc.pickup, den anden med Goldring 2200 mm. Ja de runder jo snart det skarpe hjørne på 50 år, men det kan hverken ses eller høres. jeg er stadig glad for dem. Måske jeg skulle prøve at "udstoppe" dem som møffe foreslår.Det kan vel aldrig skade.
I øvrigt en meget spændende side denne Vintagehifi. Har først lige opdaget den.
Med venlig hilsen
Henning
erafan
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 feb 2017
Lokalitet: Fredericia

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf Fredmarantz » lør 4. feb 2017 13:32

Ja- Era'en er en flot, stilren pladespiller og der er solgt rigtig mange af dem på dansk grund i sin tid (Sø og Høyem). Der er jo også det sjove ved den at den stort set altid var udstyret med den klassiske SME 3009 II IMP (Sø og Høyem). Der står også rigtig mange "armløse" Era'er rundt omkring. Egentlig synes jeg, at det er lidt synd, for selve udseendet af en Era med den arm synes jeg er meget flot.
Der er og har været meget delte meninger om Era'ens lydmæssige evner. Jeg synes egentlig, at den spiller fint - men mange har enten skrottet værket (ERA) eller fyldt det op med div. dæmpematerialer.

Min holdning til dette kommer sikkert ikke bag på nogen, men jeg synes, at det er meget synd og skam at fylde dem op med div. dæmpemateriale. Dette ville fjerne Era'ens grund-ide væk fra det, som den nu engang var. Jeg kunne causere rigtig meget over dette, men vælger at lade være, da jeg vurderer, at det vil blive meget følelsesladet. En Era er en Era, så længe den er en Era, som den blev produceret. Det handler ikke kun om "god lyd" - hvad dét end er? - men også om at bevare eksemplarerne og lade historiens vingesus forblive retvisende.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf erafan » lør 4. feb 2017 14:11

Helt enig i din sidste kommentar. Nu er den ene skilt, renset og smurt og samlet igen, uden at blive" fyldt op".
Så nu lytter jeg til Peter AGs soloalbum på mine store dejlige Wharfedale. God lyd.
Mvh Henning
erafan
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 feb 2017
Lokalitet: Fredericia

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf Fredmarantz » lør 4. feb 2017 14:15

:thumbsup:

Nyd den ......

Jeg har én med en Ortofon-arm (AS-212 - den grå (ikke -Telefunken)) og dét har jeg ikke set før....hvordan kan dette mon hænge sammen?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf Gah » man 6. feb 2017 00:14

Ja jeg er også en af dem som har en ERA med en SME arm og med fast pickup hus som det jo skal være ;-j
Og ja det ville da være synd at fylde den op med blygummi og andre mærkelige ting.
Og ja jeg kunne jo også underholde med historier om hele grund ideen på hvorfor at en ERA er bygget op som den er, med en svag 48 (eller var det 24 polet ) polet AC motor og en løs drivrem osv, men vil jeg også undlade.
Men vil dog lige sige at jeg er RIGTIGT glad for min yderst vellydene og driftsikre pladespiller som snart de sidste 40 - 50 år har spillet plader ca en gang om ugen.
Og alt det pjat med mikrofoni og at pladetallerkenen ringer, det er noget sludder, hvis at man er en rigtig hifi entusiant så ved man også hvordan at man placerer en pladespiller.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf spuncut » man 6. feb 2017 00:22

Jeg vil da så lige indskyde at jeg har en near mint ERA stående, uden arm naturligvis. Hvis nogen skulle være interesseret kan den fås for en billig penge eller bytte.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: ERA MK 6 II med SME og SHURE M75 MB Type 2

Indlægaf B&O Vintage » man 6. feb 2017 00:24

Jeg har solgt den videre til en amerikaner, erkender blankt at den blev købt i ren handels spekulation.
Idag har jeg købt en " ny " anderledes pladespillerere.
Den laver jeg en quiz om i ugen :?
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 143 gæster