Hovedtelefoner

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf bjerager » ons 13. apr 2022 09:53

Spændende hvad folk har af ting i skufferne. Et sæt HD-414 virker til at være et must have, så dem må jeg se om jeg ikke ender med at støve op på et loppemarked et sted. Jeg har budt ind på et sæt AKG K4, jeg skal nok tage billeder og skrive lidt om dem, når de dukker op.

Det er en lidt spændende verden, som jeg aldrig er dykket ned i før. Og så fylder de ikke så meget i forhold til højtalere og andet grej, hvilket nogen i mit hjem vist nok synes er et plus. Jeg er også dykket ned i worldofhifi's scanninger af gamle årbøger for at se lidt nærmere på hvad der er der.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf bjerager » ons 13. apr 2022 13:21

LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf Stottrup » ons 18. maj 2022 08:58

I 1973 købte jeg mine Pioneer SE-L 40, som er nævnt tidligere tidligere i tråden. Ret tydeligt inspireret af Sennheiser (open air-princippet), men med et design, der siger Spar To! Dem har jeg nu nydt i 49 år - og jeg nyder dem stadig, ikke mindst efter at jazzen langsomt, men sikkert, har fået overtaget :Briller: Og de stofbetrukne puder er stadig bløde og elastiske :cool1:
Lyden er som Pioneer fra den tid: Varm og uanstrengt. Bliver den for varm, har jeg ingen betænkeligheder ved at bruge forstærkerens udmærkede tonekontroller.

Vh Karl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf Elektronik » ons 18. maj 2022 10:14

Elektronik
 

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf bjerager » ons 18. maj 2022 20:39

Jamen det er da helt sikkert en god idé med en tråd om høreapparater for dem, der har det inde på livet.

Det var mig, der startede tråden om hovedtelefoner, og jeg skylder vist at skrive hvad det endte med for mit vedkommende. Jeg endte op med to sæt hovedtelefoner, som vist fortjener et billede eller to og et par kommentarer.

Det første par, jeg endte med at anskaffe mig var et par AKG K4. Link til en test af dem fra dengang de var nye:

http://www.hifi-classic.net/review/akg-k4-462.html

Testen af dem er egentlig ganske positiv, og jeg havde absolut positive forventninger til dem. Desværre lever de ikke helt op til forventningerne.

20220518_201159.jpg


Det er en tovejs model, hvor bas og mellemtone varetages af en dynamisk enhed, og toppen er en electret-enhed. Den skulle ifølge testen have en dejlig glat, åben og luftig top. Men det er overhovedet ikke min oplevelse af dem. De virker lukkede, kasseagtige og med en meget lidt luftig diskantgengivelse. Jeg er imidlertid ret overbevist om, at problemet består i, at der er blevet skiftet skum på dem, og at der er blevet sat forkerte puder på. Det er en såkaltd "super-aural" ikke-isolende "on-ear" model, og på originalen kan man se, at puderne består af rent skumgummi, der ikke er pakket ind i kunstlæder, sådan som den forrige ejer har gjort med den her model:

20220518_201208.jpg


Så måske jeg skulle se, om jeg kunne finde noget passende skum, som jeg kunne tilpasse til dem. Det kan vist ikke koste alverden. Ikke mindst fordi de lidt i modstrid med mine forventninger faktisk sidder rimelig godt på hovedet. Behageligt lette, og umiddelbart lette at drive.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf bjerager » ons 18. maj 2022 20:53

Det andet par jeg fik ind af døren var et par Sennheiser HD425. Lige som de andre er de fra midtfirserne, og de er en helt anden oplevelse:

20220518_201258.jpg


Som man kan se, så kom de i original boks med det originale prismærke, og alle papirerne fra kassen er også med.

20220518_201237.jpg


Heldigvis er der også blevet skiftet skum på dem - men det er her blevet gjort rigtigt. De er i stil med lignende Sennheiser hovedtelefoner fra den her periode åbne, og de er også ganske behagelige at har på hovedet - og behagelelige at lytte til. De virker umiddelbart meget lineære, her er både top og bund, og de lyder alt andet lige meget naturligt. I hvert fald sammenlignet med AKG'erne og med det headset, jeg bruger til dagligt sammen med min telefon. De er i pæn stand, ser ret pæne ud, synes jeg. Diskrete i fremtoningen.

20220518_201308.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf his067 » ons 18. maj 2022 21:56

Jeg har oprettet en ny tråd til diskussion af høreapparater under Cafe og hygge. Jeg har ladet de relevante indlæg stå her også, men håber at vi nu kan holde diskussionen om høreapparaterne separat fra hovedtelefonerne. ;)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster