Vis os dit vintagehifiværksted

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf niels larsen » lør 31. aug 2019 20:00

Ja
jeg er jo også analog fan
Her er et lille udpluk af mine gamle HP instrumenter
har også en hp tonegenerator og en attenautor
Og en del Bruel& Kjær udstyr
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Niels

B77 mk2
A77 mk4
PR99 mk2
TEAC X10
TEAC x-2000
Studer A710
Revox B215
Uher 4200 monitor
Uher 4400
Uher 4000
niels larsen
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 09 jul 2019
Lokalitet: Copenhagen

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf spuncut » søn 1. sep 2019 14:07

Hej Niels
Der er mange fine HP-ting :cool1: Kunne man måske bede dig om at skrive hvilke apparater der på billederne?
Mit eget værksted er for tiden splittet ad. Der er kommet en hel del nye instrumenter til og derfor er jeg i gang med at lave noget nyt hyldeværk. HP har jeg ikke noget i, men jeg har en god samling af de mere ydmyge B&O-ting og så er der for nyligt kommet et Marconi distortionmeter til, samt et nyt Rigol oscilloskop. Håber at have billeder klar inden så længe. :p
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf KenRas » søn 1. sep 2019 14:39

Ja det er gode ting Niels har, som jeg kender fra min tid i flyvevåbenet og HP. Jeg smider også nogle billeder op ganske snart :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf Tonni » søn 1. sep 2019 20:38

Har også lidt forskellige gamle (med eftertryk) ting stående...
Ikke så udsøgte. Men brugbare. ;)

20160930_053216.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf bjerager » søn 1. sep 2019 22:42

Tonni skrev:Har også lidt forskellige gamle (med eftertryk) ting stående...
Ikke så udsøgte. Men brugbare. ;)

20160930_053216.jpg


Synesjeg spotter en accuphase e-202 der mellem alle
måleinstrumenterne
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf Tonni » søn 1. sep 2019 22:53

bjerager skrev:
Tonni skrev:Har også lidt forskellige gamle (med eftertryk) ting stående...
Ikke så udsøgte. Men brugbare. ;)

20160930_053216.jpg


Synesjeg spotter en accuphase e-202 der mellem alle
måleinstrumenterne


Det gør du også. Det er min trofaste, og noget skrammede, værkstedsforstærker. ;)
Den står sammen med Tandberg/Thorens TD165, en Dynaco Stereo 70 og en FM3. Har også PAS3x.
Højttalerne der spiller der inde nu er et sæt Advance Alpha 2002. Ikke vintage men...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf KenRas » man 2. sep 2019 23:28

Siden denne tråd var på min opfordring må jeg vel hellere også komme med et bidrag :p

Med baggrund som elektronikmekaniker fra flyvevåbenet har elektronik altid interesseret mig. Takket være mit arbejde hos først HP's Instrument service (som blev til Agilent i 1999) og mit nuværende hos Rohde & Schwarz har jeg været heldig at kunne opbygge en omfattende samling af ældre måleinstrumenter. Primært til HF og mikrobølge teknik som er mit professionelle speciale, men også grej jeg kan bruge når der rodes med vintage hifi grej. Her vil jeg fokusere på det til audio service.

Mit reparations værksted er indrettet i kælderen og det begynder allerede at blive lidt stramt med pladsen som det ses her:

image001.jpg


Til audio service er disse instrumenter de primære:

image002.jpg
Tektronix 465B Oscilloscope. Et scope er et must hvis man skal rode med hifi.


image003.jpg
Rohde & Schwarz NGMD 35, dobbelt strømforsyning med 2 x 35V og 1A


image004.jpg
Rohde & Schwarz SPN, tonegenerator. En dejlig feature ved denne er at den har mulighed for 5 Ohms udgangsimpedans, hvilket betyder at den kan drive en højttaler direkte. Meget nyttigt når en højttaler skal have nye kanter. Med 50 Hz / 500 mV på højttaleren når man limer ny kant på gør det nemt at centrerer uden at skulle skære støvhætte af og bruge papstykker eller lign.


image005.jpg
Philips PM6456 FM stereo generator. Til test og justering af stereo dekodere. Kan dog kun levere et fast signal omkring 100 MHz, men stereo signalet kan tages ud og bruges på generatoren herunder.


image007.jpg
Rohde & Schwarz SMY01, Signal generator med AM og FM. Ved at bruge stereo signalet fra Philips generatoren til at modulere denne her kan man pludselig teste stereo over hele FM båndet og teste følsomhed ved at variere signal niveau.


image006.jpg
HP 54602B Digital Oscilloscope. Kan i modsætning til Tek scopet fange og fastholde signaler. Bekvemt hvis man leder efter fejl hvor fx. en transistor er ved at gå i stykker og laver periodiske transienter på en udgangsforstærker.


image008.jpg
Øverst: HP8111A Pulse/Function generator. Bruges ikke i hifi sammenhæng.
Nederst: Fluke 8842A digital multimeter. Klunset på den lokale genbrugsstation :Thumpsup:


image010.jpg
Min uundværlige Weller udlodde station til når der skal skiftes komponenter.


image011.jpg
Min loddekolbe der har fulgt mig i snart 40 år og min vario trafo.


image015.jpg
Lidt grej til at teste mine projekter. Marantz 1030 forstærker + 104 tuner. Som driver et par B&O S45 klunset på genbrugsstationen. I øvrigt er 1030 + S45 en fremragende kombination der spiller fantastisk godt :cool1: Desuden en billig CD spiller, Technics SL-Q3 med Ortofon pickup og en billig Akai pladespiller.


image012.jpg
Hi-Fi og instrument projekt/lager hylden.


image009.jpg
Min Akai AM-2650 som har et støjproblem i venstre kanal. Bemærk under hylden til højre sidder der 2 stk. 8 Ohm 300W modstande monteret på en metalplade. Uundværlig til forstærker test.

Nå det blev en længere tråd omkring det grej jeg har stående i kælderen til at servicere alt det defekte grej der sniger sig ind gennem kælderdøren :p

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf KenRas » søn 10. nov 2019 21:51

Så landede den endelig på matriklen, en gammel Rohde & Schwarz UPA audio analyzer med et fornuftigt sæt måle features :Thumpsup: Med den bliver det muligt, når det gamle grej er blevet efterset eller repareret, at teste om diverse specifikationer stadig holder.

Jeg sluttede lige min lille Marantz 1030 til analyseren. Signal ind på AUX, begge kanaler, signal ud fra PRE OUT og ind på hver sit input på analyseren. Kun forforstærker delen blev målt her. Så kan man måle f.eks. Frekvens respons, tone kontrollers reguleringsområde, forskel mellem venstre og højre kanal, THD, signal/støj forhold og meget mere.

B0E5D803-D306-4522-BE29-CCCEED90ED27.jpeg


Det var her interessant at se at forvrængning, THD ved 1 kHz, var på hele 0,169%. Mere interessant var det at når man på analyseren filtrerer 50/100 Hz komponenter væk, så faldt THD til 0,03%. Der skal måske ses lidt på filter kondensatorer til forforstærkeren :p Meget interessant....

UPA’en kan styres fra en PC, så planen er at udvikle et test program der kan automatisere disse målinger og lave en pæn rapport. Instrument styring har jeg arbejdet med professionelt i 30 år, så det bliver et godt lille vinter projekt.

Har jeg noget klar til næste års vintagetræf, kunne jeg måske vise det der...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf x-tian » lør 23. nov 2019 17:32

Her er min hule
Bliver nok mere brugt til konstruktion end reparation, men der kommer da et enkelt eller 2 vintage apparater på bordet en gang imellem.
Værksted1.jpg

Men det meste af mit udstyr er vintage :Thumpsup:
Værksted2.jpg

Værksted3.jpg


Og min Luxman med JBL L36'ere sørger for vellyd -- Og det er vintage ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf KenRas » lør 23. nov 2019 18:21

Hyggelig lille hule du har der, x-tian :thumbsup:
Jeg kan huske det der Philips scope som værende ret fedt i sin tid.

Lad os se nogle flere vintage hifiværksteder her i tråden :Thumpsup:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf x-tian » søn 24. nov 2019 17:16

KenRas skrev:Hyggelig lille hule du har der, x-tian :thumbsup:
Jeg kan huske det der Philips scope som værende ret fedt i sin tid.

Havde egentligt købt det af en, nogle få km fra hvor jeg bor, men han fandt ud af at det ikke virkede så han prøvede at reparerer det men fik knækket noget plastik og lavet skade på nogle printbaner, så han skrev og undskyldte at det ikke virkede og han ville smide det ud, vi aftalte at jeg kunne hente det u/b.
Så jeg havde det skilt ad i atomer renset printene og repareret de fejl der nu var på det så samlet kostpris var ca. 3 timers hygge med reparation ;) og det er stadigvæk et rigtigt lækkert scope med nogle rigtigt anvendelige trigger og storrige funktioner og så er det nemt og hurtigt at betjene så win win :Thumpsup:

Det meste af mit udstyr har jeg fået eller købt meget billigt og så lagt nogle timer i at få det up to date igen.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf KenRas » søn 13. sep 2020 09:28

Jeg bringer lige denne tråd fem i rampelyset igen, i håb om at andre har lyst til vise hvad de har derhjemme :p

I det hjemlige værksted er min UPA audio analyser som gik i stykker i foråret blevet repareret og så er det lykkedes mig at finde endnu en, så jeg både har en i værkstedet i kælderen og en til mit andet lab på første salen. Ren luksus :Thumpsup:

BBBB07E6-F22E-4646-ADEB-4ACB68C6C6EA.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf KenRas » man 1. mar 2021 00:00

I forbindelse med renovering af vores kælder, blev det besluttet at jeg skulle overtage min kones lagerrum som arbejdsplads og lager for alle mine instrumenter og hifi projekter. Ikke nogen dårlig byttehandel, da mit hjørne i fyrrummet ikke var optimalt. Hun har nu fyrrummet til opbevaring af hendes glas, porcelæn og køkken power tools, så alle er glade :p

Nu har jeg små 12m2 som fungerer optimalt som lager og arbejdsplads :Thumpsup:

5D9F17B3-424E-45DB-A7C2-32A5664EF1B3.jpeg


BFAA202B-9190-494B-8E20-E227FB545174.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf Fredmarantz » man 1. mar 2021 00:04

Det er flot og særdeles nydeligt at se på. I wish....

"Vis mig din værktøjskasse - og jeg skal fortælle dig......"

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf KenRas » ons 5. maj 2021 22:49

Så kom der lidt nyt grej til værkstedet. Hos Andreas her fra forummet hentede jeg (min søn) et Tektronix 475 Oscilloskop og en Type 114 Pulse Generator.

Begge i god kosmetisk stand, dog var scopet noget træt i kontroller og potmetre og trængte til en grundig rens. Det er jeg så i gang med nu og det begynder at se fornuftigt ud :thumbsup:
Tilsyneladende ingen elektriske fejl, så med en grundig rens og måske lidt justering, så bliver det et meget fint scope.

Et dejligt 200 MHz analogt scope fra nok den bedste periode fra Tektronix.

2F762494-9712-4BE3-920A-D63E0E728CDB.jpeg

Pulse Generatoren har jeg ikke kigget på endnu.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster